Právo

Články označené štítkem právo

V personalistice zaujímá právo klíčové místo, reguluje vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, zajišťuje práva a povinnosti, chrání zaměstnance před diskriminací a šikanou, a také pomáhá řešit pracovní spory. Státní orgány dohlížejí na dodržování pracovních předpisů a právo stanovuje postupy při propouštění a ukončení pracovního poměru. Je to klíčový nástroj pro udržení spravedlnosti na pracovním trhu.
Najděte vhodné kandidáty pro svou nabídku
Co personalista musí znát o odborové organizaci

Co personalista musí znát o odborové organizaci

Získejte základní přehled o odborech, ať již ve vaší společnosti působí odborová organizace, nebo předpokládáte, že bude v dohledné době založena. Shrnuli jsme základní informace o tom, co to je odborová organizace a jaké má vůči ní zaměstnavatel…
Zaměstnavatel nechce převzít výpověď

Zaměstnavatel nechce převzít výpověď

Ukážeme vám, kdo může ve společnosti výpověď převzít, a dva způsoby, jak si nechat přijetí výpovědi zaměstnavatelem potvrdit. Poradíme vám, jak postupovat, pokud váš zaměstnavatel odmítl převzít výpověď.
Vaše práva při zrušení dovolené zaměstnavatelem

Vaše práva při zrušení dovolené zaměstnavatelem

Zaměstnavatel určuje čerpání dovolené svých zaměstnanců. Zjistěte, kdy může zaměstnavatel zrušit dovolenou, i tu, kterou již máte zaplacenou, nebo vás v průběhu dovolené z ní odvolat zpět do práce. Ukážeme vám, co všechno následně zaměstnavatel musí…
Co dělat, když vám zaměstnavatel nezaplatil

Co dělat, když vám zaměstnavatel nezaplatil

Poradíme vám, co dělat, když zaměstnavatel neplatí mzdu a co dělat, když zaměstnavatel neplatí sociální a zdravotní pojištění. Nevyplacená nemocenská? I s tím vám poradíme. Dozvíte se také, jak správně podat stížnost na zaměstnavatele.
Půjčka zaměstnanci jako benefit společnosti

Půjčka zaměstnanci jako benefit společnosti

Zvažujete nový benefit pro své zaměstnance? Co například půjčka pro zaměstnance! Zjistěte, jaké typy půjček můžete zaměstnancům poskytnout, jaké jsou daňové dopady jednotlivých typů půjček.
Proč mít připravenou pracovní náplň + VZOR

Proč mít připravenou pracovní náplň + VZOR

Pracovní náplň, se kterou zaměstnance prokazatelně seznámíte, vám pomůže s určením konkrétních povinností, které má zaměstnanec zastávat. Poradíme, kdo pracovní náplň připravuje, v jakých případech ji může zaměstnavatel změnit či doplnit. Získáte…
Co dělat, když zaměstnanec nepřišel do práce

Co dělat, když zaměstnanec nepřišel do práce

Zjistěte, kdy je absence zaměstnance považována za neomluvenou, jak správně má zaměstnanec svou nepřítomnost v práci omlouvat a jaké kroky zaměstnavatel může uskutečnit.
Ideální práce při rodičovské dovolené

Ideální práce při rodičovské dovolené

Zjistěte, jaký můžete mít přivýdělek na rodičovské dovolené, aniž byste ztratili nárok na rodičovský příspěvek. Pomůžeme vám rozhodnout se, jestli je lepší dohoda nebo OSVČ. O rodičovský příspěvek při zaměstnání nemůžete přijít, pokud splníte…
TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

Seznamte se s naším výběrem TOP 10 podcastů zaměřených na lidské zdroje. Ať už jste v oboru HR dlouholetým profesionálem nebo jen hledáte aktuální informace a trendy, tyto podcasty vám nabídnou širokou škálu témat a poznatků. Získejte přehled o tom…
Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář (ČTK), stojící jako maják nezávislého zpravodajství, je veřejnoprávní zpravodajská agentura v České republice. Tento článek vás provede jejím unikátním obchodním modelem, který nepotřebuje státní dotace, a objasní, jak ČTK…
Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Státní úřad inspekce práce provádí pravidelné plánované kontroly i kontroly na základě podnětů od zaměstnanců, aby zjistil, jaký je skutečný stav v prověřované oblasti, a v případě zjištění nějakého pochybení má pravomoc nařídit zaměstnavateli…
Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Znáte základní povinnosti zaměstnavatele? Ukážeme vám, co je povinností vašeho zaměstnavatele před zahájením vašeho pracovního poměru, v průběhu a při skončení pracovního poměru.
Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Dozvíte se, z jakých důvodů je možné převést dovolenou do dalšího roku, v jakém rozsahu a kdy nejpozději je nutné ji zaměstnanci nařídit, jinak si její čerpání zaměstnanec určí sám. Ukážeme vám, jak na nařízení dovolené ze strany zaměstnavatele a…
Efektivní nábor s jenHunter: krok za krokem

Efektivní nábor s jenHunter: krok za krokem

Nenechte si ujít příležitost měnit hru v náboru! Představujeme jenHunter od JenPráce.cz - jedno z nejpoužívanějších náborových rozhraní na českém trhu! Ve funkcích v mnohém podobnému tzv. “ATS - applicant tracking system”. Zjistěte, proč se ti…
Žádost o prodloužení rodičovské dovolené + vzor

Žádost o prodloužení rodičovské dovolené + vzor

Potřebujete změnit délku své rodičovské dovolené? Stačí zaměstnavatele informovat, použijte náš formulář prodloužení rodičovské dovolené.
Základy mzdového účetnictví pro personalisty

Základy mzdového účetnictví pro personalisty

Personalisté by měli znát základy mzdového účetnictví, aby dokázali zodpovědět případné dotazy svých zaměstnanců. Přinášíme vám přehledně zpracované základní informace o vyměřovacím základu, mzdovém listu a výplatě mzdy. Dozvíte se, jaké…
Zkratky v HR - znáte rozdíly mezi ATS, CRM, LMS?

Zkratky v HR - znáte rozdíly mezi ATS, CRM, LMS?

Co ATS, CRM nebo LMS znamená ve světě lidských zdrojů? V tomto článku se podíváme na význam hlavních zkratek technologických nástrojů, software a strategií, se kterými se v oblasti HR setkáváme poměrně často. Tyto nástroje nachází své uplatnění při…
Datacruit - moderní a jednoduchý HR nástroj

Datacruit - moderní a jednoduchý HR nástroj

Datacruit je moderní technologická platforma zaměřená na automatizaci a zefektivnění náborových procesů. Umožňuje firmám centralizovat náborové aktivity od publikování nabídek práce až po konečné rozhodnutí o přijetí kandidáta. Jeho klíčovým…
Recru - cesta k efektivním náborům

Recru - cesta k efektivním náborům

Recru ATS je cloudové řešení pro nábor a hodnocení kandidátů, poskytující funkce pro správu pozic, kandidátů a hodnocení. Systém byl navržen tak, aby personalistům usnadnil a zrychlil náborový proces, redukoval administrativní úkoly a umožnil jim…
Recruitis - chytrý náborový software

Recruitis - chytrý náborový software

Recruitis je moderní technologické řešení pro nábor zaměstnanců v digitální éře. Jedná se o systém, který kombinuje softwarové aplikace, databázové systémy a algoritmy pro optimalizaci náborového procesu. Jeho moduly a nástroje umožňují správu…
Teamio - moderní náborová aplikace a chytré ATS

Teamio - moderní náborová aplikace a chytré ATS

Teamio je inovativní aplikace pro sledování uchazečů (ATS) navržená pro zefektivnění a digitalizaci náborových procesů v 21. století. S jasnou misí "Dělejte nábory skvěle", Teamio nabízí řešení na míru pro organizace všech velikostí a zdůrazňuje…
Jak řešit odpovědnost zaměstnance za škodu

Jak řešit odpovědnost zaměstnance za škodu

Podíváme se na odpovědnost zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli při výkonu povolání. Dozvíte se, v jakých případech můžete po zaměstnanci chtít uhradit celou částku, a kdy je odpovědnost zaměstnance za škodu ve výši 4,5 násobku mzdy.…
Kdy je výpověď neplatná, jak chybám předejít

Kdy je výpověď neplatná, jak chybám předejít

Neplatné rozvázání pracovního poměru může vzniknout na straně zaměstnavatele i na straně zaměstnance. Ukážeme vám nejčastější chyby na obou stranách a jejich právní důsledky.
TOP 10 HR konferencí a událostí v Česku

TOP 10 HR konferencí a událostí v Česku

Seznamte se s nejlepšími HR událostmi roku! Představujeme vám TOP 10 konferencí a setkání zaměřených na lidské zdroje, kde můžete získat aktuální informace, sdílet zkušenosti a navázat nové kontakty v oboru. Nepropásněte příležitost být v centru…
Vzdělávání v HR - TOP 10 magazínů

Vzdělávání v HR - TOP 10 magazínů

V tomto článku jsme pro vás připravili přehled TOP 10 magazínů o HR vzdělávání, které zaujímají přední příčky nejen díky své návštěvnosti, ale především díky kvalitnímu obsahu, který skutečně vzdělává a inspiruje. Pojďte s námi objevit ty nejlepší…
Vše o okamžité výpovědi pro personalisty + vzor

Vše o okamžité výpovědi pro personalisty + vzor

Dozvíte se, v jakých případech může zaměstnavatel využít institut okamžitého zrušení pracovního poměru. Detailně se zaměříme na zvlášť hrubé porušení povinností. Prozradíme, kolik neomluvených absencí musí mít zaměstnanec, abyste mohli přistoupit k…
Zjistěte, kdy máte nárok na náhradní volno

Zjistěte, kdy máte nárok na náhradní volno

Víte, jaký je rozdíl mezi náhradním volnem a placeným volnem? Zjistěte, kdy máte nárok na náhradní volno, jak na náhradní volno nahlíží zákoník práce a ukážeme vám konkrétní případy, které mohou nastat, tedy kdy máte nárok na náhradní volno za práci…
Smluvní pokuta - jak ji správně nastavit

Smluvní pokuta - jak ji správně nastavit

Smluvní pokuty jsou ve smlouvách, a to i pracovních, ukotveny pro případ porušení konkrétní povinnosti. Smluvní pokuta při odstoupení od smlouvy musí být uhrazena, je-li smluvní pokuta správně definována. Ukážeme vám, jak správně zakotvit smluvní…
Povinnosti zaměstnavatele při úmrtí zaměstnance

Povinnosti zaměstnavatele při úmrtí zaměstnance

Úmrtí kolegy je situace, se kterou se naštěstí nesetkáváme často. Abyste byli na vše připraveni, přinášíme pro vás základní povinnosti zaměstnavatele a důležité informace, které byste měli znát.
Růžové prohlášení, jak správně zpracovat daně

Růžové prohlášení, jak správně zpracovat daně

Každý rok v práci vyplňujete růžové prohlášení, pojďte se na toto prohlášení podívat detailněji a zjistěte, jak správně uplatnit slevy na dani. Ukážeme vám, kde růžové prohlášení najdete. Finanční správa připravila růžové prohlášení jako formulář,…
Přehledně: karta zaměstnance a osobní spis

Přehledně: karta zaměstnance a osobní spis

Znáte rozdíl mezi osobním spisem a osobní kartou zaměstnance? Povíme vám, co vše musí obsahovat, kdo může nahlížet do dokumentů, jak dlouho je nutné jednotlivé dokumenty uchovávat.
Kdo podává daňové přiznání za zaměstnance

Kdo podává daňové přiznání za zaměstnance

Zjistíte, v jakých případech má zaměstnavatel povinnost podat daňové přiznání za zaměstnance a kdy naopak si daňové přiznání musí zaměstnanec podat sám.
Pro personalisty: výpověď pro nadbytečnost

Pro personalisty: výpověď pro nadbytečnost

Dozvíte se vše o rozvázání pracovního poměru pro nadbytečnost zaměstnance. Ukážeme si legislativní rámec, jak definuje zákoník práce výpověď pro nadbytečnost, jak předat výpověď zaměstnanci, a co dělat, když ji nechce podepsat. Nechybí ani výpověď…
Agenturní zaměstnávání a dočasné přidělení

Agenturní zaměstnávání a dočasné přidělení

Ukážeme vám hlavní rozdíl mezi agenturním zaměstnáváním, které je za úplatu, a dočasným přidělením zaměstnance k jinému zaměstnavateli - zapůjčení zaměstnance. Podíváme se na to, jak zákoník práce řeší agenturní zaměstnávání i dočasné přidělení a na…
Jak napsat životopis - online vzor

Jak napsat životopis - online vzor

Životopis je vaší první vizitkou, kterou se představujete potenciálnímu zaměstnavateli. Je to dokument, který shrnuje vaše vzdělání, pracovní zkušenosti, dovednosti a zájmy. Jak ale napsat životopis, který bude poutavý, přehledný a profesionální? Co…
Vše o stažení výpovědi ze strany zaměstnance

Vše o stažení výpovědi ze strany zaměstnance

Stažení výpovědi zaměstnancem je vlastně prosbou ke stávajícímu zaměstnavateli, aby si vás v práci ponechal. Zaměstnavatele není možné ke stažení výpovědi přimět. Pokud zaměstnavatel souhlasí, stačí vyplnit formulář ke stažení výpovědi, který…
Příspěvek na dopravu - co byste měli znát?

Příspěvek na dopravu - co byste měli znát?

Nejedná se o častý benefit, avšak mezi zaměstnanci patří k nejoblíbenějším. Pojďme si říci vše o příspěvku na dopravu. Příspěvek na dopravu je daňově uznatelný náklad na straně zaměstnavatele. Ukážeme vám konkrétní příklady, jak je to s daněmi a…
Proč a jak poskytovat příspěvek na dovolenou

Proč a jak poskytovat příspěvek na dovolenou

Z pohledu zaměstnance úžasný benefit - příspěvek na dovolenou až do výše 20 000 Kč ročně probereme do všech detailů. Dozvíte se, jak je to s daněmi a odvody, kdo má na příspěvek nárok, a proč je pro zaměstnavatele výhodné jej zaměstnancům poskytovat.
Přehledně o pojištění odpovědnosti zaměstnanců

Přehledně o pojištění odpovědnosti zaměstnanců

Zaměstnanec může při plnění svých povinností poškodit váš majetek, ztratit služební telefon, rozlít kávu na notebook, nabourat služební auto nebo v horším případě může způsobit i škody na zdraví jiného zaměstnance. Nejen pro tyto případy je vhodné…
Vše o zaměstnávání invalidních důchodců

Vše o zaměstnávání invalidních důchodců

Vše, co potřebujete vědět o zaměstnávání invalidních důchodců přehledně na jednom místě. Povíme si, za jakých podmínek mohou invalidní důchodci pracovat, jaké jsou vaše povinnosti jako zaměstnavatele a jak můžete invalidního důchodce propustit.
Fluktuace zaměstnanců –⁠ jak jí předejít a vypočítat

Fluktuace zaměstnanců –⁠ jak jí předejít a vypočítat

Zaměříme se na odchody zaměstnanců ze společnosti, tedy na fluktuaci zaměstnanců. Proč zaměstnanci odcházejí, jaké jsou hlavní příčiny, jak odchodu klíčových zaměstnanců můžete zabránit. Přidáme i informaci o tom, jak pracovat se zjištěnými daty -…
Jak na péči o zaměstnance a podporu loajality

Jak na péči o zaměstnance a podporu loajality

Shrneme si základní principy, jak pečovat o zaměstnance, a tím udržovat a zvyšovat jejich loajalitu ke společnosti. Efektivní péče je zodpovědností nejen personálního oddělení, manažera, ale i vedení společnosti. A kdo bude pečovat o personální…
Novinky v zákoníku práce 2023: velký přehled změn

Novinky v zákoníku práce 2023: velký přehled změn

S příchodem nového roku souvisí i legislativní změny. Rádi bychom vám usnadnili orientaci v chystaných novinkách. Proto v daném článku si představíme základní připravované změny roku 2023 spojené s pracovním trhem.
Strategické procesy řízení lidských zdrojů

Strategické procesy řízení lidských zdrojů

Proč bychom neměli lidské zdroje řídit, ale vést? Víte, jaké jsou hlavní strategické procesy, které má na starosti personální oddělení? Kdo na personálním řízení participuje a jaké jsou jejich hlavní úkoly? Nejen na tyto otázky vám odpovíme!
Vše o zaměstnávání a odměňování mladistvých

Vše o zaměstnávání a odměňování mladistvých

Mladistvým je ten, kdo neoslavil 18. narozeniny. Podívejte se s námi na specifikace zaměstnávání mladistvých a jaké jsou povinnosti zaměstnavatele. Víte, jestli mladistvý může podepsat svou pracovní smlouvu? A jak byste nastavili mzdu pro brigádníka?
Přehledně: jak nastavit vhodné pracovní podmínky

Přehledně: jak nastavit vhodné pracovní podmínky

Zaměstnavatel je povinen vytvářet pracovní podmínky umožňující bezpečný výkon práce, tedy vhodné pracovní podmínky. Podíváme se na specifické skupiny zaměstnanců, které mají pracovní podmínky upravené. Řekneme si, co jsou nevhodné pracovní podmínky,…
Jak vybrat vhodný personální informační systém

Jak vybrat vhodný personální informační systém

Bez personálního systému jde vést lidské zdroje velmi těžko. Ukážeme si hlavní výhody personálního systému a zaměříme se na to, jak vybrat HR systém, který vaší společnosti pomůže být ještě efektivnější. Pokud se budete poznávat v některé z oblastí…
Jak na vnitropodnikové směrnice + VZOR zdarma

Jak na vnitropodnikové směrnice + VZOR zdarma

Podíváme se na vnitřní předpisy zaměstnavatele, směrnice. Povíme si, co to je směrnice, proč je potřebujeme, jak směrnici vytvořit a mnohem více. Ukážeme vám, proč je vhodné mít směrnice na všechny popsatelné procesy ve společnosti, a seznámíme vás…
Pravidla pro zaměstnávání cizinců vč. Ukrajinců

Pravidla pro zaměstnávání cizinců vč. Ukrajinců

Podíváme se detailně na to, jaké povinnosti musíte jako zaměstnavatel splnit, pokud se rozhodnete pro zaměstnávání občanů EU nebo cizinců bez volného vstupu na trh práce v ČR, kde jsou stanovené specifické požadavky na zaměstnávání cizinců na území…
Jak správně připravit výpověď podle paragrafu 52

Jak správně připravit výpověď podle paragrafu 52

Pokud se rozhodnete ukončit pracovní poměr zaměstnance výpovědí, je nutné výpovědní důvod detailně specifikovat a držet se možností, které nabízí paragraf 52 zákoníku práce. Chcete-li vědět, jaké možnosti máte, čeho se vyvarovat a jak správně…
Kdy a s čím vám pomůže personální agentura?

Kdy a s čím vám pomůže personální agentura?

Vysvětlíme si, co to je personální outsourcing a v jakých oblastech jej můžete využít. Jaké jsou výhody a nevýhody personálního outsourcingu.
Práce na home office: vše, co potřebujete vědět

Práce na home office: vše, co potřebujete vědět

Povíme vám vše o home office, co vše musíte jako firma mít připravené, na co si dát pozor, jak je to s proplacením nákladů pro zaměstnance. Přidáme informaci o tom, jaké jsou výhody a nevýhody. Nechybí ani směrnice a vzor dodatku k pracovní smlouvě…
Asertivita v práci - ano, ale… Ukážeme si, jak na to

Asertivita v práci - ano, ale… Ukážeme si, jak na to

Jste moc nebo málo asertivní? Ukážeme si metody, jak docílit vyrovnané asertivity. Asertivity, která nikoho neurazí, a vám pomůže k dosažení stanovených cílů.
Vše o sezónní práci v Česku i zahraničí

Vše o sezónní práci v Česku i zahraničí

Sezónní práce nejsou jen pro studenty nebo nezaměstnané, zajímavě si můžete přivydělat i při svém zaměstnání. Podíváme se na nabídky sezónních prací v Česku i v zahraničí.
Jak napsat inzerát práce, který zaujme + VZOR

Jak napsat inzerát práce, který zaujme + VZOR

Na základě interní analýzy potřeb jste zjistili, že potřebujete najít nového kolegu či kolegyni. Od manažera máte základní popis a očekávání. Na vás je napsat pracovní inzerát. Ukážeme si, jak napsat pracovní inzerát - vzor, obsahující správnou…
Jak vést pohovor efektivně a získat toho nejlepšího

Jak vést pohovor efektivně a získat toho nejlepšího

Společně se podíváme na témata, na která byste se každého kandidáta na pohovoru měli zeptat, jak se správně zeptat a naopak - na co se určitě nikdy nezeptat a jak zajistit, aby se u vás kandidát cítil dobře a případnou pracovní nabídku s radostí…
Přehledně: firemní kultura, jak ji vytvořit a udržet

Přehledně: firemní kultura, jak ji vytvořit a udržet

Bez správně nastavené firemní kultury společnost jen stěží udrží své zaměstnance motivované, ochotné přicházet s novými nápady a zlepšovat společnost. Jak nastavit firemní kulturu, jaké využít prvky firemní kultury, aby byla dlouhodobě udržitelná,…
Hlavní priorita pro firmy - bezpečnost práce, BOZP

Hlavní priorita pro firmy - bezpečnost práce, BOZP

Pojďme si říci, co to je bezpečnost a ochrana zdraví při práci, jaký má cíl, kdo má tuto oblast ve firmě na starosti a jak a kdy budete na BOZP školeni. Jak byste měli postupovat, pokud dochází k porušení BOZP, a jaké jsou nejčastější chyby v BOZP…
Na co se připravit při registraci na úřad práce

Na co se připravit při registraci na úřad práce

Vše, co potřebujete vědět o registraci na úřadě práce - musím se registrovat, kde se registrovat, kdy se registrovat se dozvíte v daném článku. Jak probíhá osobní schůzka a co můžete zařídit online z pohodlí domova. Věděli jste, že již nemusíte na…
Vše o hmotné odpovědnosti + VZORY ZDARMA

Vše o hmotné odpovědnosti + VZORY ZDARMA

Hmotná odpovědnost zaměstnance je citlivým tématem. Existují dvě odpovědnosti zaměstnance, schodek a ztráta svěřených věcí. Na oba případy se podíváme a ke každému připojíme vzor dohody, která by měla být podepsána, aby bylo možné schodek nebo…
Zapněte si kameru, začíná online pohovor

Zapněte si kameru, začíná online pohovor

V čem jsou hlavní rozdíly mezi osobním a online pohovorem, na co všechno se musíte dopředu připravit. Povíme si i o nejčastějších chybách, kterých byste se měli vyvarovat. Svá specifika má i čistě telefonický pohovor, bez videa, o kterých vám také…
První dojem - jak se vhodně obléct na pohovor

První dojem - jak se vhodně obléct na pohovor

Dali jste si práci s přípravou životopisu, hledáním vysněné práce a pozvali si vás na pohovor? Není důležité, zda se bude jednat o online pohovor či osobní. Vhodné oblečení musíte zvolit v obou případech. A to bez ohledu na to, s kým ze společnosti…
Co dělat, když se setkáte se šikanou na pracovišti

Co dělat, když se setkáte se šikanou na pracovišti

Jsme lidé, máme rozdílné povahy, přístupy, způsob komunikace, zájmy a mnoho dalšího. Hranice mezi legrací a šikanou je často velmi tenká; co je pro jednoho zábava, může být pro jiného ponižující nebo nepříjemné. Z důvodu různosti vzniká prostředí,…
Diskriminace na pracovišti - příklady a jak se bránit

Diskriminace na pracovišti - příklady a jak se bránit

Všichni jsme o diskriminaci slyšeli. Pojďme si vysvětlit, co to diskriminace je, jaké nejčastější typy diskriminace existují. Ukážeme si konkrétní příklady. Vysvětlíme si tři kroky, kterými se můžete proti diskriminaci bránit. A na závěr si řekneme,…
Přestávky v práci - kdy máte nárok na volno

Přestávky v práci - kdy máte nárok na volno

Ukážeme vám, kdy máte nárok na placenou a kdy na neplacenou přestávku. V jakých případech vás zaměstnavatel může povolat do práce i v době vašeho zákonného volna. Vše si vysvětlíme na konkrétních případech přestávek u různě dlouhých směn.
Kdy můžete dostat nařízený přesčas?

Kdy můžete dostat nařízený přesčas?

Dozvíte se, co to je přesčas, jaký je rozdíl mezi dobrovolným a povinným přesčasem. Proč jít na dobrovolný přesčas o státním svátku? Vysvětlíme si, jak se přesčasy proplácí a kdy si můžete vzít náhradní volno. Jaké důsledky mohou být, když na…
Na co máte právo při návratu z mateřské dovolené

Na co máte právo při návratu z mateřské dovolené

Návrat do práce po mateřské či rodičovské dovolené nemusí být snadný. Odcházíte od svého dítěte, do týmu, který se částečně změnil. Povíme si, na co máte nárok, kdy vám váš zaměstnavatel musí držet vaše původní místo, kdy vás mohou přesunout na…
Jak najít práci nebo brigádu na mateřské dovolené

Jak najít práci nebo brigádu na mateřské dovolené

Jste rodičem na mateřské dovolené a chcete si přivydělat prací či brigádou? Poradíme vám, na jaké nabídky se zaměřit, kde a jak hledat, jak na pohovoru uspět.
Velký přehled o ukončení pracovního poměru

Velký přehled o ukončení pracovního poměru

Rozhodli jste se ukončit pracovní poměr ve stávajícím zaměstnání? My vám pomůžeme. Společně se podíváme na ukončení pracovního poměru, co říká zákoník práce o výpovědi, jednak ze strany zaměstnance, jednak ze strany zaměstnavatele. Nebo jste dostali…
Vše o ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele

Vše o ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele

Váš zaměstnavatel má možnosti, jak s vámi rozvázat pracovní poměr. Přeložíme si právnickou mluvu, abyste všemu rozuměli. Poukážeme na to, na co si musíte dát pozor. Na závěr si povíme, kdy vám zaměstnavatel výpověď dát nesmí.
Jak na ukončení pracovního poměru dohodou? Využijte vzor

Jak na ukončení pracovního poměru dohodou? Využijte vzor

Často se stává, že potřebujete svůj pracovní poměr ukončit dříve a nemůžete ve stávajícím zaměstnání čekat na klasickou dvouměsíční výpovědní lhůtu. V dalším díle našeho miniseriálu o skončení pracovního poměru se zaměříme na tyto situace, tedy na…
Pracovní doba - vaše nároky a povinnosti

Pracovní doba - vaše nároky a povinnosti

Povíme si vše, co potřebujete vědět o pracovní době. Jak se rozvrhuje, kdo určuje začátek a konec vaší pracovní doby. Jaký je rozdíl mezi rovnoměrnou a nerovnoměrnou pracovní dobou? Co to je klouzavá pracovní doba a jak jí můžete dosáhnout? Chcete…
Kdy máte nárok na odstupné a v jaké výši?

Kdy máte nárok na odstupné a v jaké výši?

Poradíme vám, kdy máte nárok na odstupné dle zákoníku práce. Jak se počítá výše odstupného, jaké se odvádějí povinné odvody. Vše si ukážeme na konkrétních příkladech. V článku naleznete i případy, kdy nárok na odstupné nevzniká, nebo zaniká.
Hledáte práci v zahraničí? Zodpovíme vaše otázky

Hledáte práci v zahraničí? Zodpovíme vaše otázky

Práce v zahraničí je velkou výzvou, s námi vše zvládnete hladce. Rozhodli jste se odjet do zahraničí na zkušenou - získat zahraniční pracovní zkušenost, která v životopise bude moc dobře vypadat, zlepšit své jazykové znalosti, rozvíjet své…
Vše, co chcete vědět o pracovní neschopnosti

Vše, co chcete vědět o pracovní neschopnosti

Onemocněli jste? Nejsme roboti, stát se to může každému. Poradíme vám, jak postupovat. Pro takové případy je zde institut dočasné pracovní neschopnosti. S námi se dozvíte vše o neschopence, vycházkách, kontrolách, které vás mohou navštívit, jak a…
Hrubá vs. čistá mzda a výpočet čisté mzdy

Hrubá vs. čistá mzda a výpočet čisté mzdy

Hrubá vs. čistá mzda - pojďme se podívat na to, z čeho se mzda skládá, a hlavně, kolik dostanete v čistém. Povíme vám, jaká daňová zvýhodnění můžete uplatňovat, aby vaše čistá mzda byla ještě vyšší. Abyste nebyli překvapeni, vysvětlíme vám, co…
Dohoda o provedení práce a vše, co vás zajímá

Dohoda o provedení práce a vše, co vás zajímá

Existují dvě dohody, v tomto článku se dozvíte vše o dohodě o provedení práce. Kdy a jak se platí daně, jak je to se zdravotním a sociálním pojištěním. Abyste měli kompletní informace, připojili jsme i vzor dohody o provedení práce. Po úpravě…
Máte nárok na dovolenou? Zjistěte, jak ji vypočítat

Máte nárok na dovolenou? Zjistěte, jak ji vypočítat

Kdy mám nárok na dovolenou? Kdy vzniká nárok na dovolenou? Na všechny vaše otázky odpovíme! Ukážeme si, jak si nárok jednoduše sami spočítáte. Vysvětlíme si, za jakých podmínek můžete svou dovolenou převést do dalšího roku.
Kdy vás musí z práce omluvit, a kdy i zaplatit?

Kdy vás musí z práce omluvit, a kdy i zaplatit?

Víte, že jsou situace, kdy vás zaměstnavatel musí ze zákona z práce omluvit, aniž byste si čerpali dovolenou? Jsou to tzv. překážky na straně zaměstnance nebo zaměstnavatele. Pojďme se podívat, kdy máte nárok na placené či neplacené volno a nemusíte…
Kuriózní i nejžádanější zaměstnanecké benefity a daně

Kuriózní i nejžádanější zaměstnanecké benefity a daně

Některé benefity jsou dnes již standardem. Pojďme se podívat na ty nejžádanější zaměstnanecké benefity, a jaké kuriozní benefity se poskytují ve světě. Nezbytnou součástí je i daňové hledisko, které rozebereme na konci tohoto článku.
Prodloužení, nemoc či dovolená ve zkušební době? Poradíme, jak na to

Prodloužení, nemoc či dovolená ve zkušební době? Poradíme, jak na to

Vše, co potřebujete vědět o zkušební době. Co je to zkušební doba, je zkušební doba povinná, jak dlouhá je zkušební doba, může být zkušební doba prodloužena? Co zkušební doba a nemoc, zkušební doba a dovolená, nebo co když otěhotníte? Včetně vzoru…
Jak dát výpověď pracovní smlouvy a vzor zdarma

Jak dát výpověď pracovní smlouvy a vzor zdarma

Potřebujete v práci ukončit svůj pracovní poměr? Máte několik možností, které vám představíme, a připravili jsme pro vás i vzor výpovědi pracovní smlouvy. Pojďme se společně podívat na to, jak vypadá vzor výpovědi ze strany zaměstnance a co byste…
Vše o ukončení dohody o provedení práce

Vše o ukončení dohody o provedení práce

Jakékoliv ukončení pracovní poměru není snadné, proto jsme pro vás připravili detailní vysvětlení kdy a jakým způsobem můžete ukončit svou dohodu o provedení práce. Až si vyberete způsob ukončení dohody o provedení práce, budete mít k dispozici vzor…
Jednoduché ukončení dohody o pracovní činnosti

Jednoduché ukončení dohody o pracovní činnosti

Uzavřeli jste se zaměstnavatelem dohodu, kterou chcete ukončit? Povíme si vše o ukončení dohody o pracovní činnosti. Kdy můžete podat výpověď z dohody o pracovní činnosti, kdy můžete zaměstnavatele požádat o podepsání dohody o ukončení dohody o…
Vizitka v nové práci - strukturovaný životopis, vzor

Vizitka v nové práci - strukturovaný životopis, vzor

Uchazečů o pozici je hodně, proto váš životopis musí být perfektní, aby budoucího zaměstnavatele zaujal. Pojďme si ukázat rozdíly v životopisech. Zodpovíme vaši otázku “jak udělat životopis”. Podělíme se s vámi o tipy a triky personalistů. Ulehčíme…
Přehled otázek a odpovědí na pracovním pohovoru

Přehled otázek a odpovědí na pracovním pohovoru

Pojďme si ukázat, jak probíhá pracovní pohovor s personalistou a manažerem společnosti, kde se ucházíte o zaměstnání. Jak se na jednotlivé pohovory připravit? Jaké mohou padnout otázky a jak na ně odpovědět?
Jaké jsou výhody registrace na úřadu práce

Jaké jsou výhody registrace na úřadu práce

Jaké jsou výhody registrace na úřadu práce, na co máte nárok? Jak je to se zdravotním a sociálním pojištěním? Na vše vám odpovíme!
Pro personalisty:
V personalistice se pojmy jako "Právo" a "Práva" mají zásadní význam. Právo v této kontextu představuje soubor norem, předpisů a pravidel, která regulují vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli v pracovním prostředí. Jedná se o důležitý aspekt moderní společnosti, který hraje klíčovou roli v udržování rovnováhy a ochraně zájmů obou stran – tedy zaměstnanců a zaměstnavatelů.

Hlavní práva a povinnosti zaměstnanců v souladu s pracovním právem jsou pečlivě stanoveny a chráněny právními předpisy. Zaměstnanci mají právo na spravedlivé mzdy, pracovní dobu, dovolenou a základní pracovní podmínky, které jsou zakotveny v zákoně. Tato práva jim zajišťují důstojné a bezpečné pracovní prostředí.

Právo také hraje klíčovou roli při řešení pracovních sporů a konfliktů ve firmě. Zaměstnanci mají právo na ochranu před diskriminací, šikanou nebo nečestným zacházením ze strany zaměstnavatele. V případě sporů mohou využít právní postupy, jako je podání stížnosti nebo žaloby, aby dosáhli spravedlivého řešení svých problémů.

Státní orgány a dozorové úřady mají významnou úlohu při výkonu práva v oblasti zaměstnanosti. Tyto orgány dohlížejí na dodržování pracovních předpisů a chrání práva zaměstnanců. Mohou provádět inspekce a udílet pokuty zaměstnavatelům, kteří porušují pracovní zákony.

Právo také ovlivňuje procesy týkající se propouštění a ukončení pracovního poměru. Zaměstnavatelé musí dodržovat zákonem stanovené postupy a podmínky při propouštění zaměstnanců. Právo chrání zaměstnance před neoprávněným propuštěním a zajišťuje jim náhrady a odškodnění v případě nespravedlivého ukončení pracovního poměru.

Celkově lze konstatovat, že právo hraje klíčovou roli v oblasti zaměstnanosti a pracovních vztahů. Chrání práva a zájmy zaměstnanců a zároveň stanovuje pravidla a povinnosti pro zaměstnavatele. V současné době je pracovní právo nezbytným nástrojem pro udržení spravedlnosti a rovnováhy na pracovním trhu.


Pro zaměstnance:
Právo, jaké má zaměstnanec v rámci pracovního prostředí, představuje klíčový aspekt pro všechny jednotlivce, kteří se zapojují do pracovního procesu. Toto právo je však komplexní a vyžaduje pečlivou pozornost k různým aspektům pracovního práva. V následujícím článku se zaměříme na význam práva pro zaměstnance, roli personalistů a personálního oddělení při dodržování pracovního práva, rozdíly mezi pracovními smlouvami a pracovními dohodami, právní aspekty spojené s diskriminací, harašením a bezpečností na pracovišti a výzvy spojené s dodržováním právních norem v rámci personalistiky.

Pro zaměstnance představuje právo v pracovním prostředí základní jistotu a ochranu. Pracovní právo zahrnuje práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů a stanovuje rámec, ve kterém probíhá pracovní vztah. Jedním z klíčových aspektů pracovního práva je právo na spravedlivou mzdu, pracovní dobu, dovolenou a ochranu před diskriminací či harašením na pracovišti. Zaměstnanci mají také právo na bezpečné a zdravé pracovní prostředí.

Personalisté a personální oddělení hrají klíčovou roli při dodržování pracovního práva ve firmě. Jejich úkolem je zajistit, aby pracovní smlouvy a dohody byly v souladu s platnými právními předpisy a aby byla dodržována práva zaměstnanců. Personální oddělení se také stará o administrativní záležitosti spojené s náborovým procesem, vzděláváním zaměstnanců a řešením pracovněprávních sporů.

Rozdíl mezi pracovními smlouvami a pracovními dohodami z hlediska práva spočívá v jejich právním postavení. Pracovní smlouva je uzavírána na dobu neurčitou a poskytuje zaměstnanci větší pracovněprávní ochranu. Naopak pracovní dohoda je uzavírána na dobu určitou nebo pro konkrétní úkol a poskytuje méně pracovněprávních jistot. Rozdíl mezi oběma typy smluv má vliv na pracovní podmínky, výpovědní lhůty a odstupné.

Právní aspekty spojené s diskriminací, harašením a bezpečností na pracovišti jsou nezbytné pro zajištění spravedlivého a bezpečného pracovního prostředí. Zaměstnavatelé mají povinnost chránit zaměstnance před diskriminací na základě rasy, pohlaví, náboženství, sexuální orientace a dalších chráněných kritérií. Harašení na pracovišti je též zakázáno a zaměstnavatelé mají povinnost zabezpečit vhodné postupy pro řešení stížností.

Výzvy spojené s dodržováním právních norem v rámci personalistiky jsou častým tématem. Rychlé změny v legislativě a složitost pracovněprávních předpisů vyžadují od personálního oddělení neustálou aktualizaci a vzdělávání. Důležité je také udržování transparentního procesu náboru a zachování důvěryhodného vztahu mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem.

Celkově lze konstatovat, že právo má pro zaměstnance zásadní význam pro zajištění jejich práv a ochrany na pracovišti. Personalisté a personální oddělení mají klíčovou roli při dodržování právních norem a ochraně práv zaměstnanců. Jejich úkolem je zajistit, aby pracovní smlouvy a dohody byly v souladu s platnými právními předpisy a aby byla dodržována práva zaměstnanců. Pracovněprávní otázky, jako je diskriminace, harašení a bezpečnost na pracovišti, jsou také nezbytné pro udržení spravedlivého a bezpečného pracovního prostředí. Výzvy spojené s dodržováním těchto právních norem vyžadují neustálou pozornost a profesionální přístup personálního oddělení.


Pro firmy:
Právo má v firmě velmi důležitý a zásadní význam. Jedná se o soubor pravidel, nařízení a zákonů, které určují, jak se firma musí chovat v různých situacích a jaké jsou práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů. Právo zajišťuje, že ve firmě panuje řád a spravedlnost a že se dodržují veškeré platné normy a regulace.

Postupy a procesy pro dodržování pracovního práva a nařízení jsou klíčové pro zachování řádného provozu firmy a pro ochranu práv a zájmů všech zaměstnanců. To zahrnuje dodržování pracovních smluv, minimálních mzdních standardů, bezpečnostních a hygienických opatření, a mnoho dalšího. Procesy pro řešení konfliktů a stížností jsou také součástí těchto postupů, aby se zajistilo, že všechny nesrovnalosti budou spravedlivě a efektivně vyřešeny.

Právo má také vliv na rozhodování ohledně náboru, odměňování a výkonnosti zaměstnanců. Při náboru je třeba zajistit, že všichni kandidáti jsou hodnoceni na základě jejich schopností a kvalifikace, a nikoli na základě diskriminačních faktorů. Odměňování musí být v souladu s platnými zákony a normami, aby se zabránilo sporům a nepravostem. Výkonnost zaměstnanců je také hodnocena na základě objektivních kritérií a nezávisle na osobních vztazích.

Právo může také hrát klíčovou roli při prevenci a řešení finančních a daňových otázek v personálním managementu. Zaměstnavatelé musí dbát na to, aby všechny mzdy a benefity byly správně zdaněny a že jsou dodržovány všechny povinnosti v oblasti sociálního a zdravotního pojištění. Právníci specializující se na pracovní právo mohou pomoci s navrhováním a implementací těchto systémů a s řešením případných problémů v této oblasti.

Role smluvních právníků a specialistů na pracovní právo v rámci organizace je klíčová. Tito odborníci se starají o tvorbu a revize pracovních smluv, vyjednávání se zaměstnanci a jejich zástupci, a řešení různých právních otázek týkajících se zaměstnanců. Jsou to také lidé, kteří monitorují změny v legislativě a přizpůsobují pracovní politiky firmy tak, aby byly v souladu s platnými zákony a nařízeními.

Celkově lze říci, že právo hraje významnou roli ve firmách a organizacích ve všech oblastech personálního managementu. Bez dodržování zákonných předpisů a nařízení by mohlo docházet k různým problémům a konfliktům, které by mohly vážně ohrozit stabilitu a fungování firmy. Proto je důležité mít v organizaci kvalifikované právníky a odborníky na pracovní právo, kteří se postarají o dodržování právních normativů a zajištění spravedlnosti a řádu ve firmě.


Význam:
Právo je nedílnou součástí moderní společnosti a hraje klíčovou roli v každodenním životě jednotlivců i organizací. Jeho využití v praxi je rozmanité a zahrnuje mnoho aspektů, včetně práv zaměstnanců v pracovním prostředí.

Základní právní předpisy a normy, které regulují zaměstnanecká práva a povinnosti, jsou klíčové pro udržení spravedlivého a harmonického pracovního prostředí. Tato pravidla zahrnují základní práva zaměstnanců, jako je právo na mzdu, pracovní dobu, odpočinek a bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Dále obsahují povinnosti zaměstnanců, včetně dodržování pracovních pravidel a etických standardů.

Právní poradenství pro zaměstnance hraje důležitou roli při zajišťování dodržování jejich práv a ochraně před nekalými praktikami zaměstnavatelů. Zaměstnanci, kteří se cítí nespravedlivě nebo nelegálně jednáno, mohou konzultovat s právním poradcem, který jim poskytne informace o jejich právech a pomůže jim uplatnit svá práva před soudem, pokud je to nezbytné.

Právo má také klíčovou úlohu při ochraně zaměstnanců před zneužíváním a nekalými praktikami zaměstnavatelů. Díky právním předpisům a soudním systémům mají zaměstnanci možnost bránit se proti diskriminaci, obtěžování a nekalým propouštěním. Právní prostředí poskytuje rámec, ve kterém mohou zaměstnanci hájit svá práva a bojovat proti nespravedlivým postupům.

Školení a vzdělávání zaměstnanců o jejich pracovních právech a povinnostech jsou klíčové pro zlepšení povědomí a ochrany zaměstnanců. Zaměstnavatelé mají povinnost informovat své zaměstnance o jejich právech a povinnostech, a to často formou školení a informačních materiálů. Tato školení pomáhají zaměstnancům lépe porozumět svým právům a povinnostem a umožňují jim lépe se chránit před nekalými praktikami a zneužíváním.

Celkově má právo v pracovním prostředí velký význam. Pomáhá udržovat spravedlivé pracovní podmínky, chrání zaměstnance před zneužíváním a nekalými praktikami, a poskytuje rámec pro rozvoj a vzdělávání zaměstnanců v oblasti jejich pracovních práv a povinností. Je nezbytné pro zachování rovnováhy mezi právy zaměstnavatelů a zaměstnanců a pro zajištění spravedlivého a efektivního pracovního prostředí.


Zajímavosti:
Právo je termín, který se v různých kontextech používá k označení souboru pravidel a norem, které regulují chování jednotlivců a organizací v dané společnosti. Jedná se o systém, který stanovuje, co je povoleno a co je zakázáno, a který poskytuje mechanismy pro řešení sporů a konfliktů mezi různými stranami. Právo hraje klíčovou roli ve společnosti a je nezbytným nástrojem pro udržení pořádku, spravedlnosti a ochranu práv a povinností jednotlivců.

Konkrétní význam pojmu "Právo" v personálním managementu se týká souboru právních pravidel a norem, které upravují vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci. Toto právo se nazývá pracovní právo a má za cíl zajistit spravedlnost a rovnováhu mezi oběma stranami. Zahrnuje různé aspekty, jako jsou pracovní smlouvy, mzdy a platy, pracovní doba, bezpečnost a ochrana zdraví při práci, a další. Personální manažeři mají povinnost dodržovat tyto právní předpisy a zajistit, aby zaměstnanci byli spravedlivě a legálně ošetřeni.

Právo má významný vliv na právní a etické aspekty zaměstnaneckých vztahů. Pracovní právo stanovuje minimální standardy pro zaměstnance a zaměstnavatele, což zahrnuje práva a povinnosti obou stran. To zahrnuje například právo zaměstnanců na minimální mzdu, pracovní dobu a ochranu před diskriminací či obtěžováním. Etické aspekty pak zahrnují dodržování morálních principů a hodnot při řízení zaměstnaneckých vztahů, což zahrnuje férovost, transparentnost a dodržování etických kodexů.

Pracovní právo se může výrazně lišit v různých zemích a právních systémech. Každá země má své vlastní právní předpisy a normy týkající se zaměstnaneckých vztahů. Například některé země mohou mít silnější ochranu zaměstnanců a vyšší pracovní standardy, zatímco jiné mohou mít flexibilnější právní rámec pro zaměstnavatele. Rozdíly se mohou týkat i otázek jako je minimální mzda, dovolená, nebo způsoby řešení pracovních sporů.

Práva zaměstnavatelů a zaměstnanců ohledně duševního vlastnictví a utajovaných informací se také mohou lišit v závislosti na právním systému a dohodě mezi stranami. Zaměstnavatelé mohou mít právo na duševní vlastnictví, které vzniklo během pracovního poměru, pokud to tak stanoví pracovní smlouva. Zaměstnanci naopak mohou mít právo na ochranu svých osobních informací a duševního vlastnictví, pokud je to zakotveno v právních předpisech a dohodě mezi stranami. Je důležité, aby zaměstnavatelé a zaměstnanci byli obezřetní a řídili se platnými právními předpisy, aby se vyhnuli právním problémům a sporům ohledně duševního vlastnictví a utajovaných informací.

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena