Zaměříme se na odchody zaměstnanců ze společnosti, tedy na fluktuaci zaměstnanců. Proč zaměstnanci odcházejí, jaké jsou hlavní příčiny, jak odchodu klíčových zaměstnanců můžete zabránit. Přidáme i informaci o tom, jak pracovat se zjištěnými daty - jak spočítat, kolik zaměstnanců odchází, co vše byste měli reportovat vedení společnosti.

Fluktuace zaměstnanců
Úvodem si pojďme říci, co je fluktuace a jak se rozděluje. Doslovně se fluktuace dá přeložit jako pohyb sem a tam. Jedná se o odchody zaměstnanců ze společnosti. Tyto odchody rozdělujeme z pohledu zaměstnance na dobrovolné (zaměstnanec se rozhodne ukončit svůj pracovní poměr), nedobrovolné (zaměstnavatel se rozhodne ukončit pracovní poměr zaměstnance) a z pohledu zaměstnavatele na žádoucí a nežádoucí.
Nadměrná fluktuace má negativní dopad na výkon celé společnosti. Odchod více zaměstnanců najednou může ohrozit chod oddělení, odchod odborníka znamená ztrátu firemního know-how. Ztráta každého zaměstnance je pro společnost ztrátou nejen zkušeného zaměstnance, snížení motivace stávajících zaměstnanců, ale i ztrátou finanční. Musí se najít a zaučit nový kolega. A to stojí čas, úsilí i peníze.
Pojďme se podívat na nejčastější příčiny fluktuace.
To nejzajímavější vám zašleme
Coweo Technologies s.r.o, jakožto provozovatel portálu JenPráce.cz, bude jako správce
uchovávat vámi uvedený e-mail, na který vám budeme zasílat zajímavosti a tipy ze světa
práce. Přihlášením k odběru souhlasíte se Zpracováním
osobních údajů a Obchodními
podmínkami pro uživatele aplikace JenPráce.cz.
Zaregistrováním se k odběru zajímavosti a tipů ze světa práce na e-mail udělujete správci své osobní
údaje za účelem zasílání informací. V souvislosti se zpracováním vašich osobních údajů máte příslušná
práva: (i) na přístup k osobním údajům, (ii) na opravu či doplnění nepřesných nebo nepravdivých osobních
údajů, (iii) na výmaz osobních údajů, nejsou-li již osobní údaje potřebné pro účely, pro které byly
shromážděny či jinak zpracovány, anebo zjistíte-li, že byly zpracovávány protiprávně, (iv) na omezení
zpracování osobních údajů ve zvláštních případech (v) na přenositelnost údajů a (vi) vznést námitku, po
níž zpracování vašich osobních údajů bude ukončeno, neprokáže-li se, že existují závažné oprávněné
důvody pro zpracování, jež převažují nad vašimi zájmy nebo právy a svobodami zejména, je-li důvodem
případné vymáhání právních nároků a (vii) obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů.
Další informace o zpracování údajů společností Coweo Technologies s.r.o., se sídlem Škrétova 490/12,
Vinohrady, 120 00 Praha 2, IČ 05157552 poskytuje pověřenec pro ochranu osobních údajů
poverenec@everyregard.one, informace jsou k dispozici na
Zásady ochrany osobních údajů.
Příčiny fluktuace
Pro zaměstnavatele je kritické zjistit důvody dobrovolné fluktuace zaměstnance, který se rozhodl ukončit svůj pracovní poměr ve společnosti. Zjištění příčiny fluktuace může mít na starosti personální oddělení společně s nadřízeným daného zaměstnance, kteří při rozhovoru s odcházejícím zaměstnancem zjišťují, co jej k tomuto rozhodnutí vedlo a zda je něco, co společnost může udělat, aby své rozhodnutí změnil. Zjištěné bariéry se nadřízený pracovník pokusí v nejkratším možném termínu odstranit. Personální oddělení vede evidenci odchodů, včetně důvodů a kroků, které nadřízený udělal pro odstranění bariér.
Nejčastějšími příčinami fluktuace jsou:
- Nevhodná firemní kultura společnosti, kde se zaměstnanec necítí dobře, není motivován;
- Omezené možnosti kariérního rozvoje;
- Nemožnost udržet work-life balance;
- Pocit nedocenění v oblasti odměňování.
Kritická je zkušební doba zaměstnance, proto nezapomeňte na vhodný onboarding a adaptační program.
Fluktuace zaměstnanců výpočet
Výpočet fluktuace zaměstnanců má ve většině společností na starosti personální oddělení, které vede celou agendu zaměstnanců, i těch odchozích.
Samotný výpočet je jednoduchý. Zde je vzorec pro výpočet měsíční fluktuace:
Počet zaměstnanců, kteří v daném měsíci odešli
/
Počet plného stavu zaměstnanců za stejný měsíc |
Stejně důležité jako výsledné procento jsou i důvody odchodů.
O fluktuaci zaměstnanců by se nemělo zajímat jen personální oddělení a manažer daného oddělení, ale celé vedení. Doporučujeme, aby personální oddělení na pravidelné bázi, týdenní či měsíční, připravovalo pro vedení společnosti report fluktuace - procentuální vyjádření za sledované období, porovnání se stejným obdobím minulého roku, hlavní důvody odchodů a kroky, které byly učiněny, aby se situace neopakovala a zjištěné bariéry byly odstraněny.
Míra fluktuace zaměstnanců v ČR je variabilní, například rok 2020 byl poznamenán pandemií Covid-19 a dobrovolná fluktuace se snížila na minimum, naopak nedobrovolná vzrostla, protože společnosti musely propouštět. Za optimální je považována úroveň 5-7% fluktuace.
Publikováno 16. ledna 2023