Povíme vám vše o home office, co vše musíte jako firma mít připravené, na co si dát pozor, jak je to s proplacením nákladů pro zaměstnance. Přidáme informaci o tom, jaké jsou výhody a nevýhody. Nechybí ani směrnice a vzor dodatku k pracovní smlouvě zdarma v editovatelné podobě.

Home office
Dříve velmi oblíbený benefit, dnes již standard u většiny společností, to je práce home office neboli práce z domova.
Není snadné odpovědět na otázku “co znamená home office”. Zákoník práce v § 317 řeší problematiku “Výkon práce mimo pracoviště zaměstnavatele”. Nejedná se tedy výlučně o práci z domova zaměstnance, zaměstnanec může práci pro zaměstnavatele vykonávat z hotelu, restaurace a jiných míst. Proto je nutné pro zaměstnance, kterým home office umožníte, nastavit jasná pravidla.
Zaměstnanec nemá na práci na home office právní nárok (nejedná-li se o zaměstnance splňující podmínky zákoníku práce). Současně platí, že zaměstnavatel nemůže práci na home office nařídit. Povinný home office je možný jen ve zcela výjimečných případech, kdy umožní zaměstnavateli písemně nařídit zaměstnanci práci na dálku, a to pouze tehdy, že tak stanoví opatření orgánu veřejné moci podle zákona, a to jen na nezbytně nutnou dobu.
Práce na home office je tedy na vzájemné dohodě obou stran, zaměstnance i zaměstnavatele.
Je na zaměstnavateli, aby určil, pro které pozice ve společnosti je práce na home office vhodná. Z pozice zaměstnavatele můžete určit home office pro administrativní pracovníky, zaměstnance pečující o děti, zaměstnance pracující na projektech, ale třeba i home office pro studenty, kteří jsou u vás ve firmě na brigádě.
Home office pravidla
Zaměstnavatel i zaměstnanec mají svá práva i povinnosti. Co je nutné z pohledu zaměstnavatele zajistit, než ve své společnosti spustíte možnost práce home office:
- Směrnice home office - zaměstnavatel je povinen práci na home office upravit vnitřním předpisem a dotčené zaměstnance s tímto vnitřním předpisem seznámit.
- Dodatek k pracovní smlouvě zaměstnance - je nutná písemná změna nebo rozšíření místa výkonu práce.
- Pracovní doba zaměstnance na home office a režim výkonu práce.
Směrnice home office
Vnitřní předpis home office by měl obsáhnout všechny aspekty práce z domova, aby zaměstnanci měli jasně určená práva, povinnosti a věděli, co mají dělat v jednotlivých situacích.
Směrnice home office by měla obsahovat:
- Základní pravidla bezpečnosti práce zaměstnance;
- Pravidla pro užívání zařízení zaměstnavatele;
- Ochranu dat, se kterými zaměstnanec může nakládat;
- Videokonference;
- Možnost kontroly zaměstnance;
- Náhrady za home office;
- A další aspekty.
Je tedy nutností mít připravený vnitřní předpis home office, vzor jsme pro vás připravili a je ke stažení zdarma.
Dodatek k pracovní smlouvě zaměstnance
Pokud dojde ke vzájemné dohodě, je nutné vystavit dodatek k pracovní smlouvě zaměstnance. Zaměstnanec ve své pracovní smlouvě má uvedené místo výkonu, které se změní, pokud bude zaměstnanec pracovat výhradně z domova. V případě, že zaměstnanec bude pracovat na home office jen částečně, místo výkonu práce se rozšíří.
Dodatek k pracovní smlouvě ke stažení, který upravuje změnu místa výkonu, jsme pro vás připravili a můžete ho zdarma využít. Je připraven v editovatelné podobě.
Pracovní smlouva pro home office vzorová je pro vás také k dispozici. V článku 1.7 se uvádí možnost práce z domova, a to po vzájemné dohodě obou stran, při respektování pravidel určených vnitřním předpisem.
Pracovní doba zaměstnance na home office a režim výkonu práce
Zaměstnavatel vnitřním předpisem stanoví, zda bude pracovní dobu zaměstnanci rozvrhovat zaměstnavatel nebo si zaměstnanec bude na základě sjednaných podmínek rozvrhovat pracovní dobu sám. Je možné oba způsoby rozvržení pracovní doby zkombinovat. Je vhodné písemně omezit práci v noci, o víkendech, případně i státních svátcích.
V obou případech platí povinnost evidovat pracovní dobu.
Náhrady za home office
Náhrady nákladů pro zaměstnance, kteří pracují na home office, bude upravovat novelizovaný zákoník práce. Zaměstnanci od zaměstnavatele dostanou příspěvek na vodu, teplo, energie, v některých případech i na internetové připojení.
Home office a náhrada nákladů je v některých společnostech prezentována jako jeden z benefitů, kdy zaměstnavatel vybaví zaměstnanci domácí kancelář a podílí se na nákladech za internet a provoz bytu.
Výhody home office
Nesporné výhody home office jsou pro zaměstnavatele i zaměstnance.
Zaměstnanci mají větší klid pro práci a časovou flexibilitu pro dokončení úkolu. Nebudeme si nic nalhávat, při home office zaměstnanci stihnou zařídit i soukromé aktivity.
Zaměstnavatelé částečně ušetří náklady na provoz kanceláře.
Nevýhody home office
Zaměstnavatel má povinnost vybavit zaměstnancovu domácí pracovnu počítačem či laptopem, připojením k internetu (nebo na něj minimálně přispívat), pracovním stolem a kvalitní židlí. Pokud to práce vyžaduje, pak i tiskárnou a samozřejmě papíry a tonery do tiskárny.
Nevýhody jsou i na straně zaměstnance, ne každý zaměstnanec má vnitřní disciplínu, aby na home office odvedl požadovaný výkon. Po nějaké době se práce v uzavřeném prostředí stane pro zaměstnance frustrující, zjistí, že jim chybí kontakt s kolegy. Komunikace v rámci týmu není tak efektivní, jako komunikace osobní.
Publikováno 5. prosince 2022
To nejzajímavější vám zašleme
Coweo Technologies s.r.o, jakožto provozovatel portálu JenPráce.cz, bude jako správce
uchovávat vámi uvedený e-mail, na který vám budeme zasílat zajímavosti a tipy ze světa
práce. Přihlášením k odběru souhlasíte se Zpracováním
osobních údajů a Obchodními
podmínkami pro uživatele aplikace JenPráce.cz.
Zaregistrováním se k odběru zajímavosti a tipů ze světa práce na e-mail udělujete správci své osobní
údaje za účelem zasílání informací. V souvislosti se zpracováním vašich osobních údajů máte příslušná
práva: (i) na přístup k osobním údajům, (ii) na opravu či doplnění nepřesných nebo nepravdivých osobních
údajů, (iii) na výmaz osobních údajů, nejsou-li již osobní údaje potřebné pro účely, pro které byly
shromážděny či jinak zpracovány, anebo zjistíte-li, že byly zpracovávány protiprávně, (iv) na omezení
zpracování osobních údajů ve zvláštních případech (v) na přenositelnost údajů a (vi) vznést námitku, po
níž zpracování vašich osobních údajů bude ukončeno, neprokáže-li se, že existují závažné oprávněné
důvody pro zpracování, jež převažují nad vašimi zájmy nebo právy a svobodami zejména, je-li důvodem
případné vymáhání právních nároků a (vii) obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů.
Další informace o zpracování údajů společností Coweo Technologies s.r.o., se sídlem Škrétova 490/12,
Vinohrady, 120 00 Praha 2, IČ 05157552 poskytuje pověřenec pro ochranu osobních údajů
poverenec@everyregard.one, informace jsou k dispozici na
Zásady ochrany osobních údajů.