Kdy a s čím vám pomůže personální agentura?

Vysvětlíme si, co to je personální outsourcing a v jakých oblastech jej můžete využít. Jaké jsou výhody a nevýhody personálního outsourcingu.

Personální agentura je první volbou při outsourcingu náboru zaměstnanců. Poradíme vám, jak naplánovat výběrové řízení na personální agenturu, abyste získali partnera na dlouhodobou spolupráci. 

Ukážeme si hlavní důvody, proč zvolit outsourcing mezd a oblasti bezpečnosti.  

Zjistěte možnosti inzerce

Personální outsourcing

V úvodu si pojďme říci, co je to outsourcing a konkrétně personální outsourcing. Outsourcing je anglický výraz pro předání agendy na externího partnera, který za svěřenou oblast převezme plnou zodpovědnost. 

Kdy je vhodné využít outsourcing

Nejčastěji společnosti využívají možnost outsourcingu v případě, že nemají vlastní zdroje na zajištění dané agendy. Dále v případě, že by investice do zajištění správného chodu agendy vyžadovala vysoké vstupní a následné náklady. 

Outsourcing části agendy vaší společnosti vám umožní se soustředit na jiné oblasti. Výrazná je časová úspora, výhodou je i schopnost udržet v dané oblasti krok s konkurencí, mít outsourcovanou oblast stále aktuální a pod dohledem profesionálů, kteří za svou práci ručí a pomohou vám například i s jednáním s úřady.  

Nevýhodou personálního outsourcingu jsou náklady a limitovaná možnost kontroly dané oblasti (primárně z důvodu, že ve vaší společnosti nebudou profesionálové, kteří by kontrolu mohli provést). 

Co vše můžete outsourcovat

Outsourcovat můžete téměř všechny části personální agendy. Záleží vždy na velikosti vaší společnosti, konkrétních potřebách a nákladové analýze, zda se vyplatí danou část agendy outsourcovat nebo pokrýt interními zdroji. 

Jsou oblasti, kde je interní zaměstnanec nenahraditelný, a to s ohledem na interní a detailní znalost společnosti, znalosti interních postupů a navázaných kontaktů v rámci společnosti. U pozic jako je interní trenér, HR Business Partner a další je vhodné zvážit i jiné než jen nákladové hledisko, než se rozhodnete pro outsourcing.  

Společnosti personální outsourcing využívají nejčastěji pro tyto oblasti: 

  • Tvorba HR dokumentů;  
  • Nábor zaměstnanců
  • Odměňování a motivační systémy
  • Hodnocení zaměstnanců; 
  • Mzdové účetnictví; 
  • Koučink zaměstnanců; 
  • Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP).  

 Detailněji se podíváme na nejčastější případy. 

Tvorba HR dokumentů

Pro přípravu a aktualizaci HR dokumentů, ať již pracovně-právních dokumentů nebo interních směrnic, si můžete najmout partnera, který vám dokumenty vytvoří, přizpůsobí vašim potřebám a bude je pravidelně aktualizovat. Nemusíte tedy na nic myslet, najatá společnost bude dění sledovat za vás a o novinkách a změnách vás bude informovat.

Výhodou je jistě rychlost dodání, správnost a aktuálnost dokumentů. 

Nevýhodou jsou jako ve všech případech outsourcingu náklady a hlavně čas strávený nad nalezením vhodného obchodního partnera, který má požadovanou znalost, reference a získá si vaši důvěru. 

Nábor zaměstnanců

Personální agentura je první volbou, když se rozhodnete outsourcovat oblast náboru zaměstnanců. Na českém trhu působí nepřeberné množství personálních agentur, není snadné zvolit obchodního partnera, kterému nábor svěříte. Je vhodné mít minimálně dvě personální agentury a oběma říci, že nejsou vaším výhradním dodavatelem, že máte ještě jednu agenturu (nebo více). Personální agentura se bude více snažit naplnit vaše očekávání a současně pro vás bude snazší vyjednávat o finančních podmínkách spolupráce. 

Za jakých podmínek pracují personální agentury

Headhunteři, které si můžete najmout na nábor zaměstnanců do manažerských nebo vysoce specializovaných pozic, si při úspěchu fakturují od dvou do tří nástupních mezd vybraného kandidáta a minimálně po dobu zkušební doby kandidáta by za něj měli držet garanci. Tedy, pokud bude pracovní poměr ve zkušební době zrušený, zdarma najdou náhradu nebo vrátí získanou odměnu. 

Personálních agentur pro nábor dělnických, kancelářských pozic jsou v České republice téměř dva tisíce. Najít vhodnou personální agenturu je běh na dlouhou trať, vypíšete výběrové řízení, agentury vám slíbí i nemožné, na osobním setkání nemožné potvrdí, domluvíte se na odměně a začnete spolupracovat, ale… agentura nemá databázi uchazečů, na vaši společnost přidělila jen jednoho pracovníka a tak dále a tak dále. Poznáváte se v této situaci? Tak jak na to, jak najít agenturu, se kterou budete chtít spolupracovat, a vaši kolegové z financí se nezblázní při placení faktur? 

Jak na výběr personální agentury

Vypište výběrové řízení. Je vhodné dát podmínkou zkušenost s náborem obdobných pozic a tyto reference nechť personální agentura doloží. Požádejte o čísla, průměrný počet obsazených pozic na jednoho pracovníka personální agentury, průměrná délka k obsazení pozice od zadání. Personální agentura by měla mít databázi aktivních kandidátů, tedy databázi, se kterou pracuje a udržuje kontakty na kandidáty. 

Personální agentura by měla držet garanci za kandidáta, kterého vám doporučí a vy jej přijmete. Minimálně po zkušební dobu. Pokud dojde ke zrušení pracovního poměru, personální agentura vám zdarma dodá kandidáta nového do stanovené doby, nebo vrátí vyplacenou odměnu. 

Odměna pro personální agenturu na “klasické” pozice je okolo dvou mezd vybraného kandidáta. Odměna je jiná, pokud se jedná o masivní nábory, kdy potřebujete najmout desítky nových kolegů. 

Při osobním jednání požadujte dodání referencí a tyto si ověřte.  

Mzdové účetnictví 

Outsourcing mezd je velmi častý. Je nákladné mít ve společnosti vlastní mzdový systém, udržovat ho aktualizovaný a mít svou interní mzdovou účetní. A to mzdovou účetní, která bude mít na starosti mzdový systém, bude sledovat změny v legislativě, bude vás o změnách informovat, bude připravovat všechny dokumenty pro nastupující a vystupující zaměstnance, zajistí informování příslušných úřadů, na začátku roku připraví roční zúčtování daně pro všechny zaměstnance a mnoho dalšího, co mzdová agenda zahrnuje. Potřebujete mzdové účetní alespoň dvě, pro případ, kdyby jedna onemocněla a také občas musí na dovolenou. 

Outsourcing mezd vám umožní na partnerskou společnost předat agendu spojenou se zaměstnáváním zaměstnanců, od přihlášek, výpočtu a výplaty mzdy, srážky, exekuce, výplatních pásek, výstupní dokumentaci a vše, co je s životem zaměstnance ve společnosti spojené. 

Objevte možnosti inzerce

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP)

Ze stejného důvodu jako outsourcujete mzdy, je vhodné outsourcovat oblast BOZP. Bezpečnost práce je nejdůležitější, proto je vhodné, aby se o ni starali opravdoví odborníci, kteří drží krok s neustále se měnící legislativou.

 

Publikováno 5. prosince 2022

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Kdy a s čím vám pomůže personální agentura?

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Dozvíte se, co to je pracovní oděv, kdy jej zaměstnavatel zaměstnanci plně hradí a jaké jsou základní povinnosti zaměstnavatele. Zjistíte, kdy a kdo má nárok na pracovní oděv a také na pracovní obuv.
Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Povíme vám vše k tématu “pracovní smlouva na dobu určitou a prodloužení”. Zjistíte, jaké máte možnosti, když se blíží konec vašeho pracovního poměru, kolikrát může zaměstnavatel využít možnost opakovaného prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou…
TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

Seznamte se s naším výběrem TOP 10 podcastů zaměřených na lidské zdroje. Ať už jste v oboru HR dlouholetým profesionálem nebo jen hledáte aktuální informace a trendy, tyto podcasty vám nabídnou širokou škálu témat a poznatků. Získejte přehled o tom…
Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář (ČTK), stojící jako maják nezávislého zpravodajství, je veřejnoprávní zpravodajská agentura v České republice. Tento článek vás provede jejím unikátním obchodním modelem, který nepotřebuje státní dotace, a objasní, jak ČTK…
Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Pokud potřebujete sdílet pracovní témata s veřejností, jako jsou zajímavá data nebo stížnosti na bezpráví, je dobré mít kontakty na přední profesní novinářské organizace. Ty vám mohou pomoci získat pozornost pro vaše záležitosti. V našem článku…
Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Specifickou interní směrnicí zaměstnavatele je pracovní řád, který zaměstnancům upřesňuje jejich povinnosti. Každá společnost by měla mít svůj pracovní řád, se kterým všechny své zaměstnance seznámí. Proto jsme pro vás připravili kompletní pracovní…
Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Státní úřad inspekce práce provádí pravidelné plánované kontroly i kontroly na základě podnětů od zaměstnanců, aby zjistil, jaký je skutečný stav v prověřované oblasti, a v případě zjištění nějakého pochybení má pravomoc nařídit zaměstnavateli…
Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Znáte základní povinnosti zaměstnavatele? Ukážeme vám, co je povinností vašeho zaměstnavatele před zahájením vašeho pracovního poměru, v průběhu a při skončení pracovního poměru.
Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Dozvíte se, z jakých důvodů je možné převést dovolenou do dalšího roku, v jakém rozsahu a kdy nejpozději je nutné ji zaměstnanci nařídit, jinak si její čerpání zaměstnanec určí sám. Ukážeme vám, jak na nařízení dovolené ze strany zaměstnavatele a…
Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Zjistila jste, že jste těhotná, a nevíte, kdy a jak tuto skutečnost oznámit v práci? Nebojte se, se vším vám pomůžeme! Dozvíte se, kdy oznámit těhotenství v zaměstnání, jak v práci oznámit těhotenství a také jaké jsou povinnosti vašeho…
Nezdražujeme a z vysoké kvality služeb neuhneme

Nezdražujeme a z vysoké kvality služeb neuhneme

V době, kdy ostatní firmy v oboru od ledna 2024 zdražují, pracovní portál JenPráce.cz jde proti proudu a drží svoje ceny nízko. Díky inovativním technikám vedoucím k vnitřním úsporám a rychle rostoucímu počtu klientů, nemusí k zvýšení cen přistoupit…
Top 20 ATS systémů, které hýbou HR

Top 20 ATS systémů, které hýbou HR

Systémů pro podporu náborů, takzvaných ATS (anglická zkratka “Applicant Tracking System”), či jim podobných, najdete na současném trhu nepřeberné množství. Všechny tyto softwary spojuje společný cíl - vylepšit administrativní a náborové procesy ve…

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena