- Brno
- ManpowerGroup s.r.o.
Na co se připravit při registraci na úřad práce
Jaké jsou výhody registrace na úřadu práce, jak je to s podporou v nezaměstnanosti a kdo za vás platí zdravotní či sociální pojištění se dozvíte v našem dřívějším článku.
Aktuální nabídka práce |
Registrace na úřad práce
Nahlášení na úřad práce není vaše povinnost, je to vaše právo. Takže odpověď na častou otázku “musím se hlásit na úřad práce” je zřejmá, nemusíte.
Kdy se můžete registrovat na úřadu práce:
- přihlášení na úřad práce po skončení pracovního poměru (ať je již důvod ukončení vašeho pracovního poměru jakýkoliv);
- přihlášení na úřad práce po ukončení studia;
- přihlášení na úřad práce při ukončení či přerušení práce na živnostenský list;
- přihlášení na úřad práce při ukončení rodičovské dovolené, ukončení péče o osobu blízkou či odejmutí invalidního důchodu.
Úřad práce vám pomůže s hledáním nového pracovního místa, rekvalifikací, při splnění podmínek poskytne finanční podporu do doby, než si nové zaměstnání najdete, a také jako registrovaný uchazeč o zaměstnání nemusíte hradit zdravotní pojištění.
Při ukončení studia úřad práce určitě navštivte, v průběhu studia za vás zdravotní pojištění platí stát, ale to končí s ukončením studia.
Pojďme se podívat na to, jak se zaregistrovat na úřad práce.
Kdy se nahlásit na úřad práce
Do kdy se nahlásit na úřad práce, aby plynule navazovalo vaše poslední zaměstnání či studium s registrací na úřadu práce? Je nutné se přihlásit do 3 pracovních dnů.
Jak jsme uváděli výše, není to vaše povinnost. Pokud se rozhodnete, že si budete zdravotní pojištění hradit sami, úřad práce ani nemusí vědět, že jste aktuálně bez práce. V takovém případě se otázkou “do kdy se přihlásit na úřad práce” ani nemusíte zabývat.
Kde je váš úřad práce, kde se registrovat
Veškerá komunikace, písemná i osobní probíhá na kontaktním pracovišti úřadu práce, které je vám nejbližší. Už tedy neplatí podmínka, že žádost musíte podat pouze na kontaktním pracovišti v místě vašeho trvalého bydliště.
Dříve jste museli v krajních případech cestovat přes celou republiku, abyste se potkali s úředníkem na úřadě práce v místě vašeho trvalého bydliště. Toto již naštěstí neplatí a vy si můžete zvolit pobočku, která je nejblíže místu, kde bydlíte.
Jak se nahlásit na úřad práce
Úřad práce a registrace? Ta je možná osobně nebo elektronicky.
Osobní podání žádosti
Při osobním podání žádosti je nutné, abyste s sebou přinesli základní formuláře a dokumenty. Detailně se všem formulářům a dokumentům věnujeme v článku Jaké dokumenty musíte přinést na úřad práce.
Pokud stále pracujete, byť na zkrácený úvazek či dohodu o pracovní činnosti a váš měsíční výdělek je vyšší než polovina minimální mzdy, musíte tuto skutečnost nahlásit.
V současné době je pro zájemce k dispozici systém úřadu práce pro online objednání vaší schůzky, abyste nemuseli čekat v čekárně, než na vás přijde řada.
Jak schůzka probíhá
Setkáte se s pracovnicí či pracovníkem úřadu práce, který je nejblíže vašemu bydlišti. V průběhu schůzky odpovíte na několik otázek, vyplníte formulář žádosti o zprostředkování zaměstnání a sdělíte, zda pro vás mají hledat nové pracovní uplatnění, nebo do nové práce brzy nastoupíte a jen potřebujete zajistit kontinuitu v placení zdravotního pojištění.
Dalším tématem může být rekvalifikace, pokud o ni máte zájem, určitě o tom pracovníka úřadu práce informujte.
Úřad práce a online registrace
Nově umožňuje úřad práce přihlášení do evidence, ale také i například podání žádosti o rekvalifikaci, elektronicky. Online registrace úřad práce povoluje v případě, že máte Portál občana a Identifikace občana (např. eObčanka, bankovní identita nebo MojeID). Na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí jsou k dispozici formuláře, které vyplníte a prostřednictvím ověřené identity zašlete ke zpracování.
Když jste zaregistrovaní, máte povinnosti, pojďme se na ně společně podívat.
Aktuální nabídka práce |
Co mohu zařídit online, kdy musím na Úřad práce osobně
Část služeb, které Úřad práce poskytuje, je možné zařídit online. Jedná se například o žádost o zařazení do evidence zájemců o zaměstnání.
Postup elektronické žádosti o zařazení do evidence na Úřadu práce:
- Na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí kliknete na tlačítko Vyplnit online formulář;
- Postupujete krok za krokem, vyplníte informace o sobě (vaše identifikační údaje, bydliště, zdravotní omezení související se zprostředkováním zaměstnání, údaje o kvalifikaci, odborné dovednosti, jazykové znalosti, získané pracovní zkušenosti) a následuje část zaměřená na vaše požadavky, na vaše požadavky týkající se budoucího zaměstnání.
Bez osobní návštěvy můžete vyřídit i žádosti o dávky či podpory, které stačí poslat na příslušné kontaktní pracoviště.
Elektronicky formulář můžete vyplnit, pokud máte datovou schránku nebo kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis.
Osobně se musíte dostavit, pokud jste k tomu vyzváni, když potřebujete pomoci s vyplněním papírové žádosti.
Podpora v nezaměstnanosti – kolik a jak dlouho
Výše podpory v nezaměstnanosti se i v roce 2025 odvíjí od předchozího výdělku a trvá zpravidla:
- 5 měsíců – osoby do 50 let
- 8 měsíců – osoby 50 – 55 let
- 11 měsíců – osoby nad 55 let
První dva měsíce činí 65 % průměrného čistého výdělku, další dva měsíce 50 % a po zbytek doby 45 %. Absolventi, rodiče po rodičovské nebo osoby bez praxe mají nárok na minimální podporu vypočítanou z průměrné mzdy.
Více infomrací se dozvíte na webu úřadu práce.
Absolventi, rodiče a osoby pečující – na co máte nárok
Pokud jste čerstvým absolventem, právě jste skončili rodičovskou dovolenou nebo jste dlouhodobě pečovali o člena rodiny, můžete se také registrovat na úřadu práce. Ačkoliv v některých případech nemáte nárok na finanční podporu (např. pokud jste v uplynulých dvou letech neplatili pojištění alespoň 12 měsíců), můžete čerpat sociální a poradenskou podporu, být zařazeni do rekvalifikačních kurzů a získat přístup k nabídkám práce.
Povinnosti registrovaného na úřadu práce
Nejen povinností, ale i slušností, je dostavit se na každou schůzku, kterou máte sjednanou, případně se včas omluvit a domluvit na termínu náhradním.
Pokud vám úřad práce doporučí vhodné pracovní místo, máte povinnost přijmout nabízené místo, pokud k výkonu práce máte kvalifikaci a umožní to váš zdravotní stav.
Při nástupu do nového zaměstnání musíte tuto skutečnost oznámit úřadu práce do 8 dnů a současně vyplnit formulář o vyřazení z evidence.
Aktualizováno 7. dubna 2025
Články z kategorie
Nabídky práce
- Praha
- Správa železnic, státní organizace
- Praha
- Správa železnic, státní organizace
- Brno
- Správa železnic, státní organizace
- Ústí nad Labem
- Správa železnic, státní organizace