Co dělat, když zaměstnanec nepřišel do práce

14. března 2024
Zjistěte, kdy je absence zaměstnance považována za neomluvenou, jak správně má zaměstnanec svou nepřítomnost v práci omlouvat a jaké kroky zaměstnavatel může uskutečnit.

Zaměstnanec nepřišel do práce

Zákoník práce jasně definuje povinnosti zaměstnance vůči zaměstnavateli, mezi kterými jsou i povinnosti: 

  • Zaměstnanec je povinen být na začátku směny na svém pracovišti a odcházet z něho až po skončení směny;
  • Dodržovat právní předpisy vztahující se k práci jimi vykonávané; dodržovat ostatní předpisy vztahující se k práci jimi vykonávané, pokud s nimi byli řádně seznámeni; 
  • A další. 

Z výše uvedeného vyplývá, že pokud zaměstnanec nechodí do práce, porušuje tím své povinnosti. 

V takovém případě má zaměstnavatel právo zahájit s dotyčným zaměstnancem disciplinární řízení. Zaměstnavatel připraví písemné upozornění na porušení povinností, a to podle § 52 písmena g) zákoníku práce.

Objevte možnosti inzerce

Zaměstnanec musí omluvit nepřítomnost v práci

Neomluvená absence zaměstnance je taková, kdy zaměstnanec zaměstnavateli nedoložil existenci překážky v práci na straně zaměstnance, která by mu bránila dostavit se na pracoviště. 

Je povinností zaměstnance doložit existenci překážek, ideálně písemným potvrzením o návštěvě lékaře, doprovodu osoby k lékaři a podobně. Pokud zaměstnanec potvrzení nedoloží, může zaměstnavatel zmíněnou nepřítomnost považovat za neomluvenou. 

Většina zaměstnavatelů má ve svém pracovním řádu zaneseny termíny, do kdy musí zaměstnanec existenci překážek dokládat, a jakou formou.

 

Publikováno 14. března 2024

15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.