Asertivita v práci - ano, ale… Ukážeme si, jak na to

Jste moc nebo málo asertivní? Ukážeme si metody, jak docílit vyrovnané asertivity. Asertivity, která nikoho neurazí, a vám pomůže k dosažení stanovených cílů.

Co to je asertivita

Na začátek si pojďme říci, co to je asertivita v práci. Asertivita je schopnost vyrovnaně prosadit své názory, práva, přání či potřeby bez využívání agresivního chování. Jinými slovy schopnost prosadit se bez toho, aniž bychom jakkoliv ublížili někomu jinému

Stejně důležitá jako asertivita je při komunikaci i schopnost naslouchat a nechat dostatečný prostor ostatním, aby vyjádřili svůj názor. To, co je pro někoho asertivní chování v práci, může druhý kolega považovat za chování agresivní. Je proto nutné být empatický, hledat hranici, která je vždy individuální podle toho, v jakém kolektivu se nacházíte. 

Aktuální nabídka práce

Rady pro asertivní komunikaci

Je vaše komunikace málo nebo příliš asertivní? Pojďte se podívat na pravidla, jak docílit vyrovnané asertivní komunikace. Asertivita je schopnost, která se dá naučit, a přípravou na asertivní rozhovor se vaše asertivita bude zdokonalovat.

  • Buďte věcní - mějte připravené argumenty, kterými podložíte nápad, který chcete prosadit; 
  • Vysvětlujte - vysvětlete, proč je pro vás předkládaný nápad důležitý, co přinese nejen vám, ale i kolegům nebo společnosti;
  • Ne - i říkat “ne” se musí umět. Samotné “ne” jako odpověď na jakýkoliv dotaz může působit arogantně. Vysvětlete, proč máte zamítavý postoj a jaká negativa vidíte. 
  • Neztrácejte sebereflexi - asertivita není o tom, že máte vždy pravdu. Poslouchejte názory ostatních, jejich zpětná vazba vám může pomoci k ještě dokonalejšímu nápadu. Využijte zpětnou vazbu ke svému dalšímu rozvoji. 
  • Emoce - máme je každý a někdy s námi dokážou pěkně zacloumat. Pokud máte potřebu své emoce vyjádřit, udělejte to verbálně a jasně. Náznaky nemusí být správně pochopené. 
  • Chyby - všichni chyby děláme, při asertivní komunikaci za ně neseme i plnou odpovědnost. 

Asertivní komunikace je připravená, jasná komunikace, kde vysvětlíte “na první dobrou” vše, co je potřeba vysvětlit, podložíte svá tvrzení. A dáte prostor pro diskusi. 

Kdykoliv se může stát, že v rámci diskuse nad vámi představeným návrhem vyvstanou nové okolnosti, které váš pohled změní. Zdravě asertivní člověk tuto skutečnost přizná a přijde s návrhem, jaké budou další kroky. 

Jak začít jednat asertivně

Existují lety praxe ověřené techniky asertivity, které vám pomohou. 

  • Kompromis - pokud vám kolega neustále argumentuje proti vašemu návrhu, jeden z jeho argumentů, který vám nejméně uškodí, překlopte do kompromisu. 
  • Žádost o zpětnou vazbu - požádejte kolegu či nadřízeného, aby vám detailněji vysvětlili, proč si myslí, že jste daný úkol neudělali správně. Jak by jej řešili oni? Co příště můžete udělat jinak? 
  • Chybovat je lidské - přijměte své chyby a naučte se s nimi pracovat. Jste moc rychlí, odešlete email, aniž byste si jej přečetli? Víte to, tak s tím můžete pracovat! 
  • Technika gramofonové desky - opakujete svůj požadavek stále dokola. Například “šéfe, slíbil jsi mi dovolenou na příští pátek, prosím, schval mi ji v systému”. A za šéfem chodíte tak dlouho, dokud neschválí. Jste milí, s úsměvem, ale vyžadujete splnění slibu. 

Technika otevřených dveří - využívá se při kritice, kdy souhlasíte s tím, co považujete za oprávněné, ale ohradíte se, pokud nesouhlasíte. Současně se dotazujete na detaily jako u druhého bodu “Žádost o zpětnou vazbu”.

 

Publikováno 27. října 2022

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Asertivita v práci - ano, ale… Ukážeme si, jak na to

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Dozvíte se, co to je pracovní oděv, kdy jej zaměstnavatel zaměstnanci plně hradí a jaké jsou základní povinnosti zaměstnavatele. Zjistíte, kdy a kdo má nárok na pracovní oděv a také na pracovní obuv.
Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Povíme vám vše k tématu “pracovní smlouva na dobu určitou a prodloužení”. Zjistíte, jaké máte možnosti, když se blíží konec vašeho pracovního poměru, kolikrát může zaměstnavatel využít možnost opakovaného prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou…
TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

Seznamte se s naším výběrem TOP 10 podcastů zaměřených na lidské zdroje. Ať už jste v oboru HR dlouholetým profesionálem nebo jen hledáte aktuální informace a trendy, tyto podcasty vám nabídnou širokou škálu témat a poznatků. Získejte přehled o tom…
Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář (ČTK), stojící jako maják nezávislého zpravodajství, je veřejnoprávní zpravodajská agentura v České republice. Tento článek vás provede jejím unikátním obchodním modelem, který nepotřebuje státní dotace, a objasní, jak ČTK…
Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Pokud potřebujete sdílet pracovní témata s veřejností, jako jsou zajímavá data nebo stížnosti na bezpráví, je dobré mít kontakty na přední profesní novinářské organizace. Ty vám mohou pomoci získat pozornost pro vaše záležitosti. V našem článku…
Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Specifickou interní směrnicí zaměstnavatele je pracovní řád, který zaměstnancům upřesňuje jejich povinnosti. Každá společnost by měla mít svůj pracovní řád, se kterým všechny své zaměstnance seznámí. Proto jsme pro vás připravili kompletní pracovní…
Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Státní úřad inspekce práce provádí pravidelné plánované kontroly i kontroly na základě podnětů od zaměstnanců, aby zjistil, jaký je skutečný stav v prověřované oblasti, a v případě zjištění nějakého pochybení má pravomoc nařídit zaměstnavateli…
Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Znáte základní povinnosti zaměstnavatele? Ukážeme vám, co je povinností vašeho zaměstnavatele před zahájením vašeho pracovního poměru, v průběhu a při skončení pracovního poměru.
Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Dozvíte se, z jakých důvodů je možné převést dovolenou do dalšího roku, v jakém rozsahu a kdy nejpozději je nutné ji zaměstnanci nařídit, jinak si její čerpání zaměstnanec určí sám. Ukážeme vám, jak na nařízení dovolené ze strany zaměstnavatele a…
Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Zjistila jste, že jste těhotná, a nevíte, kdy a jak tuto skutečnost oznámit v práci? Nebojte se, se vším vám pomůžeme! Dozvíte se, kdy oznámit těhotenství v zaměstnání, jak v práci oznámit těhotenství a také jaké jsou povinnosti vašeho…
Nezdražujeme a z vysoké kvality služeb neuhneme

Nezdražujeme a z vysoké kvality služeb neuhneme

V době, kdy ostatní firmy v oboru od ledna 2024 zdražují, pracovní portál JenPráce.cz jde proti proudu a drží svoje ceny nízko. Díky inovativním technikám vedoucím k vnitřním úsporám a rychle rostoucímu počtu klientů, nemusí k zvýšení cen přistoupit…
Top 20 ATS systémů, které hýbou HR

Top 20 ATS systémů, které hýbou HR

Systémů pro podporu náborů, takzvaných ATS (anglická zkratka “Applicant Tracking System”), či jim podobných, najdete na současném trhu nepřeberné množství. Všechny tyto softwary spojuje společný cíl - vylepšit administrativní a náborové procesy ve…

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena