Jak vybrat vhodný personální informační systém

Bez personálního systému jde vést lidské zdroje velmi těžko. Ukážeme si hlavní výhody personálního systému a zaměříme se na to, jak vybrat HR systém, který vaší společnosti pomůže být ještě efektivnější. Pokud se budete poznávat v některé z oblastí v poslední části tohoto článku, je čas požádat vedení o nový HR systém.

Proč mít ve společnosti HR systém

Každá společnost musí uchovávat data o svých stávajících i minulých zaměstnancích i kandidátech, kteří se do společnosti hlásí. To vše musí probíhat v souladu s přísnými podmínkami GDPR.

Některé společnosti si vystačí s Excelem, nebo dokonce papírovou podobou dokumentů. Moderní společnosti, bez ohledu na jejich velikost, chtějí a potřebují mít veškeré informace v elektronické podobě, neobejdou se bez efektivně pracujícího personálního software, personálního systému. Nejen kvůli přehlednosti, ale také proto, aby personální oddělení mohlo poskytovat společnosti data, která jsou kritická pro řízení společnosti. Ať se jedná o počet přihlášených kandidátů na pozici, aktuální počet zaměstnanců, počet zaměstnanců v mimoevidenčním stavu, výsledky posledního hodnocení zaměstnanců nebo odchody zaměstnanců včetně důvodů. 

Zjistěte možnosti inzerce

Jak vybrat vhodný personální informační systém

Cílem je, aby vám HR systém usnadnil práci, poskytoval potřebná data a analýzy, uchovával dokumenty a pomohl vám poskytovat HR služby na nejvyšší úrovni. Cílem je získat komplexní personální a mzdový systém, který plně respektuje platnou českou legislativu a právní předpisy v oblasti zpracování mezd a umí reagovat na legislativní změny.

Nejprve si musíte říci, co všechno váš personální systém musí umět. 

Nezbytné minimum je:

  • Evidence stávajících zaměstnanců - jejich osobní údaje, detaily k pracovnímu zařazení, mzdové údaje, vzdělání, a další. Kvalitnější HR informační systém umí i naskenovat ke každému zaměstnanci jejich osobní složku, což výrazně ulehčuje práci HR kolegům, kteří pracují vzdáleně a nemají přístup do papírové osobní složky. 
  • Evidence minulých zaměstnanců 
  • Mzdová agenda
  • Evidence docházky
  • Reporting a analýzy 

K volitelným částem patří: 

  • Evidence a správa kandidátů 
  • Onboarding a jeho plánování
  • Analýzy pracovní doby - sledování pracovní doby jednotlivých zaměstnanců., nevyčerpané dovolené, dodržování přestávek v práci, neomluvené absence a další 
  • Hodnocení zaměstnanců, plány osobního rozvoje 
  • Evidence pracovně-lékařských prohlídek zaměstnanců 
  • Evidence o pracovních pomůckách, poskytnutém vybavení, využívaných benefitech 
  • Školení zaměstnanců a jejich výsledky 
  • Interní portál pro zaměstnance pro sdílení informací 

Nadefinujte si, jaké má mít HR systém možnosti připojení - jen na firemní síti, nebo i vzdálený přístup, nebo dokonce aplikaci, abyste měli přístup ke všem informacím v mobilu? 

Kdo a jaké bude mít přístupy? Je nutné, aby váš systém uměl rozlišit různé úrovně přístupů. Zástupci personálního oddělení mají plný rozsah, nadřízení pracovníci omezený a zaměstnanci vidí jen svou osobní složku, případně hodnocení a školení. 

Správně zvolený systém HR týmu usnadňuje a zefektivňuje práci. 

Kdy požádat o nový HR systém

Řekli jsme si, proč mít personální systém a jak jej vybrat. O nový personální systém nebo jeho rozšíření požádejte, pokud jste jako personální oddělení zahlceni administrativou, musíte manuálně připravovat podklady pro mzdy, neshodnete se s finančním oddělením na počtu zaměstnanců, neumíte rychle poskytnou správná data o mzdách zaměstnanců, odchodech zaměstnanců a podobně. 

Ano, je to finanční investice, ale s vysokou návratností. Správně vypočítané mzdy, dodržení legislativy v oblasti pracovních podmínek zaměstnanců a další údaje jsou kritické pro správné fungování celé společnosti.

 

Publikováno 21. prosince 2022

To nejzajímavější vám zašleme

Povězte nám, jaká oblast vás zajímá?

Jenpráce.cz - Poradna
Zaregistrováním se k odběru zajímavosti a tipů ze světa práce na e-mail udělujete správci své osobní údaje za účelem zasílání informací. V souvislosti se zpracováním vašich osobních údajů máte příslušná práva: (i) na přístup k osobním údajům, (ii) na opravu či doplnění nepřesných nebo nepravdivých osobních údajů, (iii) na výmaz osobních údajů, nejsou-li již osobní údaje potřebné pro účely, pro které byly shromážděny či jinak zpracovány, anebo zjistíte-li, že byly zpracovávány protiprávně, (iv) na omezení zpracování osobních údajů ve zvláštních případech (v) na přenositelnost údajů a (vi) vznést námitku, po níž zpracování vašich osobních údajů bude ukončeno, neprokáže-li se, že existují závažné oprávněné důvody pro zpracování, jež převažují nad vašimi zájmy nebo právy a svobodami zejména, je-li důvodem případné vymáhání právních nároků a (vii) obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Další informace o zpracování údajů společností Coweo Technologies s.r.o., se sídlem Škrétova 490/12, Vinohrady, 120 00 Praha 2, IČ 05157552 poskytuje pověřenec pro ochranu osobních údajů poverenec@everyregard.one, informace jsou k dispozici na Zásady ochrany osobních údajů.

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Jak vybrat vhodný personální informační systém

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Žádost o prodloužení rodičovské dovolené + vzor

Žádost o prodloužení rodičovské dovolené + vzor

Potřebujete změnit délku své rodičovské dovolené? Stačí zaměstnavatele informovat, použijte náš formulář prodloužení rodičovské dovolené.
Základy mzdového účetnictví pro personalisty

Základy mzdového účetnictví pro personalisty

Personalisté by měli znát základy mzdového účetnictví, aby dokázali zodpovědět případné dotazy svých zaměstnanců. Přinášíme vám přehledně zpracované základní informace o vyměřovacím základu, mzdovém listu a výplatě mzdy. Dozvíte se, jaké…
Zkratky v HR - znáte rozdíly mezi ATS, CRM, LMS?

Zkratky v HR - znáte rozdíly mezi ATS, CRM, LMS?

Co ATS, CRM nebo LMS znamená ve světě lidských zdrojů? V tomto článku se podíváme na význam hlavních zkratek technologických nástrojů, software a strategií, se kterými se v oblasti HR setkáváme poměrně často. Tyto nástroje nachází své uplatnění při…
Alma Career s.r.o, skupina LMC mění název

Alma Career s.r.o, skupina LMC mění název

Korporátní skupina LMC, provozovatel několika pracovních portálů v ČR, oznámila, že od 1. ledna 2024 se bude prezentovat pod novým názvem Alma Career s.r.o.. Tato změna představuje nejen reorganizaci, ale také krok k ještě další expanzi této skupiny…
Příslib zaměstnání pro různé příležitosti + vzory

Příslib zaměstnání pro různé příležitosti + vzory

Přislíbit zaměstnání kandidátovi, který úspěšně prošel výběrovým řízením, vězni pro podmíněné propuštění nebo úřadu práce pro proplacení rekvalifikace? Na všechny varianty pro vás máme vzor zdarma. Ukážeme vám, jaké právní důsledky s sebou příslib…
Datacruit - moderní a jednoduchý HR nástroj

Datacruit - moderní a jednoduchý HR nástroj

Datacruit je moderní technologická platforma zaměřená na automatizaci a zefektivnění náborových procesů. Umožňuje firmám centralizovat náborové aktivity od publikování nabídek práce až po konečné rozhodnutí o přijetí kandidáta. Jeho klíčovým…
Recru - cesta k efektivním náborům

Recru - cesta k efektivním náborům

Recru ATS je cloudové řešení pro nábor a hodnocení kandidátů, poskytující funkce pro správu pozic, kandidátů a hodnocení. Systém byl navržen tak, aby personalistům usnadnil a zrychlil náborový proces, redukoval administrativní úkoly a umožnil jim…
Recruitis - chytrý náborový software

Recruitis - chytrý náborový software

Recruitis je moderní technologické řešení pro nábor zaměstnanců v digitální éře. Jedná se o systém, který kombinuje softwarové aplikace, databázové systémy a algoritmy pro optimalizaci náborového procesu. Jeho moduly a nástroje umožňují správu…
Teamio - moderní náborová aplikace a chytré ATS

Teamio - moderní náborová aplikace a chytré ATS

Teamio je inovativní aplikace pro sledování uchazečů (ATS) navržená pro zefektivnění a digitalizaci náborových procesů v 21. století. S jasnou misí "Dělejte nábory skvěle", Teamio nabízí řešení na míru pro organizace všech velikostí a zdůrazňuje…
Jak řešit odpovědnost zaměstnance za škodu

Jak řešit odpovědnost zaměstnance za škodu

Podíváme se na odpovědnost zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli při výkonu povolání. Dozvíte se, v jakých případech můžete po zaměstnanci chtít uhradit celou částku, a kdy je odpovědnost zaměstnance za škodu ve výši 4,5 násobku mzdy.…
Odvody a náklady za zaměstnance pro personalisty

Odvody a náklady za zaměstnance pro personalisty

Pojďme se společně podívat na to, kolik vás jako zaměstnavatele stojí zaměstnanec. Tedy, jaké jsou náklady zaměstnavatele na zaměstnance, mzda a povinné odvody zaměstnavatele za zaměstnance. Na konkrétním případě si ukážeme výpočet nákladů na…
Vše, co potřebujete vědět o rodičovské dovolené

Vše, co potřebujete vědět o rodičovské dovolené

S námi získáte základní přehled o tom, jak dlouho trvá rodičovská dovolená, kdy končí rodičovská dovolená, jak se vypočítává a jak správně postupovat při jejím ukončení. Přidáme také užitečné informace, jak zajistit hladký návrat do zaměstnání po…

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2023 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena