Přehled otázek a odpovědí na pracovním pohovoru

5. prosince 2025
Pojďme si ukázat, jak probíhá pracovní pohovor s personalistou a manažerem společnosti, kde se ucházíte o zaměstnání. Jak se na jednotlivé pohovory připravit? Jaké mohou padnout otázky a jak na ně odpovědět?

Jak probíhá pracovní pohovor s personalistou a jak se připravit na pracovní pohovor

Prvním kolem výběrového řízení bývá pohovor s personalistou, který z přihlášených kandidátů vybere nejlepší a ty následně představí manažerovi. Personalista vybírá na základě požadavků, které dostal od manažera, životopisů kandidátů, kteří se přihlásili. 

Jak napsat profesní strukturovaný životopis, který zaujme, jsme pro vás zpracovali v článku Vše o životopisu, vzor v češtině a angličtině.

Při pohovoru se zástupcem personálního oddělení vám pravděpodobně budou kladeny dotazy ohledně vaší motivace, personalista bude chtít znát detaily z vašeho životopisu, a současně zodpoví i vaše dotazy. 

I vy se na pohovoru ptejte, připravte si správné otázky s pomocí našeho článku I vy se na pohovoru ptejte! 
 

Aktuální nabídka práce


Pracovní pohovor otázky a odpovědi - ptá se personalista

Personalista má připravené otázky, na které se během pohovoru zeptá. Jsou to specifické otázky na pracovní pohovor, jejichž cílem je zjistit vaši motivaci, přípravu, pracovní zkušenosti, možnost nástupu a finanční očekávání.
 

Jak jste se o naší společnosti dozvěděli? ​​​​​​

Zde máte prostor budoucího zaměstnavatele pochválit, jejich společnost je všem známá a jejich inzeráty již dlouho sledujete, a nyní se objevila nabídka na pozici, která je vám blízká. 

Vhodné odpovědi:

  • „Vaši společnost sleduji už delší dobu, zaujaly mě vaše projekty a firemní kultura.“
  • „Na pozici jsem narazil/a na portálu JenPráce.cz, a protože vaši firmu znám z médií, hned mě nabídka zaujala.“


Nevhodné odpovědi:

  • „Nevím, asi mi to vyhodil Facebook.“

 

Proč jste se rozhodli přihlásit na tuto pozici?

Opět prostor pochválit budoucího zaměstnavatele a současně sebe - vaše úspěchy v dané oblasti mohou firmě pomoci v jejím dalším rozvoji. 

Vhodné odpovědi:

  • „Pozice odpovídá mým zkušenostem a vidím v ní prostor, kde mohu firmě reálně pomoci.“
  • „Vaše zaměření se shoduje s oblastí, která mě dlouhodobě baví a motivuje.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Protože sháním něco, kde mě vezmou hned.“
  • „Byla to první nabídka, na kterou jsem klikl/a.“

 

Co nám můžete nabídnout, jaké jsou vaše silné stránky?

Jakých úspěchů jste dosáhli v posledním zaměstnání? 

Před pohovorem si projděte inzerát, na který jste reagovali. Konkrétně část požadavků a pracovní náplně. Na inzerát navažte se svými znalostmi, zkušenostmi a dovednostmi. 

Buďte konkrétní, sdělte, jakých konkrétních úspěchů jste dosáhli, jaké máte kontakty, co vše umíte (a je relevantní k pozici, o které jednáte). Používejte data, která vaše tvrzení podpoří. 

Vhodné odpovědi:

  • „Mám zkušenost s vedením menšího týmu a úspěšně jsme zavedli nový systém, který zrychlil práci o 30 %.“
  • „Jsem zodpovědný člověk, dotahuji úkoly do konce a rychle se učím nové věci.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Asi nic výjimečného, prostě dělám, co se řekne.“
  • „To si musíte zjistit sami, já se nechci vychloubat.“

 

Jaké jsou vaše slabé stránky?

Uveďte na pracovním pohovoru slabé stránky, o kterých víte a hned dodejte, že si jich jste vědomi, a že na jejich odstranění pracujete. Dodejte, jak se snažíte tyto slabé stránky odstranit.

Vhodné odpovědi:

  • „Mám tendenci být příliš detailní, ale učím se lépe hlídat priority.“
  • „Někdy se do práce ponořím natolik, že zapomenu delegovat, ale už na tom pracuji.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Žádné slabiny nemám.“
  • „Jsem hrozně líný vstávat brzy ráno.“

 

V jaké oblasti vám váš nadřízený doporučil se zlepšit? 

Uveďte pravdivou odpověď a dodejte, jak konkrétně na zlepšení pracujete. 

Vhodné odpovědi:

  • „Doporučil mi více delegovat úkoly, abych měl čas na strategičtější věci.“
  • „Upozornil mě, že mám být přímočařejší v komunikaci – na tom teď pracuji.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Žádné připomínky ke mně neměl, všechno jsem dělal nejlíp.“
  • „Říkal, že bych mohl víc pracovat, ale to říká každému.“

 

Proč jste se rozhodli odejít ze současného zaměstnání? 

Nehovořte negativně o žádném ze svých zaměstnavatelů. Když teď budete hovořit negativně o bývalém zaměstnavateli, jak po odchodu budete hovořit o společnosti, kde se právě ucházíte o místo? 

Vhodné odpovědi:

  • „Po několika letech v jedné firmě cítím potřebu změny a nových výzev.“
  • „Projekt, na kterém jsem pracoval/a, skončil, proto hledám nové uplatnění.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Šéf byl neschopný a tým se rozpadl.“
  • „Už mě to tam nebavilo, byla tam nuda.“
     


Jaký je váš profesní cíl? 

Zde je vhodné odpovědět popravdě, ideálně, aby se vaše profesní cíle shodovaly s prací, o kterou se ucházíte. 

✅ Vhodné odpovědi:

  • „Chci se dál rozvíjet v oblasti, kterou dobře znám, a postupně převzít víc odpovědnosti.“
  • „Mým cílem je stabilní práce, kde se mohu dlouhodobě posouvat a být přínosem.“

❌ Nevhodné odpovědi:

  • „Nevím, zatím to nijak neřeším.“
  • „Chci vydělávat co nejvíc, to je hlavní.“
     


Jak pracujete pod tlakem? 

Připravte si příklad z vaší praxe, kdy jste pracovali ve stresu nebo v obtížných podmínkách. Jak jste tlak zvládali a jaký byl výsledek?

Vhodné odpovědi:

  • „Když je situace náročná, pomáhá mi plánování, stanovím si priority a jdu krok po kroku.“
  • „Mám zkušenost z doby, kdy jsme museli odevzdat projekt během tří dnů a zvládli jsme to díky rozdělení úkolů a spolupráci.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Pod tlakem dělám chyby, ale co se dá dělat.“
  • „Nesnáším stres.“


Co vás osobně motivuje? 

Opět popravdě odpovězte, co je pro vás největším motivem v pracovním prostředí, co vás vybudí k lepším výsledkům.

Vhodné odpovědi:

  • „Dobře odvedená práce, která má smysl a je vidět výsledek.“
  • „Tým, který táhne za jeden provaz, a možnost se něco nového naučit.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Hlavně výplata.“
  • „Když si o pauze můžu dát kafe.“

 

Zkouška z cizího jazyka

Pokud společnost požaduje komunikativní znalost cizího jazyka a vy jste v životopise uvedli, že jej ovládáte, budete pravděpodobně vyzkoušeni. Připravte si proto odpovědi na výše uvedené otázky i v cizím jazyce. Je vhodné si odpovědi v češtině i v cizím jazyce říct nahlas. Když si odpovědi připravujete “v hlavě”, je to jednodušší, než když se máte vyjádřit nahlas. 

 

Kdy můžete nastoupit? 

Sdělte pravdivé informace, ať se firma může také přizpůsobit. Společnost si na perfektního kandidáta počká i po dobu zákonné dvouměsíční výpovědní lhůty.

Příklady odpovědí:

  • „Mohu nastoupit ihned, případně po výpovědní lhůtě – tedy za dva měsíce.“
  • „Momentálně dokončuji projekt, ale od 1. příštího měsíce mohu nastoupit.“

 

Jaká jsou vaše finanční očekávání a proč? 

Informujte personalistu o svých očekáváních. Případně můžete sdělit, jak se vaše mzda pohybuje ve stávajícím zaměstnání (pokud v pracovní smlouvě či interním předpisu nejste vázáni mlčenlivostí). Nepokládejte tuto otázku hned jako první, ponechte si ji do druhé části pohovoru, až se dozvíte více informací o pozici.

Vhodné odpovědi:

  • „Na základě mých zkušeností si představuji mzdu v rozmezí 35–40 tisíc korun.“
  • „Jsem otevřený/á dohodě, ale moje minimum je 38 tisíc korun. Pokud by vyšší mzda nebyla možná, uvítám možnost kompenzace benefity – např. flexibilní pracovní dobou nebo příspěvkem na dopravu.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Řekněte vy, kolik nabízíte.“
  • „Čím víc, tím líp.“
     

Kdo na vás může podat reference? 

Mějte připravené kontakty na přímého nadřízeného, se kterým jste se domluvili, že na vás reference poskytne. 

Vhodné odpovědi:

  • „Mohu poskytnout kontakt na svého přímého nadřízeného z poslední práce – ví o tom a rád poskytne reference.“
  • „Seznam osob, které mohou poskytnout reference, najdete v mém životopise. Rád/a je na vyžádání doplním.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Nikdo, s nikým jsem tam neměl/a dobré vztahy.“
  • „Reference neuvádím, nechci, aby někdo kontaktoval mé bývalé kolegy.“

 

Nestandardní typy otázek

V průběhu pohovoru mohou padnout i otázky na vaše logické myšlení. Zde nejde o to najít správnou odpověď, ale ukázat, že máte logické myšlení a jste schopni demonstrovat, jak byste ke správnému výsledku došli. 

Typické otázky jsou: 

  • Kolik tenisových míčků se vejde do Boeingu 737? 
  • Kolik semaforů je v Plzni? 

 

Aktuální nabídka práce

 

Jak probíhá pracovní pohovor s potenciálním nadřízeným a jak se připravit na pracovní pohovor

Personalista vás vybral jako vhodného kandidáta na rozhovor s nadřízeným! Vaše vysněná pozice je tak blízko! Opět se musíte připravit. Ale dobrou zprávou je, že velkou část přípravy již máte za sebou. 

Zjistěte si maximum informací o nadřízeném, se kterým se setkáte. Získáte lepší představu o tom, jaké otázky vás při rozhovoru mohou čekat. Našli jste něco, co máte společné? Výborně! Určitě bude v průběhu pohovoru prostor tuto skutečnost zmínit a tím demonstrovat, že jste se na pohovor připravili.

Připravte si na nadřízeného dotazy, které související se společností a s pozicí. Můžete se ptát na plány společnosti na nadcházející období, jakým způsobem společnost získává nové klienty a podobně. Díky otevřeným otázkám se dozvíte vše, co potřebujete vědět.

 

Pracovní pohovor otázky a odpovědi - ptá se potencionální nadřízený

Jdete na druhé kolo, s manažerem! Opět se musíte připravit. Velkou část přípravy již máte za sebou. 

 

Proč jste si vybral naši společnost? 

Opět využijte příležitost a společnost, jejich produkty a nedávné úspěchy pochvalte. 

Vhodné odpovědi:

  • „Vaši společnost vnímám jako silnou značku na trhu, líbí se mi váš přístup k inovacím a férové firemní hodnoty.“
  • „Sleduji vaše aktivity delší dobu a oceňuji, jak se rozvíjíte – například váš poslední projekt v oblasti výroby/IT/služeb mě opravdu zaujal.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Protože máte nejvíc inzerátů.“
  • „Bydlím poblíž, tak jsem si řekl, že to zkusím.“
     

Čím vás zaujala tato pozice? 

Prodejte se, své konkrétní úspěchy doplněné o konkrétnější informace, protože již mluvíme s člověkem, který problematice rozumí. Navažte své úspěchy na to, jak je nový zaměstnavatel může využít ke svému dalšímu rozvoji. 

Vhodné odpovědi:

  • „Pracovní náplň přesně odpovídá mým zkušenostem – například jsem už vedl podobné projekty a věřím, že mohu přinést výsledky hned od začátku.“
  • „Zaujala mě kombinace odpovědnosti a praktické práce, kterou mám rád/a. Mám zkušenost s podobnými úkoly, kde se mi podařilo zvýšit efektivitu týmu o 20 %.“

Nevhodné odpovědi:

  • „Vypadá to jako jednoduchá práce.“
  • „Byla to první nabídka, která mi přišla do e-mailu.“
     

Vaše profesní detaily

Manažer se bude detailně ptát na jednotlivé části vaší kariéry, které jsou pro pozici relevantní. Mějte připravené konkrétní projekty, co jste měli na starosti, jaké byly cíle a jak jste cílů dosáhli. 

Vhodné odpovědi:

  • „V poslední práci jsem měl/a na starosti vedení tří kolegů a dohled nad zakázkami – průměrně jsme zvládali 15 projektů měsíčně.“
  • „Mám zkušenosti s komunikací se zákazníky, zpracováváním objednávek i základní administrativou, což odpovídá požadavkům této pozice.“

Nevhodné odpovědi:

  • „To všechno máte napsané v mém životopise.“
  • „Dělal/a jsem tam prostě všechno možné, ani nevím, co přesně.“
     

Jaké otázky můžete položit vy?

I při druhém kole pohovorů se ptejte. Využijte toho, že hovoříte s potenciálním nadřízeným. Vaším cílem je zjistit maximum informací, abyste se mohli rozhodnout, zda je pro vás společnost a nabízená pozice opravdu tím vysněným zaměstnáním. 

10 vhodných otázek:

  • Jak vypadá běžný den na této pozici?
  • Jaké jsou aktuální priority vašeho týmu?
  • Podle čeho hodnotíte úspěch na této pozici?
  • Jak byste popsali styl vedení ve vašem týmu?
  • Jaké dovednosti nebo přístup považujete za nejdůležitější pro tuto roli?
  • Jaké jsou největší výzvy, které nyní tým řeší?
  • Jak probíhá zaučení nového zaměstnance?
  • Jak často tým dostává zpětnou vazbu?
  • Jaké jsou možnosti rozvoje nebo postupu v rámci oddělení?
  • Jaké jsou vaše očekávání od nového člena týmu během prvních měsíců?

5 nevhodných otázek:

  • Kolik dní dovolené si můžu vzít hned po nástupu?
  • Jak rychle můžu postoupit na vaše místo?
  • Můžu si pracovní dobu upravovat, jak se mi hodí?
  • Sledujete, kdo kdy přijde a odejde z práce?
  • Jak často se tu chodí dřív domů?


Po pohovoru s manažerem byste měli vědět

  • Detailní popis pozice. 
  • Očekávání manažera na nového člena týmu v prvních 6-12 měsících. 
  • Jaké jsou možnosti rozvoje na této pozici. 
  • Jak na vás firma a lidé, které jste potkali, působí. Je to společnost, pro kterou chcete pracovat? Je toto pozice, kterou chcete dělat? 

Je možné, že vás společnost pozve do dalšího kola, kterým může být například setkání s kolegou v týmu, který stejnou pozici zastává, a se kterým byste úzce spolupracovali.

Další možností je testování, které společnosti využívají, aby se o vás dozvěděli maximum. Držíme vám palce!

 

 

15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Ohodnoť práci a vyhraj Netflix nebo Videokurz zdarma!

Vánoční akce!

Ohodnoť práci a vyhraj Netflix nebo Videokurz zdarma!

CHCI VYHRÁT