Hlavní oblasti vedení mzdové agendy

Pojďme se podívat, jak vypadá interní řešení vedení mzdové agendy, co všechno může vaše mzdová účetní zastřešit. Mzdová účetní ví o všech všechno, a to bez nadsázky. Stará se o zaměstnance při nástupu, gratuluje jim při narození miminka, urguje dodání materiálů pro daně a rozloučí se se zaměstnancem při jeho odchodu.

Mzdová agenda

Povinnost vedení personální a mzdové agendy zaměstnavateli vzniká při nástupu prvního zaměstnance. Je klíčové mít správně zvolený personální systém a efektivní evidenci docházky.

Vedení mzdové agendy není jen měsíční příprava mezd zaměstnanců. Do mzdové agendy může spadat i příprava dokumentů, tedy od přípravy nástupních dokumentů zaměstnance, vedení jeho osobní složky, až po přípravu výstupní dokumentace, včetně zápočtového listu. 

Jedna mzdová účetní zvládne zajistit mzdovou agendu pro 400-500 zaměstnanců. Je nutné počítat s tím, že i vaše mzdová účetní musí čerpat dovolenou a občas může i onemocnět. 

Pojďme se podívat, jak může vypadat mzdová agenda krok za krokem rozdělená na jednotlivé části života zaměstnance ve společnosti. Mezi nejdůležitější oblasti mzdové agendy patří: 

Zjistěte možnosti inzerce

Nástup zaměstnance

Denní aktivity

  • Překážky na straně zaměstnance i zaměstnavatele; 
  • Kontrola a evidence docházky; 
  • Kontrola přestávky mezi směnami, v rámci týdne a podobně; 
  • Dovolená - nároky, krácení; 
  • Komunikace se zaměstnanci a zodpovídání jejich dotazů. 

Měsíční aktivity

  • Výpočet měsíční mzdy každého zaměstnance s přihlédnutím k slevám, srážkám, exekucím a podobně; 
  • Příprava výplatní pásky včetně vyhotovení příkazů k úhradě plateb na účty zaměstnanců;
  • Zajištění odvodů sociálního a zdravotního pojištění včetně zasílání měsíčních mzdových přehledů;
  • Výpočet srážek daní a odvodů; 
  • Hlídání konce zkušební doby zaměstnanců; 
  • Zpracování pravidelných reportů pro instituce; 
  • Správa mzdových listů a evidenčních listů důchodového pojištění. 

Pravidelné vzdělávání mzdové účetní nejen na novinky, ale i v oblasti práce s interním systémem, komunikace s problematickými zaměstnanci a další. 

Roční aktivity

  • Roční zúčtování daní a související agenda (aktualizace osobní složky zaměstnance, vyplnění Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti neboli “růžovky”, zanesení změn a další); 
  • Zpracování pravidelných reportů pro instituce; 
  • Mzdový audit. 

Ukončení pracovního poměru zaměstnance

  • Příprava pracovně-právních dokumentů nutných pro ukončení pracovního poměru; 
  • Odhlášení pracovníků ze zdravotního a sociálního pojištění. 

Ke zpracování mzdové agendy můžete využít interní zdroje nebo se můžete rozhodnout pro outsourcing mezd. Oblast outsourcingu, včetně outsourcingu mezd, jsme probrali v článku Kdy a s čím vám pomůže personální agentura?.

 

Publikováno 5. prosince 2022

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Hlavní oblasti vedení mzdové agendy

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Ideální práce při rodičovské dovolené

Ideální práce při rodičovské dovolené

Zjistěte, jaký můžete mít přivýdělek na rodičovské dovolené, aniž byste ztratili nárok na rodičovský příspěvek. Pomůžeme vám rozhodnout se, jestli je lepší dohoda nebo OSVČ. O rodičovský příspěvek při zaměstnání nemůžete přijít, pokud splníte…
Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Výstupní list ze zaměstnání nepatří mezi povinné dokumenty, ale pro ochranu zaměstnavatele i zaměstnance jej doporučujeme připravit pro každého zaměstnance, kterému končí pracovní poměr ve vaší společnosti. Ukážeme vám, jak vypadá výstupní list ze…
Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Dozvíte se, co to je pracovní oděv, kdy jej zaměstnavatel zaměstnanci plně hradí a jaké jsou základní povinnosti zaměstnavatele. Zjistíte, kdy a kdo má nárok na pracovní oděv a také na pracovní obuv.
Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Povíme vám vše k tématu “pracovní smlouva na dobu určitou a prodloužení”. Zjistíte, jaké máte možnosti, když se blíží konec vašeho pracovního poměru, kolikrát může zaměstnavatel využít možnost opakovaného prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou…
TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

Seznamte se s naším výběrem TOP 10 podcastů zaměřených na lidské zdroje. Ať už jste v oboru HR dlouholetým profesionálem nebo jen hledáte aktuální informace a trendy, tyto podcasty vám nabídnou širokou škálu témat a poznatků. Získejte přehled o tom…
Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář (ČTK), stojící jako maják nezávislého zpravodajství, je veřejnoprávní zpravodajská agentura v České republice. Tento článek vás provede jejím unikátním obchodním modelem, který nepotřebuje státní dotace, a objasní, jak ČTK…
Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Pokud potřebujete sdílet pracovní témata s veřejností, jako jsou zajímavá data nebo stížnosti na bezpráví, je dobré mít kontakty na přední profesní novinářské organizace. Ty vám mohou pomoci získat pozornost pro vaše záležitosti. V našem článku…
Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Specifickou interní směrnicí zaměstnavatele je pracovní řád, který zaměstnancům upřesňuje jejich povinnosti. Každá společnost by měla mít svůj pracovní řád, se kterým všechny své zaměstnance seznámí. Proto jsme pro vás připravili kompletní pracovní…
Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Státní úřad inspekce práce provádí pravidelné plánované kontroly i kontroly na základě podnětů od zaměstnanců, aby zjistil, jaký je skutečný stav v prověřované oblasti, a v případě zjištění nějakého pochybení má pravomoc nařídit zaměstnavateli…
Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Znáte základní povinnosti zaměstnavatele? Ukážeme vám, co je povinností vašeho zaměstnavatele před zahájením vašeho pracovního poměru, v průběhu a při skončení pracovního poměru.
Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Dozvíte se, z jakých důvodů je možné převést dovolenou do dalšího roku, v jakém rozsahu a kdy nejpozději je nutné ji zaměstnanci nařídit, jinak si její čerpání zaměstnanec určí sám. Ukážeme vám, jak na nařízení dovolené ze strany zaměstnavatele a…
Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Zjistila jste, že jste těhotná, a nevíte, kdy a jak tuto skutečnost oznámit v práci? Nebojte se, se vším vám pomůžeme! Dozvíte se, kdy oznámit těhotenství v zaměstnání, jak v práci oznámit těhotenství a také jaké jsou povinnosti vašeho…

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena