Jak správně napsat reference a pracovní posudek

19. května 2025
Zaměříme se na pracovní posudek zaměstnance, jak jej napsat, připojíme i vzor ke stažení zdarma. Podobným dokumentem jsou reference, ukážeme si také, jak napsat referenci na zaměstnance, co by měl dokument obsahovat, a i v tomto případě přidáme vzor ke stažení.

Pracovní posudek zaměstnance

Pracovní posudek, často nazývaný také posudek o pracovní činnosti je dokument, ve kterém bývalý zaměstnavatel shrne kvalifikaci, schopnosti a další skutečnosti týkající se výkonu práce hodnoceného zaměstnance. 

Do pracovního posudku nepatří skutečnosti, které se týkají rodinného a osobního života zaměstnance, a současně by neměl obsahovat odhady v souvislosti s pracovníkovým nasazením do budoucna. 

Nesplní-li zaměstnavatel svou povinnost, nevydá pracovní posudek včas nebo v něm uvede nepravdivé údaje, je povinen nahradit zaměstnanci škodu vzniklou takovým porušením povinnosti.

Pokud zaměstnanec s obsahem pracovního posudku nesouhlasí, může se domáhat ve lhůtě 3 měsíců ode dne, kdy se o jeho obsahu dověděl, u soudu, aby zaměstnavateli bylo soudně uloženo přiměřeně jej upravit. 

Zjistěte možnosti inzerce

Kdy je povinnost vystavit pracovní posudek

1) Na základě žádosti zaměstnance

  • Pracovní posudek zaměstnance vystavujete na žádost zaměstnance v případě, že jej zaměstnanec potřebuje pro výběrové řízení do nového zaměstnání. Pracovní posudek zákoník práce upravuje tak, že v případě, že zaměstnanec požádá zaměstnavatele před skončením pracovního poměru o vydání posudku o pracovní činnosti, je zaměstnavatel povinen do 15 dnů tento posudek vydat. Zaměstnavatel však není povinen vydat pracovní posudek dříve, než v době 2 měsíců před skončením pracovního poměru.

2) Na základě žádosti soudu, policie a podobně

  • Další možností, kdy zaměstnavatel vystavuje pracovní posudek, je například pro policii nebo pro soud. Pracovní posudek zaměstnance pro soud či pracovní posudek pro policii ČR zaměstnavatel vystaví na základě písemné žádosti, většinou doručenou datovou schránkou. Stále platí, že pracovní posudek obsahuje pouze informace týkající se pracovního výkonu. 

Ze základní listiny práv a svobod plyne zaměstnavateli povinnost mlčenlivosti, protože informace o mzdových poměrech zaměstnanců, jakož i informace o jiných jejich majetkových poměrech, jsou informacemi, které jsou chráněny článkem 10 české Listiny základních práv a svobod a článkem 8 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.  

Pracovní posudek vzor

Pracovní posudek zaměstnance vzorový si můžete zdarma stáhnout. Doporučuje, abyste si připravený pracovní posudek vzor ke stažení upravili dle svých potřeb, a nezapomeňte, že musí obsahovat jen informace týkající se pracovního výkonu zaměstnance. 

Pracovní posudek má dvě části. V první části zaměstnavatel identifikuje zaměstnance, pro kterého posudek vydává, v části druhé je hodnocení a zkušenosti se zaměstnancem. Důvody ukončení pracovního poměru se v posudku o pracovní činnosti nemohou uvádět. K tomu účelu je potvrzení o zaměstnání (tzv. zápočtový list). 

Nejčastější chyby při psaní posudků a referencí

Při psaní pracovního posudku nebo reference se často chybuje v příliš obecné formulaci („byl dobrý pracovník“), chybějící identifikaci nebo uvedení informací, které se nesmí v dokumentu objevit (např. osobní situace zaměstnance). Doporučuje se používat konkrétní příklady, vyhnout se domněnkám a vždy zachovávat věcný a profesionální tón. Kvalitně zpracovaný dokument může významně pomoci uchazeči v dalším kariérním posunu.

Kdo může referenci nebo pracovní posudek sepsat

Pracovní posudek vystavuje výhradně zaměstnavatel – typicky jej zpracovává personalista, vedoucí oddělení nebo jiná osoba pověřená zaměstnavatelem. Musí mít přístup k údajům o pracovním poměru a znát zákonné povinnosti spojené s obsahem dokumentu. Oproti tomu referenci může napsat i přímý nadřízený, kolega nebo vedoucí projektu, který měl s daným zaměstnancem přímou zkušenost. 

Reference na zaměstnance

Oproti výše popsanému pracovnímu posudku jsou reference subjektivním názorem nadřízeného či kolegy na posuzovaného zaměstnance. 

Potencionální zaměstnavatelé častěji vyžadují reference, které považují za doporučení nového zaměstnance než pracovní posudek, který obsahuje jen formální náležitosti. Ve finální fázi výběrového řízení si poskytnuté reference ověřují, většinou telefonickým rozhovorem s bývalým nadřízeným. 

Objevte možnosti inzerce

Praktický vzor a návod reference na zaměstnance

Pokud budete požádáni o vytvoření referenčního dopisu na zaměstnance, bude se vám hodit náš jednoduchý návod, jak napsat reference na zaměstnance.  

Využijte připravený dokument reference zaměstnance vzor.

Doporučení zaměstnance vzorové přizpůsobte zaměstnanci, na kterého reference píšete. 

Do referencí uveďte: 

  • Identifikace zaměstnavatele;
  • Identifikace zaměstnance; 
  • Základní informace o pracovním poměru;
  • Popis tvrdých i měkkých dovedností, tedy dosažených výsledků, absolvovaných školení, spolupráce v týmu a podobně; 
  • Závěrem je vhodné zaměstnance doporučit. 

První část reference zaměstnance je psaná zaměstnavatelem, vzor nemusíte měnit, jen doplnit. Druhá část je psaná přímým nadřízeným či kolegou.

 

Aktualizováno 19. května 2024

15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.