Jak správně ukončit pracovní poměr: Praktický průvodce pro personalisty

7. března 2025
Daniela Vítková
Ukončení pracovního poměru patří k těm méně příjemným, ale nevyhnutelným součástem práce každého personalisty. Pojďme si společně projít, jak celý proces zvládnout profesionálně, lidsky a v souladu se zákonem.

1. Tři cesty k ukončení pracovního poměru

Zrušení ve zkušební době

Představte si situaci: nový zaměstnanec nenaplňuje očekávání nebo se sám necítí na své pozici dobře. Zkušební doba je právě od toho, aby obě strany zjistily, zda jim spolupráce vyhovuje.

Co musíte jako personalista zajistit:

  • Připravit písemné oznámení o zrušení (vzor níže)
  • Zkontrolovat, zda zaměstnanec není v pracovní neschopnosti (v tom případě platí speciální ochranná doba)
  • Naplánovat výstupní pohovor
  • Připravit seznam věcí k vrácení (přístupové karty, notebook, telefon...)
  • Zajistit deaktivaci přístupů do firemních systémů

Dohoda o rozvázání pracovního poměru

Tohle je často ta nejschůdnější cesta pro obě strany. Dohoda umožňuje nastavit podmínky tak, aby vyhovovaly zaměstnanci i zaměstnavateli.

Na co nezapomenout:

  • Sepsat dohodu písemně (vzor níže)
  • Jasně specifikovat datum ukončení
  • Dohodnout podmínky odstupného (pokud bude vyplaceno)
  • Zajistit podpisy obou stran
  • Připravit potřebné dokumenty pro mzdovou účtárnu

Výpověď

Když není možná dohoda, přichází na řadu výpověď. Ta může přijít jak ze strany zaměstnance, tak zaměstnavatele.

Klíčové body pro personalisty:

  • Dodržet písemnou formu
  • U výpovědi ze strany zaměstnavatele uvést přesný zákonný důvod
  • Hlídat výpovědní dobu (začíná prvním dnem následujícího měsíce)
  • Zajistit prokazatelné doručení

2. Praktický průvodce k výplatě odstupného

Kdy musíte odstupné vyplatit:

  1. Při organizačních změnách:
    • 1× průměrný měsíční výdělek při práci do 1 roku
    • 2× průměrný měsíční výdělek při práci 1-2 roky
    • 3× průměrný měsíční výdělek při práci nad 2 roky
  2. Ze zdravotních důvodů:
    • 12× průměrný měsíční výdělek při pracovním úrazu
    • 2× průměrný měsíční výdělek při zdravotní nezpůsobilosti

Kdy odstupné nenáleží:

  • Při výpovědi ze strany zaměstnance
  • Při hrubém porušení pracovních povinností
  • Při ukončení pracovního poměru na dobu určitou

Detailní postup týkající se odstupného pro zaměstnavatele i zaměstnance najdete v našem článku: Kdy máte nárok na odstupné a v jaké výši?

3. Lidský přístup k ukončení

Jak již bylo zmíněno, sdělit svému zaměstnanci o ukončení spolupráce, může být pro mnoha persoanlistů těžká úloha. Existují ale způsoby, jak zmírnit tenzi během dané schůzky se zaměsntancem, kterému jste právě sdělili nešťastnou novinu. Co tedy můžete jako personalista udělat?

  1. Nabídněte podporu:
    • Kariérní poradenství
    • Reference pro budoucí zaměstnavatele
  2. Komunikujte otevřeně:
    • Vysvětlete důvody ukončení
    • Odpovězte na všechny otázky
    • Dejte prostor pro zpětnou vazbu
  3. Myslete na tým:
    • Připravte komunikaci pro ostatní zaměstnance
    • Zajistěte předání práce
    • Zachovejte důstojnost odcházejícího

Na základě lidského přístupu během ukončení pracovního poměru vaší firmě může být tento přístup i k užitku a nemusí dojít k situaci, kdy zaměstnanec může napsat negativni recenzi na vaší firmu.

4. Vzory dokumentů

Pokud si nevíte rady, jak správně sepsat výpověď pro své zaměstnance, můžeme vám poskytnout vzor, který doporučujeme pak prokonzultovat i se svým nadřízeným či právníkem, aby byl v souladu s vašimi požadavky.

Vzor: Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnavatele

 

[Hlavičkový papír společnosti]

 

VÝPOVĚĎ Z PRACOVNÍHO POMĚRU

 

Vážený pane / Vážená paní [jméno],

 

v souladu s ustanovením § 52 písm. [příslušné písmeno] zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, Vám dáváme výpověď z pracovního poměru založeného pracovní smlouvou ze dne [datum].

 

Důvodem výpovědi je [přesný popis důvodu, např. "organizační změna spočívající v rozhodnutí zaměstnavatele o snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce"].

 

Pracovní poměr skončí uplynutím dvouměsíční výpovědní doby, která začne běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení této výpovědi.

 

V souvislosti s ukončením pracovního poměru Vám náleží odstupné ve výši [počet] násobku průměrného měsíčního výdělku.

 

V [město] dne [datum]

 

[Podpis oprávněné osoby]

[Jméno a funkce]

[Razítko společnosti]

 

Převzal(a) dne: [datum převzetí]

Podpis zaměstnance: ________________

 

Aktuální nabídka práce

 

Vzor: Dohoda o rozvázání pracovního poměru

 

DOHODA O ROZVÁZÁNÍ PRACOVNÍHO POMĚRU

 

[Název společnosti]

IČO: [číslo]

Sídlo: [adresa]

Zastoupená: [jméno a funkce]

(dále jen "zaměstnavatel")

 

a

 

[Jméno a příjmení zaměstnance]

Datum narození: [datum]

Bytem: [adresa]

(dále jen "zaměstnanec")

 

uzavírají tuto dohodu o rozvázání pracovního poměru:

 

1. Pracovní poměr mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem založený pracovní smlouvou ze dne [datum] končí dohodou ke dni [datum].

 

2. Důvodem ukončení pracovního poměru je [důvod - např. organizační změny].

 

3. Zaměstnavatel se zavazuje vyplatit zaměstnanci odstupné ve výši [částka] spolu s poslední mzdou.

 

4. Zaměstnanec se zavazuje předat svou agendu a svěřené pracovní pomůcky nejpozději do dne ukončení pracovního poměru.

 

V [město] dne [datum]

 

________________________           ________________________

       Zaměstnavatel                             Zaměstnanec



Publikováno 7. března 2025

 

Daniela Vítková
Daniela Vítková
AUTOR ČLÁNKU
Daniela Vítková
AUTOR ČLÁNKU
Copywriterka a autorka článků na JenPráce.cz, jejímž cílem je zpřístupnit svět HR a pracovního prostředí každému. S lehkostí a jasností se věnuje různým HR tématům, aby čtenáři snadno porozuměli i složitějším konceptům.
Ohodnoťte práci a vyhrajte 4 měsíce předplatného zdarma

NETFLIX ZDARMA

Ohodnoťte práci a vyhrajte 4 měsíce předplatného zdarma

ZJISTIT VÍC