- Chomutov
- Globus ČR, v.o.s.
Efektivní a dlouhodobá motivace zaměstnanců
Co to je motivace
Na začátek si pojďme říci, co to je motivace. Motivace je výraz, se kterým se téměř každý z nás setkal, a má hodně definic.
Motivaci můžeme popsat jako chuť něco dělat, vnitřní energie, hnací síla, soubor vnitřních podnětů (sebe-motivace) a vnějších podnětů (prostředí, lidé okolo nás), které pohánějí každého z nás posouvat se dál, naplňovat své cíle.
Motivace každého jedince je velmi individuální.
Základní dělení motivace je na pozitivní, negativní a vnitřní, vnější. My se detailněji podíváme na jednotlivé formy motivace zaměstnanců ve firmě, a proto přidáme i dělení na motivaci finanční a nefinanční.
- Pozitivní motivace je stimulace něčím pozitivním, něčím, z čeho má zaměstnanec radost.
- Negativní motivace vyvolává pocit strachu, napětí a stresu.
- Vnitřní motivace, sebemotivace, je možnost využít své schopnosti.
- Vnější motivace souvisí s odměnami, ať již finančními, nebo možností získat zajímavé školení nebo povýšení.
- Finanční motivace je motivace finanční odměnou, bonusy.
- Nefinanční motivace je zaměřená na pochvalu, získání prestiže, lepšího postavení v kolektivu.
Aktuální nabídka práce |
Jak motivovat zaměstnance
Základní principy motivace zaměstnanců fungují ve všech společnostech, bez ohledu na zaměření společnosti. Ať již zjišťujete, jak motivovat zaměstnance ve výrobě, v kanceláři, či například řidiče, ve většině případů platí níže uvedená pravidla.
Vnitřní motivace zaměstnance se rozvíjí a udržuje tím, že zaměstnancům dáme samostatnost, možnost seberealizace. Zaměstnanci mají možnost pracovat na zajímavých úkolech, které jim umožňují dosahovat cílů a současně získávat nové schopnosti a zkušenosti.
Zaměstnanci jsou motivováni i odměnou, a to nejen finanční, ale i pochvalou, poděkováním za odvedenou práci. Svěření důležitého úkolu do rukou zaměstnance zvyšuje jeho vnitřní motivaci úkol splnit v co nejvyšší kvalitě.
Jak konkrétně motivovat se podíváme na následujících řádcích.
Druhy motivace zaměstnanců
Ještě jednou musíme zopakovat, že motivace je individuální.
Ten, kdo chce motivovat, musí nejprve znát hlavní faktory, které zaměstnance motivují. A to zjistíte velmi jednoduše - zaměstnance se ptáte, ať již v rámci pravidelných setkání nebo v rámci schůzky, kterou svoláte výhradně za tímto účelem. Je vhodné zaměstnanci říci, že toto téma s ním budete chtít řešit, aby měl možnost se nad tématem motivace sám zamyslet, a dal vám konkrétní odpovědi.
Pojďme si shrnout základní druhy motivace zaměstnanců na příkladech aneb jak motivovat zaměstnance k lepšímu výkonu:
- Poděkování, pochvala - ať již ústní nebo písemná, ideálně před ostatními členy týmu;
- Sdílení informací - sdílením informací o dění ve společnosti budujete v zaměstnancích pocit sounáležitosti, současně si své úkoly budou umět lépe zasadit do celofiremních cílů a budou vědět, jak firemní cíle přímo ovlivňují;
- Feedback, neboli zpětná vazba, která umožňuje zaměstnanci koordinovat a směřovat svou další práci;
- Naslouchání - stejně důležité jako sdílení informací je i naslouchání. Jen zaměstnanci vám řeknou, co je trápí; vy se můžete domnívat, ale pokud se nezeptáte a nebudete poslouchat, nedozvíte se to. Ptejte se na to, co by zaměstnanci ve firmě změnili a proč;
- Podpora - jak v jejich osobním rozvoji možností pracovat na nových úkolech, nebo například úprava pracovní doby pro studenty či rodiče malých dětí.
Kdo má motivaci na starosti?
Všichni! Nadřízený pracovník, kolegové z týmu, vedení společnosti, i kolegové z ostatních oddělení.
Nadřízený by se měl chovat jako leader, ten, kdo tým vede a rozvíjí. Je to ten, za kým si zaměstnanec jde pro radu, se žádostí o zpětnou vazbu a bude upřímně rád, když od nadřízeného bude pochválen.
Kolegové z týmu hrají v motivaci také klíčovou roli. Nápomocní kolegové, se kterými se zaměstnanec setká rád i mimo pracovní dobu, a kteří vytváření v práci příjemnou atmosféru, jsou jistě motivátorem.
Sdílné, kooperativní vedení společnosti, které má otevřené dveře a vyslechne si každého zaměstnance, je důležitým motivátorem.
Zaměstnanec, který potřebuje vyřešit problém s kolegy z jiného oddělení, kteří mu “házejí klacky pod nohy”, nebude motivovaný problém odstranit.
Co většinu zaměstnanců nemotivuje
Pokud se zaměstnanec potkává s opakem toho, co jsme zmínili jako druhy motivace zaměstnance, může dojít k jeho demotivaci.
Často se zaměstnanci setkávají s “manažerem”, který jedná ve stylu “já jsem manažer a ty mě budeš poslouchat”, nesdílí ve společnosti informace, zaměstnanci mají pocit, že jsou nespravedlivě ohodnoceni, slyší jen kritiku, některým členům týmu je nadržováno, nebo v týmu je tolerována šikana. Řízení některých manažerů může být chápáno jako manipulace, tedy tlak na to, aby zaměstnanec udělal svěřený úkol, protože to manažer řekl.
Opakem je schopný manažer, který dokáže úkol vysvětlit tak, že zaměstnanec jej chce splnit, je namotivovaný.
Koho motivovat
Někteří vedoucí pracovníci řeší otázku, na koho z týmu se zaměřit, komu věnovat víc času a motivovat ho. Má to být nováček, veterán, kterému klesá výkonnost, a co kolega, který nikdy nic nechce a pracuje výborně?
Mají to být všichni a všichni rovným dílem! Nebudete-li se dostatečně věnovat nováčkovi, může odejít nebo nebude ve své roli úspěšný. Veterán, kterému klesají výsledky - je nutné zjistit proč výkonnost klesá, co se děje a jak mu můžete pomoci, aby se vrátil do “starých kolejí”. Kolega, který nikdy nic nechce - třeba chce, jen se bojí přijít jako první.
Opět se budeme opakovat, je nutné se zaměstnanci hovořit, ptát se jich. Nejen na jejich pracovní výsledky, ale i na to, co je motivuje, jestli je něco, s čím jim můžete pomoci.
Jak a proč udržovat zaměstnance motivované
Každého motivuje něco jiného, sto lidí, sto chutí. Ptejte se svých zaměstnanců, co by si přáli, co je motivuje. Nemusíte “vymýšlet kolo”, zaměstnanci vědí, co je motivuje.
Všeobecně můžeme říci, že zaměstnance nejvíce motivuje:
- Nadřízený - respektující, čestný a podporující manažer. Skutečnosti jako respekt, čestnost, podpora a jasná komunikace jsou základem pro vytvoření a udržení motivovaného týmu. Špatný management je jedním z hlavních důvodů, proč zaměstnanci společnosti opouštějí;
- Tým - stejně jako u nadřízeného platí, že tým, ve kterém zaměstnanci chtějí pracovat, je podporující, spravedlivý, předává zpětnou vazbu s rozvahou a nabídnutou pomocnou rukou;
- Rozvoj - možnost osobního i profesního rozvoje, ať již formou nových zodpovědností, kde budou mít zaměstnanci možnost získat nové znalosti, přiřazení mentora, který se zaměstnanci probere jak pracovní, tak i osobní záležitosti, či školení;
- Pochvala a uznání za dobře odvedenou práci. Sdílení jen negativní zpětné vazby může být po určitou dobu (a jen pro některé zaměstnance) motivující, ale dlouhodobě velmi demotivující.
Finanční a nefinanční motivace zaměstnanců
Finanční motivace je pro většinu zaměstnanců krátkodobou motivací. Jistě potěší, ideálně v kombinaci s pochvalou za odvedenou práci.
Příkladem nefinanční motivace zaměstnanců je zaměstnanec, který je vedoucím společnosti pochválený před celým týmem či celým vedením. Některé společnosti vyznamenané zaměstnance odlišují, dostanou speciální hrnečky, nebo šňůry na krk na firemní kartu, aby ostatní viděli, že toto je oceněný zaměstnanec.
Z pohledu zaměstnance se o nefinanční motivaci jedná i v případě, že dostane voucher, účastní se školení či týmové večeře.
Aktuální nabídka práce |
Je efektivnější finanční nebo nefinanční motivace?
Odpověď je jednoduchá - je to kombinace, správná kombinace finanční a nefinanční odměny. Peníze, bonusy a prémie jsou důležité, platí naše účty, koníčky a další. Stejně důležité je uznání, když zaměstnanec cítí, že jeho tvrdá práce je oceňována a že je za své úspěchy spravedlivě odměňován a pochválen, je pravděpodobnější, že bude loajálním členem týmu a bude podporovat úspěch své společnosti.
Příklady finanční motivace zaměstnanců
Finanční motivace nemusí mít dlouhodobější účinek než motivace nefinanční . Udržuje zaměstnance spokojené, i když je nemusí dlouhodobě motivovat. Často však hraje zásadní roli.
Finanční motivace zahrnuje:
- Mzda vyplácena na účet;
- Bonusy, prémie - bonusy a prémie jsou příplatky nad rámec základní mzdy, jsou vázány na dosažení stanovených cílů;
- Akcie - zaměstnanci, kteří od svého zaměstnavatele obdrží akcie, se stávají akcionáři, a proto jejich motivace na úspěch společnosti roste.
Příklady nefinanční motivace zaměstnanců
Oproti finanční motivaci je nefinanční motivace důvodem, proč se do práce těšíme, těšíme se na kolegy, na úspěchy, kterých dosáhneme.
- Veřejné uznání a ocenění odvedené práce. Je lidskou přirozeností, že toužíme po uznání za svou tvrdou práci a jsme rádi, když jsou naše úspěchy zveřejněny. Zaměstnavatelé mohou zavést program „Zaměstnanec měsíce“, kdy veřejně ocení vynikající výkon. Projevování uznání různými způsoby pomáhá zvyšovat morálku, posilovat pocit hrdosti a motivovat zaměstnance, aby vynikali. Současně pomůže i ostatním zaměstnancům zvýšit pracovní úsilí, aby i oni byli těmi oceňovanými;
- Participace na zajímavých projektech. Pro zaměstnance je motivující podílet se na projektech, které ovlivňují společnost, pomáhají a které mají viditelné výsledky;
- Soutěže. Hraví zaměstnanci ocení soutěže. Soutěžit můžete téměř ve všech zaměstnání. Kdo zaskladní více zboží za hodinu, kdo obslouží více zákazníků, kdo od zákazníků získá lepší hodnocení a další;
- Přizpůsobení pracovní pozice. Když zaměstnanci, který vyniká v Excelu, dáte novou zodpovědnost, kde své znalosti a zkušenosti využije a současně si je i rozšíří, bude maximálně spokojený;
- Teambuilding. Pro někoho přežitek, ale pro váš tým se může jednat o odměnu, která sice stojí peníze, ale návratnost této investice je obrovská. Stmelený, spokojený tým, který si vzájemně pomáhá, dokáže mnohem více;
- Vzdělávání. Zeptejte se ve svém týmu, o jaká školení související s prací by zaměstnanci měli zájem. Ano, opět se jedná o finančně náročnou formu motivace, ale správně zvolené školení je investicí, která se dlouhodobě vyplatí.
Jak a proč měřit motivaci zaměstnanců
Samotné motivování zaměstnanců stojí miliony korun ročně, proto je nutné měřit, zda jsou tyto finanční prostředky vynaložené efektivně.
Samotné měření motivace může být složité, ale ne nemožné. Výzva pramení z kvalitativní povahy motivace, ale je možné ji částečně převést na data.
- Docházková data a data související s odchody zaměstnanců. Zaměřte se na data, která máte k dispozici - jak se v čase mění nemocnost, přibývají žádosti o neplacené volno, protože si zaměstnanci již vyčerpali dovolenou a stále nejsou odpočatí, kolik zaměstnanců za poslední měsíc odešlo a jak trendují data sledující odchody zaměstnanců. Tat data vám částečně pomohou pochopit, co se ve společnosti děje. A současně budou pro vás argumentem, když budete po vedení společnosti požadovat změnu;
- Výkonnostní údaje - porovnejte výkonnost jednotlivých týmů, jednotlivých zaměstnanců v delším časovém horizontu a případné výkyvy projednejte s nadřízenými, abyste odhalili, co se změnilo, proč se mění výkonnost;
Průzkum motivace zaměstnanců - zeptejte se svých zaměstnanců, co je motivuje, co by rádi v práci měli, co ze současného jim vyhovuje a proč, co by si naopak přáli změnit. Je vhodné průzkum pravidelně opakovat, abyste viděli, zda zavedené novinky mají pozitivní vliv na motivaci zaměstnanců.
Motivace a stimulace zaměstnanců
Motivace a stimulace se mohou zaměňovat.
Jak jsme již uvedli, motivace souvisí s radostí z dobře odvedené práce. Kdežto stimulace
se týká vnějších podnětů, pod jejichž vlivem je určitý úkol splněn.
Stimulace je často snazší, protože pro část manažerů je snazší najít stimuly, alespoň ty krátkodobé, aby zaměstnanec dosáhl požadovaného cíle.
Aktualizováno 22. května 2024
Články z kategorie
Nabídky práce
- Opava
- Globus ČR, v.o.s.
- Ústí nad Labem
- Globus ČR, v.o.s.
- Opava
- Globus ČR, v.o.s.
- Kolín
- Jitka Poláková