Jaké máte možnosti náboru a výběru zaměstnanců

23. října 2023
Martina Suchá
Pojďme si projít jednotlivé fáze výběru zaměstnanců, od definování toho, koho hledáte, po výběr vhodné metody, až po finální výběr toho ideálního kandidáta. Ukážeme si, na co se soustředit, abyste se nenechali unést prvním dojmem, který může být zavádějící.

Získávání a výběr zaměstnanců je nedílnou součástí HR práce. Pomůže vám lépe poznat vaši společnost, rozvinout vztahy s manažery, kteří pozice obsazují, a v neposlední řadě také s novým kolegou, pro kterého budete vy a jeho manažer těmi hlavními oporami. 

Pojďme si říci, jak na hledání nových zaměstnanců, kde hledat zaměstnance, jaké jsou možnosti, které máte, a jak najít zaměstnance, který bude ideální. 

Zjistěte možnosti inzerce

Než začnete s výběrem zaměstnanců

Na začátku je nutné společně s manažerem, pro kterého vhodného uchazeče hledáte, ujasnit několik základních informací, bez kterých výběr zaměstnanců nemůžete zahájit. 

Při náboru a výběru zaměstnanců je nutné vyjasnit: 

  • Co bude mít vybraný uchazeč na starosti; 
  • Jaké jsou minimální a ideální požadavky na vzdělání a praxi vhodného uchazeče; 
  • Jedná se o novou pozici nebo náhradu za zaměstnance? Je možné u nově vytvořené pozice zajistit zaškolení, jinými slovy, můžete najít juniornějšího kandidáta, nebo potřebujete opravdu seniora, kterého manažer požaduje; 
  • Máte ve společnosti interní talent, který by se na pozici hodil, nebo je nutné pozici otevřít i externě. 

Na základě těchto kritérií si s manažerem stanovte hlavní body, podle kterých budete hodnotit uchazeče po pohovorech. Je dobré si s manažerem vše potvrdit písemně, případně mu nechte čas na rozmyšlenou. 

Pokud pozici budete otevírat pro externí zájemce, nezapomeňte si přečíst náš článek Jak napsat inzerát práce, který zaujme, kde shrnujeme, jak by měl inzerát vypadat, jak se vyhnout prázdným frázím a co do inzerátu neuvádět.

Metody výběru zaměstnanců

Způsoby hledání zaměstnanců rozdělujeme na dvě skupiny, interní a externí způsob hledání nových zaměstnanců. 

Interní nábor 

Základní metodou, která by ve většině společností měla být první volbou, je interní nábor. Tedy, hledání talentu mezi stávajícími zaměstnanci. 

Na základě pravidelného hodnocení svých zaměstnanců znáte talenty, znáte jejich ambice. Využijte toho! Zaměstnanci, kteří uvidí, že je ve vaší společnosti možnost kariérního postupu (nemusí se jednat o vyšší pozici, ale například o pozici v jiném oddělení), budou více motivovaní, a současně se zlepší vaše firemní kultura. Doporučujeme vám přečíst si k danému tématu tyto naše články: Efektivní a dlouhodobá motivace zaměstnanců a Přehledně: firemní kultura, jak ji vytvořit a udržet. 

Externí nábor

V případě externího náboru máte několik možností, kdy každá má své výhody i nevýhody. 

Typ externího náboru

Výhody

Nevýhody

Vlastní inzerce

  • Nízké náklady 
  • Zvýšení povědomí o vaší společnosti 
  • Nejistý výsledek 

Spolupráce s úřadem práce

  • Nulové náklady
  • Uchazeči, kteří si k vám přijdou jen pro razítko, protože je úřad vyslal
  • Velmi nejistý výsledek 

Personální agentura

  • Vysoká pravděpodobnost úspěchu
  • Nutnost uzavřít smlouvu nebo minimálně objednávku s vybranou agenturou 
  • Vysoké náklady v případě úspěšného náboru 

Spolupráce s vysokými školami 

  • Vysoký počet potenciálních zájemců o práci
  • Možnost brigád, stáží 
  • Nutnost dlouhodobé spolupráce
  • Časová investice vašich odborníků 

Vlastní inzerce

Vytvoříte si inzerát na webových stránkách JenPráce,cz v sekci pro inzerenty, které navštíví více než 50 000 uchazečů denně, čekáte na reakce, pohovorujete kandidáty, a pokud vše klapne, vyberete nového kolegu. 

Spolupráce s úřadem práce 

Pozici můžete obsazovat i s místně příslušným úřadem práce, který ji bude aktivně nabízet uchazečům o zaměstnání. Případně v rámci programu rekvalifikace pro vás vhodného kandidáta úřad práce rekvalifikuje

Najmete si personální agenturu 

Personální agentury mají své databáze s životopisy kandidátů, aktivně pro vás mohou oslovit kandidáty od přímé konkurence (headhunting). 

Spolupráce s vysokými školami

Dlouhodobá spolupráce, aktivní participace na výuce, kdy odborníci z vaší společnosti přináší studentům nový pohled na probírané učivo, vytváří pro vás v dlouhodobém horizontu zdroj nových kolegů. 

Nábor a výběr zaměstnanců

Zvolili jste si metodu výběru zaměstnanců, získali jste životopisy, protřídili jste životopisy, naplánovali jste pohovory a vedete pohovory.

Jak se nespálit při výběru zaměstnanců

Jak jsme si říkali na začátku tohoto článku, s manažerem jste si stanovili kritéria, podle kterých budete kandidáty hodnotit. 

Požádejte manažera, aby kandidáty, se kterými se setkal osobně, podle stanovených kritérií ohodnotil. Vy udělejte to samé. Na následné schůzce budete jednotlivé kandidáty hodnotit, a cílem je dospět k tomu, že jste se shodli, a vy kandidátovi připravíte pracovní nabídku

Je možné, že se s manažerem neshodnete. Nic se neděje, je to běžné. Můžete zahájit nové výběrové řízení, případně upravit kritéria na danou pozici, protože manažer zjistil, že takový superman opravdu neexistuje. 

Objevte možnosti inzerce

Na co se soustřeďte

Na každého z vás může kandidát působit jinak, proto je vhodné mít svá tvrzení, proč ano a proč ne, podložená daty, konkrétními údaji, které kandidát na pohovoru řekl. 

  • Byl kandidát na pohovor připravený, měl zjištěné informace o vaší společnosti, o pozici, o lidech ve společnosti? 
  • Co uvedl jako svou hlavní motivaci? Proč odchází ze současného zaměstnání? 
  • Odpovídal na vaše dotazy jasně, srozumitelně a uměl kandidát doložit svá tvrzení konkrétními případy? 
  • Hovořil negativně o předchozím zaměstnavateli či některém z kolegů? 
  • Poskytl vám kandidát reference bez zaváhání?

 

Publikováno 20. října 2022 

Martina Suchá
Martina Suchá
AUTOR ČLÁNKU
Martina Suchá
AUTOR ČLÁNKU
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Za recenzi tvojí práce na JenFirmy.cz

VYHRAJ 1 000 Kč!

Za recenzi tvojí práce na JenFirmy.cz

JDU HODNOTIT