Employer branding – jak vybudovat firemní značku

Employer branding není jen pro velké společnosti, které mají stovky zaměstnanců a obrovský rozpočet. Každá společnost, která chce být úspěšná, mít motivované, úspěšné zaměstnance a společně se svými zaměstnanci růst, musí pracovat na employer brandingu.

Employer branding

Employer branding, všichni jsme o tom slyšeli. Pojďme si připomenout základní pravidla, jak employer brand budovat. Úmyslně používáme slovo “budovat”, protože se jedná o nekončící proces.

Na začátek si pojďme pojmy z této oblasti vysvětlit. 

Brand - značka společnosti, která může obsahovat název, logo, slogan a design spojený se značkou nebo specifickým produktem. 

Employer branding, co to je? Použijeme-li překlad, je to “značka zaměstnavatele”. Jak vaši společnost vnímají zaměstnanci, jejich okolí, jak společnost vnímá samo vedení společnosti a jak ji vnímají kandidáti, kteří se k vám do společnosti hlásí, lidé mimo vaši společnost. Jak se o vaší společnosti hovoří a hovoří se o ní vůbec? Jak je značka známá jako ta, která zaměstnává skvělé zaměstnance, je radost ve společnosti pracovat a kandidáti sami oslovují vaši společnost, aby pro vás mohli pracovat. Vaši zaměstnanci se těší na den otevřených dveří, aby své rodině a přátelům mohli hrdě ukázat, kde pracují. Jak o vás píší novináři, jak o vás hovoří vaši zákazníci a dodavatelé? 

Brand awareness – jaká je znalost vaší společnosti, vaší značky. Kolik procent lidí z cílové skupiny vaši značku zná. 

Employer branding velmi úzce souvisí s firemní kulturou. Pokud firemní kultura není správná a zdravá, je potřeba začít s jejím budováním. V článku vám poradíme, jak udržet zaměstnance motivované, zapálené pro firemní cíle, a také, jak firemní kulturu vytvořit, udržet a neustále vylepšovat. 

Velmi zjednodušeně je to proces, na kterém personální oddělení spolupracuje s vedením celé společnosti

Zjistěte možnosti inzerce

Co není employer branding

Je nedostačující rozšířit seznam benefitů, přidat nové prostory, kde zaměstnanci mohou odpočívat, pořídit lepší notebooky. Každý nový benefit potěší, ale jen část zaměstnanců, a na omezenou dobu. 

Uděláme obrovskou kampaň, jak je to u nás báječné a skvělé, abychom nalákali nové kandidáty, kteří nám pomohou v dalším růstu společnosti. Lidé si mezi sebou řeknou, jaká je opravdu firemní kultura ve vaší společnosti, je to velmi diskutované téma na sociálních sítích. 

Darujeme peníze nebo věci na charitu a přivoláme k tomu novináře, oni o nás budou psát a kandidáti se jen pohrnou. Novináři vám pozornost dají, když se jedná o charitu, ale jednou, pak už o vás psát nebudou. Nebude to potencionálním kandidátům podezřelé, že jste se zúčastnili jen jedné akce? 

Employer branding je o vybudování silného vztahu zaměstnanců se společností. Pojďme se podívat, jak se employer branding vytváří. 

Employer branding strategie

Je nutné si s vedením společnosti stanovit realistické cíle a očekávání. Buďte k sobě upřímní, během týdne se z vaší společnosti nestane zaměstnavatel roku.

Vytvořená strategie pro budování značky zaměstnavatele musí být autentická, vycházet z toho, jaká nyní vaše společnost je, kam chcete employer branding posunout, jak toho dosáhnete, kdo bude za projekty zodpovědný a kolik peněz, času a lidského kapitálu můžete investovat. 

  • Analýza aktuálního stavu - nejprve zjistěte aktuální stav. Jak vaši společnost zaměstnanci vnímají, co by uvítali. To zjistíte jednoduše tak, že se zaměstnanci budete hovořit. Nemáte kapacity na individuální rozhovory? Uspořádejte kulaté stoly, kde bude vyslaný zástupce každého oddělení a bude tlumočit potřeby a přání celého oddělení. 

Dejte si tu práci a obvolejte i bývalé kolegy a zeptejte se jich, proč odešli a co by jejich rozhodnutí mohlo změnit. Výsledkem této části je zjistit, v čem pokračovat a v jakých oblastech by zaměstnanci uvítali změnu. 

  • Nastavení priorit - připravte seznam priorit, které představíte vedení společnosti. Včetně časového, nákladového a personálního plánu. 
  • Realizace budování značky zaměstnavatele - po odsouhlasení si vyžádejte potřebnou pomoc - jedná se o projekt employer branding nikoliv HR employer branding. Hlavním organizátorem a koordinátorem pro projekt employer branding je HR, ale nemusíte všechnu práci udělat vy.

Informujte zaměstnance o tom, co plánujete v nejbližší době udělat. Budou se mít na co těšit, budou o tom doma mluvit, a employer brand se začíná tvořit.

Poděkujte zaměstnancům za jejich vstupy a umožněte jim, aby se s vámi o další nápady na zlepšení podělili. Například formou anonymní krabice na nápady. Je důležité usměrňovat očekávání - ne každý nápad bude realizovaný, na měsíční bázi můžete zaměstnance informovat o tom, který z nápadů budete realizovat, a kdy se na něj zaměstnanci mohou těšit.

  • Vyhodnocování výsledků - i employer branding se dá vyhodnotit čísly - ať již počet kandidátů reagujících na otevřenou pozici před zahájením projektu vs. nyní, počet odchodů a důvody odchodů zaměstnanců před a po změně.

Nemusí se vše povést hned. Je to dlouhodobá práce, kde po vyhodnocení můžete strategii změnit. 

Personální marketing a budování značky zaměstnavatele můžete ve spolupráci s vedením společnosti dělat s využitím vlastních zdrojů, nebo si najmout agenturu, která má zkušenosti, provede u vás audit, bude se dotazovat zaměstnanců, přijde s nápady na zlepšení, vše zrealizuje a vyhodnotí. 

Nečekejte příliš dlouho, začněte vaši značku budovat co nejdříve. A současně, nikdy není pozdě značku zaměstnavatele začít budovat. 

Ať sami nebo s agenturou, držíme vám palce, ať je výsledkem vaší práce dobře fungující společnost, ve které pracují spokojení lidé a společně naplňují firemní cíle.

 

Publikováno 21. prosince 2022

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Employer branding – jak vybudovat firemní značku

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Dozvíte se, co to je pracovní oděv, kdy jej zaměstnavatel zaměstnanci plně hradí a jaké jsou základní povinnosti zaměstnavatele. Zjistíte, kdy a kdo má nárok na pracovní oděv a také na pracovní obuv.
Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Povíme vám vše k tématu “pracovní smlouva na dobu určitou a prodloužení”. Zjistíte, jaké máte možnosti, když se blíží konec vašeho pracovního poměru, kolikrát může zaměstnavatel využít možnost opakovaného prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou…
TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

Seznamte se s naším výběrem TOP 10 podcastů zaměřených na lidské zdroje. Ať už jste v oboru HR dlouholetým profesionálem nebo jen hledáte aktuální informace a trendy, tyto podcasty vám nabídnou širokou škálu témat a poznatků. Získejte přehled o tom…
Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář (ČTK), stojící jako maják nezávislého zpravodajství, je veřejnoprávní zpravodajská agentura v České republice. Tento článek vás provede jejím unikátním obchodním modelem, který nepotřebuje státní dotace, a objasní, jak ČTK…
Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Pokud potřebujete sdílet pracovní témata s veřejností, jako jsou zajímavá data nebo stížnosti na bezpráví, je dobré mít kontakty na přední profesní novinářské organizace. Ty vám mohou pomoci získat pozornost pro vaše záležitosti. V našem článku…
Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Specifickou interní směrnicí zaměstnavatele je pracovní řád, který zaměstnancům upřesňuje jejich povinnosti. Každá společnost by měla mít svůj pracovní řád, se kterým všechny své zaměstnance seznámí. Proto jsme pro vás připravili kompletní pracovní…
Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Státní úřad inspekce práce provádí pravidelné plánované kontroly i kontroly na základě podnětů od zaměstnanců, aby zjistil, jaký je skutečný stav v prověřované oblasti, a v případě zjištění nějakého pochybení má pravomoc nařídit zaměstnavateli…
Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Znáte základní povinnosti zaměstnavatele? Ukážeme vám, co je povinností vašeho zaměstnavatele před zahájením vašeho pracovního poměru, v průběhu a při skončení pracovního poměru.
Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Dozvíte se, z jakých důvodů je možné převést dovolenou do dalšího roku, v jakém rozsahu a kdy nejpozději je nutné ji zaměstnanci nařídit, jinak si její čerpání zaměstnanec určí sám. Ukážeme vám, jak na nařízení dovolené ze strany zaměstnavatele a…
Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Zjistila jste, že jste těhotná, a nevíte, kdy a jak tuto skutečnost oznámit v práci? Nebojte se, se vším vám pomůžeme! Dozvíte se, kdy oznámit těhotenství v zaměstnání, jak v práci oznámit těhotenství a také jaké jsou povinnosti vašeho…
Nezdražujeme a z vysoké kvality služeb neuhneme

Nezdražujeme a z vysoké kvality služeb neuhneme

V době, kdy ostatní firmy v oboru od ledna 2024 zdražují, pracovní portál JenPráce.cz jde proti proudu a drží svoje ceny nízko. Díky inovativním technikám vedoucím k vnitřním úsporám a rychle rostoucímu počtu klientů, nemusí k zvýšení cen přistoupit…
Top 20 ATS systémů, které hýbou HR

Top 20 ATS systémů, které hýbou HR

Systémů pro podporu náborů, takzvaných ATS (anglická zkratka “Applicant Tracking System”), či jim podobných, najdete na současném trhu nepřeberné množství. Všechny tyto softwary spojuje společný cíl - vylepšit administrativní a náborové procesy ve…

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena