Pojďme se společně podívat na často probírané téma spokojenosti zaměstnanců, engagement. Co to spokojenost zaměstnanců je, proč je pro společnost důležitá, jak ji změřit, na co se ptát. Vyplatí se investovat do průzkumů spokojenosti nebo si vystačíte s vlastními silami? Závěrem doplníme, co určitě nedělat.

Spokojenost zaměstnanců
Společnosti, pro které je spokojenost jejich zaměstnanců důležitá, si musí položit strategicky důležitou otázku - jak spokojenost budete měřit, vyhodnocovat a co se zjištěními, na která v rámci dotazování přijdete.
Již dávno neplatí, že spokojený zaměstnanec je dobře zaplacený zaměstnanec.
Proč měřit spokojenost zaměstnanců
Pojďme si shrnout základní body, proč chceme mít ve společnosti spokojené zaměstnance:
- Vytváří ve společnosti příjemnou atmosféru;
- Hovoří pozitivně o společnosti mezi sebou i navenek, sníží se fluktuace zaměstnanců, kandidáti na pracovním trhu budou mít o vaši společnost zájem;
- Zaměstnanci se budou cítit se společností spojeni, budou přicházet s novými nápady, udělají pro společnost více, než co je jejich pracovní náplň;
- A nejen toto vede ke snížení nákladů společnosti.
Vše o firemní kultuře, proč je důležitá, jak ji vytvořit a udržet se dozvíte v našem dřívějším článku.
Plán měření spokojenosti zaměstnanců
Personální oddělení by mělo vedení společnosti předložit plán měření spokojenosti zaměstnanců, který odpoví na základní otázky:
- Jak často se bude spokojenost zaměstnanců měřit;
- Kdo a na co se bude dotazovat;
- Kdo výsledky zpracuje;
- Kdo připraví návrh řešení identifikovaných oblastí;
- Kdo se zaváže k realizaci.
A kdo tohle všechno bude mít na starosti? Vedení společnosti společně s personálním oddělením! Bez podpory vedení, které podpoří interní komunikaci, a které následně pomůže s realizací zjištěného, to jednoduše nepůjde. Bez manažera oddělení, který se nedozví odpovědi jednotlivých zaměstnanců, ale dostane souhrnnou zpětnou vazbu, to také nepůjde. Bez personálního oddělení, které bude vše “tlačit” kupředu, to nepůjde už vůbec.
Odpovědi na výše položené otázky jsou velmi individuální dle jednotlivých společností.
Jak často měřit spokojenost zaměstnanců
Jsou společnosti, které svým zaměstnancům každý den položí otázku na některé z témat, která se ve společnosti probírají, aby znali jejich názor nebo rozptýlili obavy. Současně jsou společnosti, které průzkumy spokojenosti dělají jednou ročně.
Na co se ptát
Buďte osobní, využijte možnost položit dotaz celé společnosti dle aktuálních potřeb, nebo sdílejte aktuální informaci, která je pro zaměstnance důležitá.
- Připomeňte zaměstnancům, jaké jsou hlavní cíle společnosti a jak se na jejich plnění podílejí;
- Chcete zavést nový benefit? Zeptejte se, zda o něj bude zájem;
- Zjistěte, zda potřebují ke své práci nějaké vybavení;
- Zeptejte se na jeden bod, který by na svém pracovišti změnili;
- Kdy jste naposledy měli setkání jeden na jednoho se svým manažerem?
Jak vyhodnotit spokojenost zaměstnanců
Na základě znalosti vaší společnosti, vašich zaměstnanců, kapacitních možností vypracujte plán měření spokojenosti. Podle četnosti dotazování zvolte vhodnou metodu:
- Osobní dotazování - zástupci personálního oddělení si naplánují schůzky se zaměstnanci a všem položí dotazy.
- Dotazník - pro měření spokojenosti zaměstnanců zvolte dotazník v papírové či elektronické podobě.
Metoda
|
Výhody
|
Nevýhody
|
Osobní dotazování
|
- zaměstnanci mají možnost sdělit vše kolegovi a ne systému
|
- časová náročnost
- odpovědi nemusí být upřímné
- subjektivní vyhodnocení
|
Dotazník
|
- anonymita odpovědí
- efektivita vyhodnocení
|
- neosobní přístup
- vyšší náklady
|
Co se získanými daty
Získáte zpětnou vazbu od svých zaměstnanců, víte, co je ve společnosti těší a co by si přáli změnit nebo upravit.
Jinými slovy víte, v čem pokračovat, co neměnit a v jakých oblastech byste změnu měli udělat, pokud je to možné.
Je nutná akce a komunikace vůči zaměstnancům.
Poděkujte zaměstnancům za jejich zpětnou vazbu a sdělte, co jsou top tři priority, kterým se budete věnovat a kdy mohou očekávat výstup. Pokud je to možné, ať priority a následně i výsledky sdělí někdo z nejvyššího vedení, aby zaměstnanci věděli, že je jejich názor vyslyšen.
Co určitě nedělat
Samotné měření spokojenosti zaměstnanců bez jakékoliv akce a komunikace k zaměstnancům nemá žádný smysl. Pokud budete zaměstnance dotazovat, oni si dají čas s odpověďmi na vaše dotazy a nic se nestane, je to to nejhorší, co pro spokojenost zaměstnanců můžete udělat. Důsledkem může být zvýšení nespokojenosti, zhoršení firemní kultury a zvýšení fluktuace.
Publikováno 20. října 2022
To nejzajímavější vám zašleme
Coweo Technologies s.r.o, jakožto provozovatel portálu JenPráce.cz, bude jako správce
uchovávat vámi uvedený e-mail, na který vám budeme zasílat zajímavosti a tipy ze světa
práce. Přihlášením k odběru souhlasíte se Zpracováním
osobních údajů a Obchodními
podmínkami pro uživatele aplikace JenPráce.cz.
Zaregistrováním se k odběru zajímavosti a tipů ze světa práce na e-mail udělujete správci své osobní
údaje za účelem zasílání informací. V souvislosti se zpracováním vašich osobních údajů máte příslušná
práva: (i) na přístup k osobním údajům, (ii) na opravu či doplnění nepřesných nebo nepravdivých osobních
údajů, (iii) na výmaz osobních údajů, nejsou-li již osobní údaje potřebné pro účely, pro které byly
shromážděny či jinak zpracovány, anebo zjistíte-li, že byly zpracovávány protiprávně, (iv) na omezení
zpracování osobních údajů ve zvláštních případech (v) na přenositelnost údajů a (vi) vznést námitku, po
níž zpracování vašich osobních údajů bude ukončeno, neprokáže-li se, že existují závažné oprávněné
důvody pro zpracování, jež převažují nad vašimi zájmy nebo právy a svobodami zejména, je-li důvodem
případné vymáhání právních nároků a (vii) obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů.
Další informace o zpracování údajů společností Coweo Technologies s.r.o., se sídlem Škrétova 490/12,
Vinohrady, 120 00 Praha 2, IČ 05157552 poskytuje pověřenec pro ochranu osobních údajů
poverenec@everyregard.one, informace jsou k dispozici na
Zásady ochrany osobních údajů.