Vše o spokojenosti zaměstnanců - engagement

Pojďme se společně podívat na často probírané téma spokojenosti zaměstnanců, engagement. Co to spokojenost zaměstnanců je, proč je pro společnost důležitá, jak ji změřit, na co se ptát. Vyplatí se investovat do průzkumů spokojenosti nebo si vystačíte s vlastními silami? Závěrem doplníme, co určitě nedělat.

Spokojenost zaměstnanců

Společnosti, pro které je spokojenost jejich zaměstnanců důležitá, si musí položit strategicky důležitou otázku - jak spokojenost budete měřit, vyhodnocovat a co se zjištěními, na která v rámci dotazování přijdete. 

Již dávno neplatí, že spokojený zaměstnanec je dobře zaplacený zaměstnanec. 

Aktuální nabídka práce

Proč měřit spokojenost zaměstnanců 

Pojďme si shrnout základní body, proč chceme mít ve společnosti spokojené zaměstnance: 

  • Vytváří ve společnosti příjemnou atmosféru;
  • Hovoří pozitivně o společnosti mezi sebou i navenek, sníží se fluktuace zaměstnanců, kandidáti na pracovním trhu budou mít o vaši společnost zájem;
  • Zaměstnanci se budou cítit se společností spojeni, budou přicházet s novými nápady, udělají pro společnost více, než co je jejich pracovní náplň; 
  • A nejen toto vede ke snížení nákladů společnosti. 

Vše o firemní kultuře, proč je důležitá, jak ji vytvořit a udržet se dozvíte v našem dřívějším článku.

Plán měření spokojenosti zaměstnanců 

Personální oddělení by mělo vedení společnosti předložit plán měření spokojenosti zaměstnanců, který odpoví na základní otázky: 

  • Jak často se bude spokojenost zaměstnanců měřit;
  • Kdo a na co se bude dotazovat;
  • Kdo výsledky zpracuje;
  • Kdo připraví návrh řešení identifikovaných oblastí;
  • Kdo se zaváže k realizaci. 

A kdo tohle všechno bude mít na starosti? Vedení společnosti společně s personálním oddělením! Bez podpory vedení, které podpoří interní komunikaci, a které následně pomůže s realizací zjištěného, to jednoduše nepůjde. Bez manažera oddělení, který se nedozví odpovědi jednotlivých zaměstnanců, ale dostane souhrnnou zpětnou vazbu, to také nepůjde. Bez personálního oddělení, které bude vše “tlačit” kupředu, to nepůjde už vůbec. 

Odpovědi na výše položené otázky jsou velmi individuální dle jednotlivých společností.

Jak často měřit spokojenost zaměstnanců

Jsou společnosti, které svým zaměstnancům každý den položí otázku na některé z témat, která se ve společnosti probírají, aby znali jejich názor nebo rozptýlili obavy. Současně jsou společnosti, které průzkumy spokojenosti dělají jednou ročně

Na co se ptát

Buďte osobní, využijte možnost položit dotaz celé společnosti dle aktuálních potřeb, nebo sdílejte aktuální informaci, která je pro zaměstnance důležitá. 

  • Připomeňte zaměstnancům, jaké jsou hlavní cíle společnosti a jak se na jejich plnění podílejí;
  • Chcete zavést nový benefit? Zeptejte se, zda o něj bude zájem;  
  • Zjistěte, zda potřebují ke své práci nějaké vybavení;
  • Zeptejte se na jeden bod, který by na svém pracovišti změnili
  • Kdy jste naposledy měli setkání jeden na jednoho se svým manažerem?

Jak vyhodnotit spokojenost zaměstnanců

Na základě znalosti vaší společnosti, vašich zaměstnanců, kapacitních možností vypracujte  plán měření spokojenosti. Podle četnosti dotazování zvolte vhodnou metodu

  • Osobní dotazování - zástupci personálního oddělení si naplánují schůzky se zaměstnanci a všem položí dotazy. 
  • Dotazník - pro měření spokojenosti zaměstnanců zvolte dotazník v papírové či elektronické podobě. 

Metoda

Výhody

Nevýhody

Osobní dotazování

  • zaměstnanci mají možnost sdělit vše kolegovi a ne systému    
  • časová náročnost
  • odpovědi nemusí být upřímné 
  • subjektivní vyhodnocení 

Dotazník

  • anonymita odpovědí
  • efektivita vyhodnocení 
  • neosobní přístup 
  • vyšší náklady 

Co se získanými daty

Získáte zpětnou vazbu od svých zaměstnanců, víte, co je ve společnosti těší a co by si přáli změnit nebo upravit. 

Jinými slovy víte, v čem pokračovat, co neměnit a v jakých oblastech byste změnu měli udělat, pokud je to možné. 

Je nutná akce a komunikace vůči zaměstnancům

Poděkujte zaměstnancům za jejich zpětnou vazbu a sdělte, co jsou top tři priority, kterým se budete věnovat a kdy mohou očekávat výstup. Pokud je to možné, ať priority a následně i výsledky sdělí někdo z nejvyššího vedení, aby zaměstnanci věděli, že je jejich názor vyslyšen

Aktuální nabídka práce

Co určitě nedělat

Samotné měření spokojenosti zaměstnanců bez jakékoliv akce a komunikace k zaměstnancům nemá žádný smysl. Pokud budete zaměstnance dotazovat, oni si dají čas s odpověďmi na vaše dotazy a nic se nestane, je to to nejhorší, co pro spokojenost zaměstnanců můžete udělat. Důsledkem může být zvýšení nespokojenosti, zhoršení firemní kultury a zvýšení fluktuace.

 

Publikováno 20. října 2022

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Vše o spokojenosti zaměstnanců - engagement

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Ideální práce při rodičovské dovolené

Ideální práce při rodičovské dovolené

Zjistěte, jaký můžete mít přivýdělek na rodičovské dovolené, aniž byste ztratili nárok na rodičovský příspěvek. Pomůžeme vám rozhodnout se, jestli je lepší dohoda nebo OSVČ. O rodičovský příspěvek při zaměstnání nemůžete přijít, pokud splníte…
Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Výstupní list ze zaměstnání nepatří mezi povinné dokumenty, ale pro ochranu zaměstnavatele i zaměstnance jej doporučujeme připravit pro každého zaměstnance, kterému končí pracovní poměr ve vaší společnosti. Ukážeme vám, jak vypadá výstupní list ze…
Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Dozvíte se, co to je pracovní oděv, kdy jej zaměstnavatel zaměstnanci plně hradí a jaké jsou základní povinnosti zaměstnavatele. Zjistíte, kdy a kdo má nárok na pracovní oděv a také na pracovní obuv.
Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Povíme vám vše k tématu “pracovní smlouva na dobu určitou a prodloužení”. Zjistíte, jaké máte možnosti, když se blíží konec vašeho pracovního poměru, kolikrát může zaměstnavatel využít možnost opakovaného prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou…
TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

Seznamte se s naším výběrem TOP 10 podcastů zaměřených na lidské zdroje. Ať už jste v oboru HR dlouholetým profesionálem nebo jen hledáte aktuální informace a trendy, tyto podcasty vám nabídnou širokou škálu témat a poznatků. Získejte přehled o tom…
Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář (ČTK), stojící jako maják nezávislého zpravodajství, je veřejnoprávní zpravodajská agentura v České republice. Tento článek vás provede jejím unikátním obchodním modelem, který nepotřebuje státní dotace, a objasní, jak ČTK…
Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Pokud potřebujete sdílet pracovní témata s veřejností, jako jsou zajímavá data nebo stížnosti na bezpráví, je dobré mít kontakty na přední profesní novinářské organizace. Ty vám mohou pomoci získat pozornost pro vaše záležitosti. V našem článku…
Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Specifickou interní směrnicí zaměstnavatele je pracovní řád, který zaměstnancům upřesňuje jejich povinnosti. Každá společnost by měla mít svůj pracovní řád, se kterým všechny své zaměstnance seznámí. Proto jsme pro vás připravili kompletní pracovní…
Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Státní úřad inspekce práce provádí pravidelné plánované kontroly i kontroly na základě podnětů od zaměstnanců, aby zjistil, jaký je skutečný stav v prověřované oblasti, a v případě zjištění nějakého pochybení má pravomoc nařídit zaměstnavateli…
Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Znáte základní povinnosti zaměstnavatele? Ukážeme vám, co je povinností vašeho zaměstnavatele před zahájením vašeho pracovního poměru, v průběhu a při skončení pracovního poměru.
Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Dozvíte se, z jakých důvodů je možné převést dovolenou do dalšího roku, v jakém rozsahu a kdy nejpozději je nutné ji zaměstnanci nařídit, jinak si její čerpání zaměstnanec určí sám. Ukážeme vám, jak na nařízení dovolené ze strany zaměstnavatele a…
Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Zjistila jste, že jste těhotná, a nevíte, kdy a jak tuto skutečnost oznámit v práci? Nebojte se, se vším vám pomůžeme! Dozvíte se, kdy oznámit těhotenství v zaměstnání, jak v práci oznámit těhotenství a také jaké jsou povinnosti vašeho…

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena