Co musí obsahovat lékárnička na pracovišti

12. srpna 2025
Martina Suchá
Každý zaměstnavatel by měl dodat a pravidelně doplňovat lékárničky na pracoviště. Správně doplněná lékárnička na pracoviště patří, protože je základem pro bezpečnost zaměstnanců. Věděli jste, že lékárnička na pracovišti nemá obsah stanovený zákony? Jsou jen dvě hlavní podmínky, které musí každá lékárnička splňovat. Ukážeme vám, jak správně lékárničku označit.

lékárnička na pracovišti

Lékárnička na pracovišti

Hlavní prioritou všech společností by měla být bezpečnost a ochrana zdraví všech zaměstnanců. Většina zaměstnavatelů svým zaměstnancům nabízí školení první pomoci, aby zajistili, že jejich zaměstnanci budou umět v případě potřeby první pomoc poskytnout. 

Na každém pracovišti by měla být pro zaměstnance k dispozici lékárnička. A to jak pro malé společnosti s jedním zaměstnancem, tak i pro velké společnosti. Zákony neurčují, jaké je povinné vybavení lékárničky na pracovišti, jaký typ lékárničky by měl zaměstnavatel zvolit  a neurčují ani jejich počet na pracovišti. Nikde tedy nenaleznete, jaké je povinná výbava lékárničky na pracovišti

Lékárničky na pracovišti umístěte například na stěnu tak, aby k ní měli zaměstnanci volný přístup. Lékárnička, která je v zavřené kanceláři nebo umístěná v zamčené skříňce, nikomu nepomůže. 

Výbava lékárničky na pracovišti

Obsah lékárničky na pracovišti by se měl vztahovat ke konkrétním rizikům na pracovišti, na kterých spolupracuje zaměstnavatel s lékařem pracovně-lékařských služeb. Víme, že lékárnička první pomoci na pracovišti je v každém provozu individuální, musí odpovídat rizikům, která se vyskytují na pracovišti, a rizikům, se kterými přichází zaměstnanci do styku. Jinými slovy, pouze lékař pracovně-lékařských služeb může odpovědět na otázku, co má obsahovat lékárnička na pracovišti. 

Pro všechny společnosti platí společná výbava lékárničky na pracovišti - a to prostředky pro poskytnutí první pomoci a měla by být vybavena prostředky pro přivolání poskytovatele zdravotnické záchranné služby. Zaměstnavatelé nesmějí zapomenout na to, že pokud jejich zaměstnanci pracují venku, musí mít také k dispozici lékárničku a prostředky pro přivolání poskytovatele zdravotnické záchranné služby. 

V některých společnostech je součástí povinné vybavení lékárničky na pracovišti sprej na popáleniny, který naopak nemusí být u zaměstnavatele, který zaměstnává jen kancelářské pracovníky. Pro kancelářské pracovníky jsou doporučené náplasti, dezinfekce a kapky do očí. 

Objevte možnosti inzerce

Označení lékárničky na pracovišti

Nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí, říká, že „prostředky a zařízení pro poskytování první pomoci musí být umístěny na dostupném místě a musí být označeny značkami“. 

Každé místo, kde je lékárnička na pracovišti umístěna, musí být označené bílým křížem v zeleném poli. A to tak, aby bylo zřejmé, kde se lékárnička první pomoci nachází, a nikdo ji nemusel v případě potřeby hledat. 

Nezapomeňte

Pojďme si základní informace o lékárničce na pracovišti shrnout: 

  • Každé pracoviště musí mít lékárničku, i když je ve společnosti pouze jeden zaměstnanec; 
  • Obsah lékárničky stanoví váš lékař pracovně-lékařských služeb, není zákonem stanovené vybavení lékárničky na pracovišti, seznam, co by lékárnička měla obsahovat, doplní lékař pracovně-lékařských služeb
  • Každá lékárnička musí být správně označena; 
  • Součástí lékárničky musí být prostředky pro přivolání poskytovatele zdravotnické záchranné služby; 
  • Je nutné pravidelně kontrolovat expiraci léčiv
  • Všichni zaměstnanci zaměstnavatele musí být proškoleni na to, kde se lékárnička nachází. 

Publikováno 31. března 2025

Martina Suchá
Martina Suchá
AUTOR ČLÁNKU
Martina Suchá
AUTOR ČLÁNKU
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.