Proč a jak nastavit efektivní interní komunikaci

Proč komunikovat, jak komunikovat, co komunikovat a kdo by měl komunikovat? Na všechny tyto otázky odpovíme. Přidáme i příklady z praxe, když interní komunikace nefunguje nebo funguje jen částečně.

Bez komunikace by náš svět nemohl existovat. To stejné platí ve společnosti bez interní komunikace, efektivní interní komunikace, nemůže společnost existovat, udržet si své místo na trhu, rozvíjet se a zvyšovat obchodní výsledky. Bez správně vedené interní komunikace zaměstnanci nevědí, co mají dělat, proč a zda cíle dosáhli. 

Zjistěte možnosti inzerce

Interní komunikace ve firmě

Cílem interní komunikace ve firmě je nejen informování zaměstnanců o jejich pracovních úkolech, ale i o strategických prioritách firmy, o úloze, jakou mají zaměstnanci při jejich realizaci, a o posilování a rozvoji jejich motivace. K dalším cílům interní komunikace patří: 

  • Zajištění optimální interakce mezi vedením společnosti a zaměstnanci a samozřejmě také mezi manažerem a jeho týmem; 
  • Zajištění podpory pro zaměstnance; 
  • Zvyšování loajality zaměstnanců a jejich angažovanosti; 
  • Neustálé udržování zpětné vazby a zavádění zjištěných poznatků do praxe; 
  • Zajištění zábavy, protože i ta k dobré práci patří.

Interní komunikace úzce souvisí nejen s nastavenou firemní kulturou, employer brandingem, ale se všemi interními procesy v rámci společnosti. 

Nejedná se o jednostrannou komunikaci. Aby komunikace byla efektivní, musí být oboustranná. Nedílnou součástí je i naslouchání a zpětná vazba. Jen tak se může vedení společnosti zaměřit na pomoc svým kolegům, připravit pro ně pracovní prostředí, ve kterém se cítí dobře, jsou motivovaní, přicházejí s novými nápady. 

Nástroje interní komunikace

V dnešní době je řada nástrojů, jak se svými zaměstnanci můžete komunikovat. Využívejte co nejvíce komunikačních kanálů, aby se potřebné informace dostaly k co největšímu počtu vašich zaměstnanců. 

Tištěné materiály, které zaměstnanci mají k dispozici, ať již nástěnky (ano, stále nejvyužívanější a nejefektivnější forma komunikace), firemní časopis, letáky nebo plakáty. Možná to bude znít úsměvně, ale zkusili jste letáky na toaletách? Pokud nezkusili, vyzkoušejte budete mile překvapeni, kolik zaměstnanců sdělením zasáhnete. 

Pokud ve firmě máte televize, promítejte o pracovních přestávkách obsah, který chcete zaměstnancům sdělit. Urgentní zprávy sdělujte rozhlasem. Nezapomínejte ani na intranet, který by měl být vždy aktuální, stejně jako vaše sociální sítě. Pokud sociální sítě používáte pro své zaměstnance, dbejte na to, aby na každý smysluplný dotaz bylo odpovězeno. 

A v neposlední řadě je to osobní komunikace. Využívejte porady, setkání se zaměstnanci, firemní akce k tomu, abyste se zaměstnanci sdíleli například firemní úspěchy. 

Je důležité, aby vaše interní komunikace byla sladěná s komunikací externí. Při interní komunikaci můžete používat firemní hantýrku. 

Co na zaměstnance komunikovat

Odpověď je jednoduchá vše, co je pro zaměstnance důležité nebo zajímavé. Vše, co zaměstnance ještě více přitáhne ke společnosti, stane se její součástí. 

Příkladem může být: 

  • Vize, mise, hodnoty; 
  • Finanční výsledky společnosti, včetně poděkování za dobře odvedenou práci;
  • Úspěch některého z týmů; 
  • Plánované projekty; 
  • Gratulace k narozeninám nebo pracovnímu výročí;
  • Firemní benefity, které nabízíte; 
  • Novinky. 

Kdo má interní komunikaci na starosti

V některých společnostech mají pozici specialisty pro interní komunikaci, interní PR, styčného důstojníka, který předává informace od vedení k zaměstnancům a naopak. 

Nemáte-li dedikovaného kolegu, je nutné s vedením společnosti vyjednat, aby byl určen někdo, kdo se interní komunikaci bude věnovat. Není vhodná forma, že “někdo z personálního nebo PR to napíše”, tento model nebude dlouhodobě fungovat. Jak zlepšit interní komunikaci jiným způsobem, než že máte někoho, kdo se této práci bude věnovat naplno? 

Specialista na interní komunikace nemusí komunikovat všechno. Je dobré zapojit i ostatní, ať manažer sám pochválí svůj tým před celou společností za skvěle odvedenou práci, zástupce personálního oddělení představí nový benefit, generální ředitel představí finanční výsledky, požádá o spolupráci na charitativní akci a podobně. 

Objevte možnosti inzerce

Co když interní komunikace nefunguje

Na chodbě je nástěnka, tam je všechno napsané. 

Zatím se nikdo na nic neptal, tak asi všichni všechno vědí. 

Je nás v kanceláři jen pár, nepotřebujeme porady, všechno si řekneme v průběhu dne. 

Toto je jen malá ukázka toho, proč v některých společnostech (nebo v částech společnosti) nemají interní komunikaci. 

Nefungující interní komunikace může být pro společnost fatální. Zaměstnanci pracují, odvádějí výsledky, ale nevědí, zda správné a proč zrovna tohle dělají. Začne klesat jejich motivace, odvedou si jen to nutné a jdou domů. Úměrně se zvyšuje pravděpodobnost, že přijmou jinou pracovní nabídku

Nikdo z nás by nechtěl pracovat ve společnosti, kde se nekomunikuje. Chceme vědět, kam společnost směřuje, jak k dosažení firemních cílů přispíváme, za dobře odvedenou práci chceme být pochváleni, na chyby chceme být upozorněni a dostat pomocnou ruku při jejich odstraňování, chceme se dále rozvíjet, získávat nové znalosti, zkušenosti. 

Špatná nebo žádná komunikace může vést ke stanovení špatné strategie na základě nefungující zpětné vazby, k neefektivnímu řízení, k neschopnosti společnosti držet krok s konkurencí

 

Publikováno 30. ledna 2023

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Proč a jak nastavit efektivní interní komunikaci

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Dozvíte se, co to je pracovní oděv, kdy jej zaměstnavatel zaměstnanci plně hradí a jaké jsou základní povinnosti zaměstnavatele. Zjistíte, kdy a kdo má nárok na pracovní oděv a také na pracovní obuv.
Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Povíme vám vše k tématu “pracovní smlouva na dobu určitou a prodloužení”. Zjistíte, jaké máte možnosti, když se blíží konec vašeho pracovního poměru, kolikrát může zaměstnavatel využít možnost opakovaného prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou…
TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

Seznamte se s naším výběrem TOP 10 podcastů zaměřených na lidské zdroje. Ať už jste v oboru HR dlouholetým profesionálem nebo jen hledáte aktuální informace a trendy, tyto podcasty vám nabídnou širokou škálu témat a poznatků. Získejte přehled o tom…
Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář (ČTK), stojící jako maják nezávislého zpravodajství, je veřejnoprávní zpravodajská agentura v České republice. Tento článek vás provede jejím unikátním obchodním modelem, který nepotřebuje státní dotace, a objasní, jak ČTK…
Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Pokud potřebujete sdílet pracovní témata s veřejností, jako jsou zajímavá data nebo stížnosti na bezpráví, je dobré mít kontakty na přední profesní novinářské organizace. Ty vám mohou pomoci získat pozornost pro vaše záležitosti. V našem článku…
Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Specifickou interní směrnicí zaměstnavatele je pracovní řád, který zaměstnancům upřesňuje jejich povinnosti. Každá společnost by měla mít svůj pracovní řád, se kterým všechny své zaměstnance seznámí. Proto jsme pro vás připravili kompletní pracovní…
Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Státní úřad inspekce práce provádí pravidelné plánované kontroly i kontroly na základě podnětů od zaměstnanců, aby zjistil, jaký je skutečný stav v prověřované oblasti, a v případě zjištění nějakého pochybení má pravomoc nařídit zaměstnavateli…
Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Znáte základní povinnosti zaměstnavatele? Ukážeme vám, co je povinností vašeho zaměstnavatele před zahájením vašeho pracovního poměru, v průběhu a při skončení pracovního poměru.
Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Dozvíte se, z jakých důvodů je možné převést dovolenou do dalšího roku, v jakém rozsahu a kdy nejpozději je nutné ji zaměstnanci nařídit, jinak si její čerpání zaměstnanec určí sám. Ukážeme vám, jak na nařízení dovolené ze strany zaměstnavatele a…
Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Zjistila jste, že jste těhotná, a nevíte, kdy a jak tuto skutečnost oznámit v práci? Nebojte se, se vším vám pomůžeme! Dozvíte se, kdy oznámit těhotenství v zaměstnání, jak v práci oznámit těhotenství a také jaké jsou povinnosti vašeho…
Nezdražujeme a z vysoké kvality služeb neuhneme

Nezdražujeme a z vysoké kvality služeb neuhneme

V době, kdy ostatní firmy v oboru od ledna 2024 zdražují, pracovní portál JenPráce.cz jde proti proudu a drží svoje ceny nízko. Díky inovativním technikám vedoucím k vnitřním úsporám a rychle rostoucímu počtu klientů, nemusí k zvýšení cen přistoupit…
Top 20 ATS systémů, které hýbou HR

Top 20 ATS systémů, které hýbou HR

Systémů pro podporu náborů, takzvaných ATS (anglická zkratka “Applicant Tracking System”), či jim podobných, najdete na současném trhu nepřeberné množství. Všechny tyto softwary spojuje společný cíl - vylepšit administrativní a náborové procesy ve…

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena