Proč a jak nastavit efektivní interní komunikaci

Proč komunikovat, jak komunikovat, co komunikovat a kdo by měl komunikovat? Na všechny tyto otázky odpovíme. Přidáme i příklady z praxe, když interní komunikace nefunguje nebo funguje jen částečně.

Bez komunikace by náš svět nemohl existovat. To stejné platí ve společnosti bez interní komunikace, efektivní interní komunikace, nemůže společnost existovat, udržet si své místo na trhu, rozvíjet se a zvyšovat obchodní výsledky. Bez správně vedené interní komunikace zaměstnanci nevědí, co mají dělat, proč a zda cíle dosáhli. 

Zjistěte možnosti inzerce

Interní komunikace ve firmě

Cílem interní komunikace ve firmě je nejen informování zaměstnanců o jejich pracovních úkolech, ale i o strategických prioritách firmy, o úloze, jakou mají zaměstnanci při jejich realizaci, a o posilování a rozvoji jejich motivace. K dalším cílům interní komunikace patří: 

  • Zajištění optimální interakce mezi vedením společnosti a zaměstnanci a samozřejmě také mezi manažerem a jeho týmem; 
  • Zajištění podpory pro zaměstnance; 
  • Zvyšování loajality zaměstnanců a jejich angažovanosti; 
  • Neustálé udržování zpětné vazby a zavádění zjištěných poznatků do praxe; 
  • Zajištění zábavy, protože i ta k dobré práci patří.

Interní komunikace úzce souvisí nejen s nastavenou firemní kulturou, employer brandingem, ale se všemi interními procesy v rámci společnosti. 

Nejedná se o jednostrannou komunikaci. Aby komunikace byla efektivní, musí být oboustranná. Nedílnou součástí je i naslouchání a zpětná vazba. Jen tak se může vedení společnosti zaměřit na pomoc svým kolegům, připravit pro ně pracovní prostředí, ve kterém se cítí dobře, jsou motivovaní, přicházejí s novými nápady. 

Nástroje interní komunikace

V dnešní době je řada nástrojů, jak se svými zaměstnanci můžete komunikovat. Využívejte co nejvíce komunikačních kanálů, aby se potřebné informace dostaly k co největšímu počtu vašich zaměstnanců. 

Tištěné materiály, které zaměstnanci mají k dispozici, ať již nástěnky (ano, stále nejvyužívanější a nejefektivnější forma komunikace), firemní časopis, letáky nebo plakáty. Možná to bude znít úsměvně, ale zkusili jste letáky na toaletách? Pokud nezkusili, vyzkoušejte budete mile překvapeni, kolik zaměstnanců sdělením zasáhnete. 

Pokud ve firmě máte televize, promítejte o pracovních přestávkách obsah, který chcete zaměstnancům sdělit. Urgentní zprávy sdělujte rozhlasem. Nezapomínejte ani na intranet, který by měl být vždy aktuální, stejně jako vaše sociální sítě. Pokud sociální sítě používáte pro své zaměstnance, dbejte na to, aby na každý smysluplný dotaz bylo odpovězeno. 

A v neposlední řadě je to osobní komunikace. Využívejte porady, setkání se zaměstnanci, firemní akce k tomu, abyste se zaměstnanci sdíleli například firemní úspěchy. 

Je důležité, aby vaše interní komunikace byla sladěná s komunikací externí. Při interní komunikaci můžete používat firemní hantýrku. 

Co na zaměstnance komunikovat

Odpověď je jednoduchá vše, co je pro zaměstnance důležité nebo zajímavé. Vše, co zaměstnance ještě více přitáhne ke společnosti, stane se její součástí. 

Příkladem může být: 

  • Vize, mise, hodnoty; 
  • Finanční výsledky společnosti, včetně poděkování za dobře odvedenou práci;
  • Úspěch některého z týmů; 
  • Plánované projekty; 
  • Gratulace k narozeninám nebo pracovnímu výročí;
  • Firemní benefity, které nabízíte; 
  • Novinky. 

Kdo má interní komunikaci na starosti

V některých společnostech mají pozici specialisty pro interní komunikaci, interní PR, styčného důstojníka, který předává informace od vedení k zaměstnancům a naopak. 

Nemáte-li dedikovaného kolegu, je nutné s vedením společnosti vyjednat, aby byl určen někdo, kdo se interní komunikaci bude věnovat. Není vhodná forma, že “někdo z personálního nebo PR to napíše”, tento model nebude dlouhodobě fungovat. Jak zlepšit interní komunikaci jiným způsobem, než že máte někoho, kdo se této práci bude věnovat naplno? 

Specialista na interní komunikace nemusí komunikovat všechno. Je dobré zapojit i ostatní, ať manažer sám pochválí svůj tým před celou společností za skvěle odvedenou práci, zástupce personálního oddělení představí nový benefit, generální ředitel představí finanční výsledky, požádá o spolupráci na charitativní akci a podobně. 

Objevte možnosti inzerce

Co když interní komunikace nefunguje

Na chodbě je nástěnka, tam je všechno napsané. 

Zatím se nikdo na nic neptal, tak asi všichni všechno vědí. 

Je nás v kanceláři jen pár, nepotřebujeme porady, všechno si řekneme v průběhu dne. 

Toto je jen malá ukázka toho, proč v některých společnostech (nebo v částech společnosti) nemají interní komunikaci. 

Nefungující interní komunikace může být pro společnost fatální. Zaměstnanci pracují, odvádějí výsledky, ale nevědí, zda správné a proč zrovna tohle dělají. Začne klesat jejich motivace, odvedou si jen to nutné a jdou domů. Úměrně se zvyšuje pravděpodobnost, že přijmou jinou pracovní nabídku

Nikdo z nás by nechtěl pracovat ve společnosti, kde se nekomunikuje. Chceme vědět, kam společnost směřuje, jak k dosažení firemních cílů přispíváme, za dobře odvedenou práci chceme být pochváleni, na chyby chceme být upozorněni a dostat pomocnou ruku při jejich odstraňování, chceme se dále rozvíjet, získávat nové znalosti, zkušenosti. 

Špatná nebo žádná komunikace může vést ke stanovení špatné strategie na základě nefungující zpětné vazby, k neefektivnímu řízení, k neschopnosti společnosti držet krok s konkurencí

 

Publikováno 30. ledna 2023

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Proč a jak nastavit efektivní interní komunikaci

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Jak správně změnit délku pracovní doby

Jak správně změnit délku pracovní doby

Potřebujete zaměstnanci změnit pracovní dobu? Pokud je pracovní doba součástí pracovní smlouvy, potřebujete souhlas dotčeného zaměstnance. Je-li pracovní doba určena vnitřní směrnicí, můžete délku pracovní doby změnit. Pojďte se s námi na jednotlivé…
Doporučující dopis od zaměstnavatele

Doporučující dopis od zaměstnavatele

Doporučující dopis do zaměstnání může být klíčový při rozhodování vašeho nového zaměstnavatele. Z dopisu zjistí, jaké jsou vaše silné stránky, na jakých projektech jste pracovali, jak jste zapadli do současného týmu a mnohem více.
Výhody a nevýhody sdíleného pracovního místa

Výhody a nevýhody sdíleného pracovního místa

Víte, že novela zákoníku práce přinesla sdílené pracovní místo? Sdílení pracovního místa znamená, že minimálně dva zaměstnanci se střídají na stejném pracovním místě a dohromady svými částečnými úvazky pokryjí pracovní úvazek celý. Představíme vám…
Vaše práva při zrušení dovolené zaměstnavatelem

Vaše práva při zrušení dovolené zaměstnavatelem

Zaměstnavatel určuje čerpání dovolené svých zaměstnanců. Zjistěte, kdy může zaměstnavatel zrušit dovolenou, i tu, kterou již máte zaplacenou, nebo vás v průběhu dovolené z ní odvolat zpět do práce. Ukážeme vám, co všechno následně zaměstnavatel musí…
Co dělat, když vám zaměstnavatel nezaplatil

Co dělat, když vám zaměstnavatel nezaplatil

Poradíme vám, co dělat, když zaměstnavatel neplatí mzdu a co dělat, když zaměstnavatel neplatí sociální a zdravotní pojištění. Nevyplacená nemocenská? I s tím vám poradíme. Dozvíte se také, jak správně podat stížnost na zaměstnavatele.
Půjčka zaměstnanci jako benefit společnosti

Půjčka zaměstnanci jako benefit společnosti

Zvažujete nový benefit pro své zaměstnance? Co například půjčka pro zaměstnance! Zjistěte, jaké typy půjček můžete zaměstnancům poskytnout, jaké jsou daňové dopady jednotlivých typů půjček.
Jak podat insolvenční návrh na zaměstnavatele

Jak podat insolvenční návrh na zaměstnavatele

Poradíme vám, jak podat insolvenční návrh na zaměstnavatele, který vám například nevyplácí vaši mzdu nebo odstupné. Máte dvě možnosti, jak své peníze získat zpět. V článku najdete i vzor insolvenčního návrhu.
Proč mít připravenou pracovní náplň + VZOR

Proč mít připravenou pracovní náplň + VZOR

Pracovní náplň, se kterou zaměstnance prokazatelně seznámíte, vám pomůže s určením konkrétních povinností, které má zaměstnanec zastávat. Poradíme, kdo pracovní náplň připravuje, v jakých případech ji může zaměstnavatel změnit či doplnit. Získáte…
Dvě zaměstnání současně - daně, nemocenská

Dvě zaměstnání současně - daně, nemocenská

Chcete si přivydělat a máte dvě zaměstnání? Můžete mít ke své pracovní smlouvě uzavřenou dohodu u svého stávajícího zaměstnavatele, pokud práce na dohodu bude jiná než ta, kterou děláte na základě pracovní smlouvy. Nebo můžete mít zaměstnavatele dva…
Co dělat, když zaměstnanec nepřišel do práce

Co dělat, když zaměstnanec nepřišel do práce

Zjistěte, kdy je absence zaměstnance považována za neomluvenou, jak správně má zaměstnanec svou nepřítomnost v práci omlouvat a jaké kroky zaměstnavatel může uskutečnit.
Ideální práce při rodičovské dovolené

Ideální práce při rodičovské dovolené

Zjistěte, jaký můžete mít přivýdělek na rodičovské dovolené, aniž byste ztratili nárok na rodičovský příspěvek. Pomůžeme vám rozhodnout se, jestli je lepší dohoda nebo OSVČ. O rodičovský příspěvek při zaměstnání nemůžete přijít, pokud splníte…
Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Výstupní list ze zaměstnání nepatří mezi povinné dokumenty, ale pro ochranu zaměstnavatele i zaměstnance jej doporučujeme připravit pro každého zaměstnance, kterému končí pracovní poměr ve vaší společnosti. Ukážeme vám, jak vypadá výstupní list ze…

Podívejte se i na naše pracovní nabídky:

  • Děčín
  • České loděnice a.s.
  • od 22 500 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 11. března
  • Kroměříž
  • KM konsult s.r.o.
  • 36 000 – 42 000 Kč
  • Plný úvazek
Zveřejněno: 13. března
  • Ústí nad Labem
  • Kalika s.r.o.
  • 21 300 – 26 000 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 26. března
  • Karlovy Vary
  • KURT s.r.o.
  • od 18 900 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 19. února
  • Chrudim
  • VIKTORSTAV s.r.o.
  • od 23 500 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 8. března
  • Žďár nad Sázavou
  • Střední škola obchodní a služeb SČMSD,…
  • od 35 000 Kč
  • Plný úvazek
Zveřejněno: 16. dubna
  • Chrudim
  • AUTIO s.r.o.
  • 25 000 – 40 000 Kč
  • Plný úvazek
Zveřejněno: 21. února
  • Žďár nad Orlicí
  • Stavební a obalová dřevovýroba s.r.o.
  • 25 000 – 30 000 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 21. března
  • Frýdek-Místek
  • Stavebniny Holub, s.r.o.
  • 22 000 – 28 000 Kč
  • Plný úvazek
Zveřejněno: 29. února
  • Hořín
  • ZELLAND, s.r.o.
  • od 20 160 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 20. března
  • Šumperk
  • Dětský domov se školou, základní škola…
  • 34 820 – 48 780 Kč
  • Plný úvazek
Zveřejněno: 15. března
  • Měchenice
  • Fregatta Alba s.r.o.
  • od 18 900 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 9. dubna
  • Libavské Údolí
  • ALLIGARD s.r.o.
  • 18 900 – 25 000 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 1. března
  • Opava
  • ZAMZE - spol. s r.o.
  • od 36 000 Kč
  • Plný úvazek
Zveřejněno: 9. dubna
  • České Budějovice
  • Krajské ředitelství policie Jihočeského…
  • 27 480 – 39 370 Kč
  • Plný úvazek
Zveřejněno: 5. dubna
  • Bor
  • Adient Czech Republic s.r.o.
  • 21 000 – 27 000 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 12. března
  • Otrokovice
  • Moravia Dent, s.r.o.
  • 25 000 – 40 000 Kč
  • Plný úvazek
Zveřejněno: 26. března
  • Lety, Písek
  • Autometal, spol. s r.o.
  • od 26 000 Kč
  • Plný úvazek
  • Vhodné pro cizince
Zveřejněno: 16. února

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena