Buďte nejpřipravenějším kandidátem na pohovoru!

28. května 2024
Martina Suchá
Pojďme se připravit na pracovní pohovor. Po přečtení tohoto článku budete znát odpovědi na všechny své otázky - jak se připravit na pracovní pohovor, jaké zvolit oblečení, jak dlouho pracovní pohovor trvá.

S pomocí předchozích článků jsme si připravili životopis, který zaujme, průvodní dopis a motivační dopis. Váš životopisprůvodnímotivační dopis zaměstnavatele zaujali a pozval si vás na pohovor. Tak se pojďme připravit!

Jak na pracovní pohovor

Cílem pracovního pohovoru je, aby zástupce společnosti zjistil maximum informací o vás, o vašich znalostech, zkušenostech, dovednostech, motivaci, zda osobnostně zapadne do týmu, zda a případně jak se budete moci na dané pozici dále rozvíjet. 

Současně i vy získáte informace o společnosti, její kultuře a o pozici, o kterou se ucházíte.  

V některých společnostech je více kol výběrového řízení. Na každé kolo je nutné se připravit.   

Specifickým případem je tzv. Assessment centrum, o kterém se dozvíte vše potřebné v článku Assessment centrum - co to je, jak se připravit a uspět. 

Aktuální nabídka práce

Příprava na pracovní pohovor

Nezáleží, zda jdete na první pracovní pohovor, nebo již několikátý. Vždy je nutné se řádně připravit. Pokud budete připraveni, můžete jít na pohovor bez stresu, že vás něco nemile překvapí.

Zjistěte si maximum informací o společnosti

  • Využijte informace na internetu o tom, čím se společnost zabývá, o její historii, aktuálních projektech, úspěších. 
  • Využijte například webové stránky společnosti, Justice.cz, články o společnosti na internetu. 
  • Zjistěte si informace i o největších konkurentech. 

Zjistěte si informace o tom, s kým pohovor budete mít

  • Například na síti LinkedIn má většina profesionálů svůj profesní životopis. 
  • Informace vám pomůže k tomu, jaký “jazyk” při pohovoru zvolit. S personalistou používejte vysvětlující výrazy, vyvarujte se odborných výrazů. Naopak s kolegou z “branže” můžete používat profesionální slovník.

Oblečení na pracovní pohovor

Pracovní pohovor a oblečení, to je téma, na které byste se měli také zaměřit. Na základě zjištěných informací o společnosti a jejich firemní kultuře se na pohovor vhodně oblékněte.

Vždy je vhodnější přijít oblečený lépe, než se očekává, než naopak. Oblek nebo šaty jsou vždy lepší než džíny a tenisky. Představte si situaci, kdy personalista při prvním kole výběrového řízení přišel v džínách, stejně jako všichni, koho jste potkali na chodbě. Na další kolo zvolíte také džíny. Manažer však přijde v obleku. Vaše nervozita stoupá. Jaký zanechám první dojem u svého šéfa? 

Zvolte čisté, vyžehlené oblečení bez výrazných doplňků. Nezapomeňte si vyčistit i boty. U dam nedoporučujeme vyzývavé oblečení.

Jak dlouho trvá pracovní pohovor

Pracovní pohovor s personalistou trvá většinou 60 minut. Stejně tak i s potenciálním manažerem. 

Jak personalista, tak i manažer mají seznam otázek, na které se vás chtějí zeptat. Vy máte své otázky, které jste si udělali v rámci své přípravy. A vše se musí vejít do 60 minut. 

V průběhu pracovního pohovoru nesledujte hodinky, je to neslušné vůči druhé osobě. Pokud se bude čas vyhrazený na pohovor blížit ke konci, personalista nebo manažer na to upozorní sami.

Jak se zeptat na mzdu na pohovoru

Jedna z nejtěžších otázek na pohovoru. A kolik si představujete, že by měla být vaše odměna? A co když se nezeptají? Můžu se zeptat já? 

I v tomto případě je nezbytně nutná příprava. Zjistěte si, jaká je mzda na obdobných pozicích, využijte data ze statistického úřadu nebo pracovních nabídek, které uvádějí mzdy. 

A jak se tedy správně zeptat? 

Při hledání práce se zaměřuji na pracovní pozice v rozmezí XXX Kč, což je podle mé současné mzdy a průzkumu, který jste si udělal/a, běžná sazba pro uchazeče s mými dovednostmi a zkušenostmi. Je vaše pozice v tomto rozsahu?

Dejte si pozor na načasování! Pokud se pohovorující sami nezeptají, položte otázku na finanční ohodnocení v té části pohovoru, kde budete cítit, že jste prodali své znalosti a dovednosti, a je vhodné se o finanční stránce bavit. 

Můžete zvážit, jaká je pro vás minimální měsíční mzda, a jaké další odměny či benefity si představujete. Na první pohled nízká měsíční mzda může být doplněna o řadu benefitů, jako jsou kvartální bonusy, firemní auto nebo firemní školka pro vaše děti

Tipy k úspěšnému zvládnutí pohovoru

  1. Zjistěte si, s kým pohovor bude probíhat, většina profesionálů je na LinkedIn.com, kde uvidíte i jejich životopisy. 
  2. Nastudujte si informace o společnosti, ve které pohovor budete mít. 
  3. Detailně si přečtěte popis pozice, o které budete hovořit. Ke každému požadavku si připravte příklad, kdy jste byli týmovým hráčem, byli odolní vůči stresu, dokázali jste překonat a posunout své osobní hranice a podobné. A stejně i k profesně zaměřeným požadavkům. Využijte STAR metodu, která vám pomůže, aby vaše příklady byly jasné a srozumitelné. 

STAR metoda je zkratkou anglických slov Situation, Task, Action a Result. Tedy situace, úkol, kroky, které jste podnikli a výsledek. 

Například: V roce 2024 jsem pracoval jako dělník, perfektně jsem zvládl vést směnu osmi kolegů, kdy jsem přiřazoval práci, kontroloval, zda je vše hotové v požadovaném čase a kvalitě, případně pomáhal. Můj nadřízený byl s výkony našeho týmu velmi spokojený. O půl roku později mne povýšil na vedoucího směny

Zjistili jste si všechny potřebné informace, připravili jste si odpovědi na otázky na pohovor, které mohou zaznít, a současně i své otázky na zástupce společnosti, připravili jste si oblečení na pohovor.

Nezapomeňte: 

  • Zjistěte si, kde pohovor bude probíhat, a jak se tam dostanete.
  • Na pohovor přijďte 5-10 minut před plánovaným začátkem. 
  • Nežvýkejte. 
  • Použijte jemný deodorant. 
  • Vypněte si mobilní telefon. 
  • Pozdravte potencionální kolegy, se kterými se ve společnosti potkáte. 
  • Personalistovi, následně manažerovi podejte ruku. Stiskněte pevně. 
  • Udržujte oční kontakt. 
  • Dbejte na svou neverbální komunikaci. Seďte klidně, nekřižte nohy, nepředklánějte se, nenaklánějte se. 
  • Pište si poznámky, odpovědi na vaše otázky. 
  • Není třeba odpovědět na otázku hned, klidně si vezměte chvilku na rozmyšlenou. Na druhou stranu nepřemýšlejte nad odpovědí nepřiměřeně dlouho. Pokud odpověď neznáte, přiznejte, že nevíte. A hned dodejte, kde byste se snažili informaci zjistit. 
  • Nepřerušujte personalistu ani manažera, oni vedou pohovor. Jistě dostanete prostor na své dotazy. 
  • Na konci pohovoru poděkujte za čas, který vám personalista nebo manažer věnoval, a za poskytnuté informace. 
  • Pokud to personalista nebo manažer sám nezmíní, zeptejte se na další postup. 

Další kroky

Po druhém kole pohovorů bude manažer potřebovat nějaký čas na rozmyšlenou. Výsledek výběrového řízení vám sdělí personalista, jakmile se manažer rozhodne.

Co dělat po pracovním pohovoru

Skončil pracovní pohovor, máte hlavu plnou myšlenek, co jste mohli udělat či říci lépe, uvézt lepší příklad. Co teď? Jak dlouho budete po pohovoru čekat? Co když se vám už neozvou? 

Druhý den po pohovoru napište děkovný email, krátký, stručný, profesionální, ve kterém poděkujete za čas, který vám pohovorující věnovali, ujistěte pohovorující, že o pozici máte zájem a zeptejte se na další kroky. 

Spojte se s lidmi, se kterými jste pohovor měli, na LinkedIn. Je nežádoucí, abyste pohovorujícím posílali žádosti o přátelství na Facebooku. 

Email po pracovním pohovoru příklad

Vážená paní / pane XXX, 

Děkuji za příležitost si s vámi promluvit o pozici XXX ve vaší společnosti]. Během našeho rozhovoru jste zodpověděli všechny mé dotazy a ještě více mne přesvědčili, že toto je pozice, o kterou mám velký zájem. Věřím, že jsem vás přesvědčil/a, že mé schopnosti a dovednosti se budou pro vaši společnost přínosem. 

Pokud ode mě budete potřebovat nějaké další informace, neváhejte mě kdykoliv kontaktovat. Prosím, dejte mi vědět, jaké budou další kroky. 

Ještě jednou děkuji za váš čas a pozornost.

Vaše jméno a kontaktní údaje 

Jak se připravit na pohovor v cizím jazyce

Pokud vás čeká pracovní pohovor v jiném, než vašem rodném jazyce, připravte se. Výše uvedené informace jsou platné, i když bude pohovor v angličtině, či jiném jazyce. Své odpovědi si říkejte nahlas, v jazyce, ve kterém pohovor bude, ideálně před zrcadlem, abyste mohli zhodnotit i neverbální komunikaci

 

Aktualizováno 22. května 2024

Aktuální nabídka práce

Martina Suchá
Martina Suchá
AUTOR ČLÁNKU
Martina Suchá
AUTOR ČLÁNKU
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Ohodnoťte práci a vyhrajte 4 měsíce předplatného zdarma

NETFLIX ZDARMA

Ohodnoťte práci a vyhrajte 4 měsíce předplatného zdarma

ZJISTIT VÍC