Jak na změnu pracovní pozice, aby to vyšlo

Na stávající pozici jste již několik let a cítíte, že potřebujete změnu. Ať již povýšení, změnu pracovní pozice nebo dokonce změnu oboru? Podívejte se s námi na to, jaké máte možnosti a jak si o změnu říci, aby vám nadřízený vyšel maximálně vstříc.

Možnosti změny pozice

Probereme jednotlivé možnosti změny práce a závěrem si řekneme, jaké použít argumenty, až o změně budete jednat se svým nadřízeným. 

Aktuální nabídka práce

Změna pracovní pozice 

Je to změna v rámci vaší společnosti, kdy se posunete na jinou pozici horizontálně, nejedná se tedy o povýšení na pozici vyšší. Tuto možnost volíte ve chvíli, kdy jste plně obsáhli agendu své stávající pozice a cítíte, že se již neučíte nic nového a nerozvíjíte se. 

Změna pozice v zaměstnání s sebou nenese většinou změnu ve vašem odměňování. Naučíte se nové věci, potkáte nové kolegy, budete se dále rozvíjet a získávat nové znalosti a zkušenosti. 

Jak si najít novou pozici v rámci společnosti se dozvíte v našem článku.

Dodatek k pracovní smlouvě a změna pozice k sobě patří, změna v pracovní smlouvě je na místě, proto je dodatek nutným administrativním krokem, na který vaše personální oddělení jistě nezapomene.

Změna pracovní pozice zaměstnavatelem nařízená je možná i bez vašeho souhlasu, ale pouze v případě, že váš zdravotní stav nedovoluje vykonávat původní pozici, na základě rozhodnutí soudu a v podobných extrémních případech. Pokud se váš zaměstnavatel rozhodl, že vás bez vážného důvodu převede na jinou práci, respektive změní druh práce sjednané ve vaší pracovní smlouvě, nemůže to udělat bez vašeho souhlasu

Povýšení v práci 

Další možností, když jste se na stávající pozici naučili vše nebo se chcete dále rozvíjet, je povýšení. Povýšení v práci je posun na vyšší pozici v rámci stejného týmu, nebo minimálně vašeho zaměření. Není pravidlem, že povýšení znamená vedoucí roli. Můžete být povýšeni například na pozici, kde budete mít větší zodpovědnosti a možnosti, ale nepovedete tým. 

S povýšením se většinou pojí i navýšení vaší odměny za práci. 

Při povýšení na novou pozici vám zaměstnavatel nesmí dát další zkušební dobu. 

Změna oboru práce

Jste přesvědčeni, že stávající obor není pro vás vhodný nebo jste se již všechno naučili? Můžete změnit obor. Jen mějte na paměti, že budete začínat “od píky”, a to se dotkne i vašeho odměňování, než se vám povede se vypracovat na vyšší pozici. 

Změnit obor vám pomohou například rekvalifikační kurzy pořádané úřadem práce, který si můžete zaplatit sami, může vám je zaplatit váš zaměstnavatel, a pokud jste registrováni na úřadě práce jako žadatel o práci, může je pro vás zaplatit úřad práce. 

Jak si o změnu či povýšení říci nadřízenému

Na schůzku s nadřízeným, kde si budete žádat o povýšení nebo změnu pozice, se připravte, a to velmi dobře! 

  • Zvolte správný čas pro setkání - zvolte správné načasování, kdy váš nadřízený je v dobrém rozpoložení, úspěšně jste dokončili svěřený úkol nebo vaše společnost zveřejnila pozitivní finanční nebo obchodní výsledky. 
  • Mějte připravené argumenty - proč by měl nadřízený povýšit zrovna vás, jaké za vámi stojí konkrétní výsledky. Neodpovídejte, že jste ve firmě dlouho a že všechno umíte - hodně kolegů je ve firmě dlouho a nadřízený vám jistě rychle dokáže, že všechno neumíte. Nesrovnávejte se s ostatními kolegy - neznáte do detailu jejich práci a jejich výsledky a srovnání vám nepřísluší. 
  • Předávejte své znalosti a zkušenosti - pokud budete jediný, kdo ve společnosti umí ovládat daný systém, pravděpodobně vás nepovýší ani vám nedovolí změnit pozici. 
  • Nevyhrožujte, slibujte - nevyhrožujte, že pokud vás nepovýší, tak z firmy odejdete. Sdělte nadřízenému, jaká je vaše motivace, jaká máte očekávání od nové pozice, co dalšího ze sebe firmě dáte, až novou pozici získáte. 

Na rozhovor, který nebude snadný, se připravte. Sepište si body, které chcete nadřízenému říci, a rozhovor si doma vyzkoušejte. Nadřízeného požádejte o schůzku a dopředu mu řekněte, co bude cílem setkání - změna pracovní pozice, povýšení, změna oboru s tím, že na schůzce mu vše vysvětlíte do detailů. 

Při komunikaci buďte asertivní, stůjte si za svými výsledky, svou motivací pro změnu, ale pozor, abyste nesklouzli do agresivní komunikace. 

Na schůzku s sebou si vezměte své poznámky, abyste na nic nezapomněli. Nečtěte je, ale občas se do nich podívat můžete. 

Ať již setkání dopadne jakkoliv, vy jste udělali vše, co jste mohli. 

Jednání dopadlo dobře a vedoucí vám vyšel vstříc - gratulujeme! Čeká vás nová pozice, plná nových výzev!

Vedoucí vaší žádosti nevyhověl, protože vámi požadovaná pozice není, ještě na změnu v jeho očích nejste připraveni nebo měl jiný důvod. Požádejte o detailnější zpětnou vazbu, kterou využijete, zapracujete na oblastech pro zlepšení a na další schůzce za pár měsíců již novou pozici získáte!

 

Publikováno 31. října 2022

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Jak na změnu pracovní pozice, aby to vyšlo

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Ideální práce při rodičovské dovolené

Ideální práce při rodičovské dovolené

Zjistěte, jaký můžete mít přivýdělek na rodičovské dovolené, aniž byste ztratili nárok na rodičovský příspěvek. Pomůžeme vám rozhodnout se, jestli je lepší dohoda nebo OSVČ. O rodičovský příspěvek při zaměstnání nemůžete přijít, pokud splníte…
Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Výstupní list ze zaměstnání nepatří mezi povinné dokumenty, ale pro ochranu zaměstnavatele i zaměstnance jej doporučujeme připravit pro každého zaměstnance, kterému končí pracovní poměr ve vaší společnosti. Ukážeme vám, jak vypadá výstupní list ze…
Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Dozvíte se, co to je pracovní oděv, kdy jej zaměstnavatel zaměstnanci plně hradí a jaké jsou základní povinnosti zaměstnavatele. Zjistíte, kdy a kdo má nárok na pracovní oděv a také na pracovní obuv.
Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Povíme vám vše k tématu “pracovní smlouva na dobu určitou a prodloužení”. Zjistíte, jaké máte možnosti, když se blíží konec vašeho pracovního poměru, kolikrát může zaměstnavatel využít možnost opakovaného prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou…
TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

Seznamte se s naším výběrem TOP 10 podcastů zaměřených na lidské zdroje. Ať už jste v oboru HR dlouholetým profesionálem nebo jen hledáte aktuální informace a trendy, tyto podcasty vám nabídnou širokou škálu témat a poznatků. Získejte přehled o tom…
Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář (ČTK), stojící jako maják nezávislého zpravodajství, je veřejnoprávní zpravodajská agentura v České republice. Tento článek vás provede jejím unikátním obchodním modelem, který nepotřebuje státní dotace, a objasní, jak ČTK…
Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Pokud potřebujete sdílet pracovní témata s veřejností, jako jsou zajímavá data nebo stížnosti na bezpráví, je dobré mít kontakty na přední profesní novinářské organizace. Ty vám mohou pomoci získat pozornost pro vaše záležitosti. V našem článku…
Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Specifickou interní směrnicí zaměstnavatele je pracovní řád, který zaměstnancům upřesňuje jejich povinnosti. Každá společnost by měla mít svůj pracovní řád, se kterým všechny své zaměstnance seznámí. Proto jsme pro vás připravili kompletní pracovní…
Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Státní úřad inspekce práce provádí pravidelné plánované kontroly i kontroly na základě podnětů od zaměstnanců, aby zjistil, jaký je skutečný stav v prověřované oblasti, a v případě zjištění nějakého pochybení má pravomoc nařídit zaměstnavateli…
Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Znáte základní povinnosti zaměstnavatele? Ukážeme vám, co je povinností vašeho zaměstnavatele před zahájením vašeho pracovního poměru, v průběhu a při skončení pracovního poměru.
Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Dozvíte se, z jakých důvodů je možné převést dovolenou do dalšího roku, v jakém rozsahu a kdy nejpozději je nutné ji zaměstnanci nařídit, jinak si její čerpání zaměstnanec určí sám. Ukážeme vám, jak na nařízení dovolené ze strany zaměstnavatele a…
Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Zjistila jste, že jste těhotná, a nevíte, kdy a jak tuto skutečnost oznámit v práci? Nebojte se, se vším vám pomůžeme! Dozvíte se, kdy oznámit těhotenství v zaměstnání, jak v práci oznámit těhotenství a také jaké jsou povinnosti vašeho…

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena