Jaký pracovní úvazek je pro vás ten ideální?

Hledáte si novou práci? S námi se dozvíte, jaké jsou druhy pracovních úvazků, mezi kterými můžete vybírat.

Co to je pracovní úvazek

Všichni známe plný pracovní úvazek a zkrácený pracovní úvazek. Existují i další, a o těch si nyní povíme více. Pracovní úvazky dělíme do několika kategorií: 

  1. plný pracovní úvazek
  2. zkrácený pracovní úvazek 
  3. sdílené pracovní místo
  4. home office

Ať již zvolíte jakýkoliv typ pracovního úvazku, je nutné se zaměstnavatelem uzavřít pracovní smlouvu nebo dohodu o provedení práce či dohodu o pracovní činnosti.

Aktuální nabídka práce

Typy pracovních úvazků

Nejčastější je plný pracovní úvazek, kdy zaměstnanec pracuje například 40 hodin týdně, od pondělí do pátku, 8 hodin každý den. 

Často vyhledávaným je zkrácený pracovní úvazek. Tento úvazek volí zaměstnanci, kteří se například vracejí z rodičovské dovolené, jsou v důchodu či studují. Se zaměstnavatelem se domluvíte na zkrácené pracovní době. Děláte stejnou práci jako kolega na “plný” úvazek, jen menší počet hodin týdně. Poměrně se vám samozřejmě zkrátí i vaše odměna, s ohledem na počet odpracovaných hodin. 

V případě, že o zkrácení úvazku žádá rodič, který pečuje o dítě do 15 let, těhotná zaměstnankyně, nebo zaměstnanec, který prokazatelně pečuje o osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby, může zaměstnavatel žádost odmítnout jen v případě vážných provozních důvodů.

Pokud dva nebo více zaměstnanců sdílí jedno pracovní místo, jedná se o sdílené pracovní místo. Součet odpracovaných hodin všech zaměstnanců na jednom sdíleném místě by se měl rovnat plnému úvazku. Záleží jen na potřebě zaměstnavatele, kolik zaměstnanců si na sdílené místo najme. 

Pružnou pracovní dobu zaměstnavatelé povolují svým zaměstnancům stále častěji. Zaměstnavatel pouze určí čas, ve kterém musíte být v práci (například od 11 do 14 hodin) a je jen na vás, kdy odpracujete zbytek své směny. 

Home office, neboli práce z domova bývala benefitem, který zaměstnavatelé poskytovali svým zaměstnancům. Nyní je home office téměř standardem ve společnostech, kde je možné práci odvádět z domova. Pokud vám zaměstnavatel dovolí pracovat z domova, je nutné, abyste dodrželi veškerá bezpečnostní opatření, stejně jako kdybyste byli v kanceláři. 

Je důležité zmínit, že home office vám zaměstnavatel nemůže nařídit. Musíte souhlasit. Jsou zaměstnavatelé, kteří přispívají na internet, dodají vám novou kancelářskou židli a další výhody, aby motivovali své zaměstnance pracovat z domova. 

Další alternativou je stlačený pracovní týden. Po dohodě se zaměstnavatelem si svých 40 hodin odpracujete od úterý do pátku, protože v pondělí potřebujete mít volno. Zní to super, jeden den volna navíc. Ale je nutné si uvědomit, že v práci budete 10 hodin denně a musíte odvádět svou práci celých 10 hodin.

 

Publikováno 5. května 2022

Autor: Martina Suchá
15 let zkušeností jako HR Business Partner v nadnárodních společnostech, kde poskytuje HR poradenství v oblasti pracovního práva, vedení a rozvoje zaměstnanců, employee relations, a dalších HR oblastech.
Jaký pracovní úvazek je pro vás ten ideální?

Hledáte práci či brigádu?

Podívejte se na aktuální inzeráty práce či brigád.

Hledáte zaměstnance?

Vyzkoušejte efektivní inzerci s JenPráce.cz.

Další rozhovory a články z poradny JenPráce.cz

Ideální práce při rodičovské dovolené

Ideální práce při rodičovské dovolené

Zjistěte, jaký můžete mít přivýdělek na rodičovské dovolené, aniž byste ztratili nárok na rodičovský příspěvek. Pomůžeme vám rozhodnout se, jestli je lepší dohoda nebo OSVČ. O rodičovský příspěvek při zaměstnání nemůžete přijít, pokud splníte…
Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Proč mít výstupní list zaměstnance + vzor

Výstupní list ze zaměstnání nepatří mezi povinné dokumenty, ale pro ochranu zaměstnavatele i zaměstnance jej doporučujeme připravit pro každého zaměstnance, kterému končí pracovní poměr ve vaší společnosti. Ukážeme vám, jak vypadá výstupní list ze…
Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Pracovní oděv a povinnosti zaměstnavatele

Dozvíte se, co to je pracovní oděv, kdy jej zaměstnavatel zaměstnanci plně hradí a jaké jsou základní povinnosti zaměstnavatele. Zjistíte, kdy a kdo má nárok na pracovní oděv a také na pracovní obuv.
Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Jak zajistíte prodloužení pracovní smlouvy

Povíme vám vše k tématu “pracovní smlouva na dobu určitou a prodloužení”. Zjistíte, jaké máte možnosti, když se blíží konec vašeho pracovního poměru, kolikrát může zaměstnavatel využít možnost opakovaného prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou…
TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

TOP 10 podcastů v HR co stojí za to poslouchat

Seznamte se s naším výběrem TOP 10 podcastů zaměřených na lidské zdroje. Ať už jste v oboru HR dlouholetým profesionálem nebo jen hledáte aktuální informace a trendy, tyto podcasty vám nabídnou širokou škálu témat a poznatků. Získejte přehled o tom…
Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář - její role a význam

Česká tisková kancelář (ČTK), stojící jako maják nezávislého zpravodajství, je veřejnoprávní zpravodajská agentura v České republice. Tento článek vás provede jejím unikátním obchodním modelem, který nepotřebuje státní dotace, a objasní, jak ČTK…
Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Novinářské syndikáty a asociace - na koho se obrátit při sdílení pracovních témat

Pokud potřebujete sdílet pracovní témata s veřejností, jako jsou zajímavá data nebo stížnosti na bezpráví, je dobré mít kontakty na přední profesní novinářské organizace. Ty vám mohou pomoci získat pozornost pro vaše záležitosti. V našem článku…
Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Jak správně napsat pracovní řád + vzor zdarma

Specifickou interní směrnicí zaměstnavatele je pracovní řád, který zaměstnancům upřesňuje jejich povinnosti. Každá společnost by měla mít svůj pracovní řád, se kterým všechny své zaměstnance seznámí. Proto jsme pro vás připravili kompletní pracovní…
Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Inspekce práce - jak probíhá kontrola

Státní úřad inspekce práce provádí pravidelné plánované kontroly i kontroly na základě podnětů od zaměstnanců, aby zjistil, jaký je skutečný stav v prověřované oblasti, a v případě zjištění nějakého pochybení má pravomoc nařídit zaměstnavateli…
Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Poznejte povinnosti vašeho zaměstnavatele

Znáte základní povinnosti zaměstnavatele? Ukážeme vám, co je povinností vašeho zaměstnavatele před zahájením vašeho pracovního poměru, v průběhu a při skončení pracovního poměru.
Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Jaké jsou možnosti nařízení a převodu dovolené?

Dozvíte se, z jakých důvodů je možné převést dovolenou do dalšího roku, v jakém rozsahu a kdy nejpozději je nutné ji zaměstnanci nařídit, jinak si její čerpání zaměstnanec určí sám. Ukážeme vám, jak na nařízení dovolené ze strany zaměstnavatele a…
Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Kdy a jak oznámit těhotenství v práci

Zjistila jste, že jste těhotná, a nevíte, kdy a jak tuto skutečnost oznámit v práci? Nebojte se, se vším vám pomůžeme! Dozvíte se, kdy oznámit těhotenství v zaměstnání, jak v práci oznámit těhotenství a také jaké jsou povinnosti vašeho…

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena