Pracovní novinky v 2023: Podmínky pro home office, dovolená a ošetřovné pro dohodáře či výhody pro pracující seniory

V průběhu roku 2023 by měly začít platit mnohé legislativní změny, které se dotknou zaměstnanců i firem. Zaměstnavatelé získají například od února nově možnost využívat slevy na sociálním pojištění u vybrané skupiny pracovníků, změn doznala také povinnost absolvovat pravidelné pracovně-lékařské prohlídky. Většina dalších návrhů však ještě nestihla projít celým legislativním procesem, tudíž své účinnosti nabude pravděpodobně v první polovině roku 2023. Počítá se kupříkladu s novými podmínkami pro dovolenou u práce na dohody nebo práce z domova. Co vše se v novém roce může pracovníků a zaměstnavatelů dotknout?

Od 1. února 2023 mohou zaměstnavatelé moci využít slevy na sociálním pojištění u vybrané skupiny zaměstnanců, kteří budou pracovat 8 až 30 hodin týdně. „Týkat se to bude především pracovníků mladších 21 let, starších 55 let, studujících zaměstnanců nebo těch, kteří čerstvě absolvovali rekvalifikaci či pečují o dítě mladší 10 let. Legislativní novinka bude v neposlední řadě aplikovatelná i na pracovníky se zdravotním postižením,“ uzavírá výčet Anna Kevorkyan, CEO pracovního portálu JenPráce.cz. Sleva ve výši 5 % z vyměřovacího základu zaměstnance se bude odečítat od sociálního pojištění hrazeného zaměstnavatelem, což cenu sociálního pojištění sníží.

S účinností od ledna 2023 se dle vyhlášky Ministerstva zdravotnictví mění povinnost absolvovat pravidelné pracovně-lékařské prohlídky. Nově je budou muset nezbytně podstupovat pouze zaměstnanci vykonávající práci v rizikových kategoriích a tam, kde dochází k ohrožení zdraví. Tato změna se však nedotkne vstupních prohlídek, které slouží k posouzení, zda je pracovník vůbec schopen výkonu práce na dané pozici.

Zatím v připomínkovém řízení se nachází novela zákoníku práce 2023, dle níž budou zaměstnavatelé nově muset poskytovat dovolenou i pracovníkům na dohody o provedení práce (DPP) a o pracovní činnosti (DPČ). Dovolená na DPP a DPČ tedy výrazně ovlivní administrativu zaměstnavatele. Konkrétní podoba návrhu ještě není zfinalizována, pravděpodobně se však pro určení délky dovolené na DPP a DPČ bude vycházet z týdenní pracovní doby. Dále je možné, že řízením projde návrh novely zákoníku práce na vyplácení příplatků za práci ve svátek a o víkendu, příplatek za noční práci i za práci ve ztížených pracovních podmínkách pro tyto typy pracovních úvazků. Pracovníci na DPP a DPČ, jejichž smlouva zakládá účast na nemocenském pojištění, by zároveň měli nově získat nárok na ošetřovné. Novela zákoníku práce rovněž zahrnuje povinnost zaměstnavatele hlásit týdenní rozpis práce, který musí být předán zaměstnanci pracujícímu na DPP nebo DPČ s týdenním předstihem.

V rámci zjednodušení doručování pracovněprávních dokumentů chce novela zákoníku práce 2023 ustanovit možnost zasílat vybranou dokumentaci přes e-mail či datovou schránku. To by se mělo týkat uzavření pracovní smlouvy elektronicky, dále dodatku k pracovní smlouvě nebo dohody o skončení pracovního poměru poslané elektronickou formou. V těchto případech postačí elektronický podpis. Přísnější pravidla pro doručování a požadavek vyšší úrovně elektronického podpisu zůstane pouze pro dokumenty na základě jednostranného jednání, odvolání z funkce a vzdání se vedoucího místa, mzdový výměr a záznam o porušení režimu dočasně práce neschopného zaměstnance. Odstoupit od pracovní smlouvy uzavřené e-mailem nebo přes datovou schránku bude možné do 7 dnů od jejího doručení, ale jen v případě, že ze strany zaměstnance nedošlo k začátku výkonu práce.

K povinnostem zaměstnavatele v roce 2023 přibude nutnost rozšířit okruh informací, které bude muset pracovníkovi poskytnout písemně, a to obzvláště, pokud tyto informace nebudou zakotvené v pracovní smlouvě. Jedná se například o podmínky zkušební doby, o postup, který je nutné dodržet při rozvazování pracovního poměru, údaje o pracovní době, přesčasových hodinách a přestávkách v práci nebo informace o poskytovaném odborném rozvoji pracovníka. Současně se zkracuje doba pro poskytnutí těchto informací, a to z jednoho měsíce na 7 dní. Pokud bude zaměstnanec vyslán do zahraničí, bude zaměstnavatel povinen písemně jej informovat o státu, v němž má být práce vykonávána, době vyslání do zahraničí, měně, v níž mu bude vyplácena mzda, peněžité nebo věcné náhradě poskytované zaměstnavatelem, o tom, zda a za jakých podmínek je zajištěn návrat či o právních předpisech členského státu EU s odkazem na oficiální webovou stránku daného státu.

Předpokládá se, že se vláda bude zabývat též podmínkami pro home office, tedy práci z domova, která se stává čím dál populárnější. Návrh na vytvoření její definice bude v rámci novely zákoníku práce cílit zejména na těhotné zaměstnankyně a pracovníky, kteří pečují o dítě do 9 let či o osobu závislou na péči jiné fyzické osoby. Pokud těmto pracovníkům zaměstnavatel nevyhoví v žádosti o práci z domova, bude povinen své rozhodnutí písemně zdůvodnit. Písemně by se dle novely měla sjednávat celá dohoda o home office, jinak se zaměstnavateli hrozí pokuta až 1 milion korun.

Zaměstnanci by také měli mít nárok na paušál ve výši 2,80 Kč za každou hodinu odpracované práce z domova, který bude sloužit na pokrytí nákladů, zejména energií. V případě home office v délce celého měsíce by tak pracovníkovi náležela finanční náhrada přibližně ve výši 450 Kč (v závislosti na počtu odpracovaných dní v daném měsíci), z níž již navíc nebude odvádět daň z příjmu. Zaměstnavatelé si tento paušál budou moci odečíst z nákladů a firmám přibude možnost home office ve specifických situacích nařídit bez nutnosti písemné dohody. Může se jednat především o skutečnosti, kdy je ohroženo zdraví a bezpečnost zaměstnanců – například v době virové pandemie či v případě živelné pohromy.

Zákonodárci myslí i na zaměstnance v seniorském věku. Osobám v předdůchodovém věku se bude stát snažit vytvořit motivující podmínky pro výkon práce, a to i v době, kdy by již měly nárok na čerpání důchodu. „Od července 2023 by mohli pracující senioři rovněž platit nižší cenu sociálního pojištění, což by vedlo ke zvýšení čistého výdělku,“ upozorňuje Anna Kevorkyan z pracovního portálu JenPráce.cz.

 

 

O portálu JenPráce.cz

Pracovní portál JenPráce.cz patří mezi největší pracovní portály v České republice a funguje od roku 2013. Stojí za ním společnost Coweo Technologies a investiční skupina Pale Fire Capital. Jeho cílem je pomáhat lidem najít lepší práci a firmám poskytovat výhodné a kvalitní služby, které jim ulehčí proces obsazování pracovních pozic a zároveň jim pomohou se rozrůstat.

JenPráce.cz má k dispozici širokou škálu statistik, počínaje rozvrstvením nabídek v jednotlivých krajích, přes četnost nabízených benefitů až například po požadované vzdělání.  
 

Kontakt pro média

Tomáš Skolek

e-mail: media@coweo.cz

tel.: +420 776 056 71

Publikováno: 3. 1. 2023
Autor: Redakce JenPrace.cz
Zpět na výpis tiskových zpráv

Pracovní portál JenPráce.cz provozuje Coweo

© 2016–2024 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena