Nová pravidla pro elektronické smlouvy a výpovědi od června 2025

Od 1. června 2025 vstoupila v účinnost novela zákoníku práce, která mění pravidla pro elektronické doručování pracovněprávních dokumentů. Zaměstnavatelé mohou využít elektronické prostředky například k uzavírání pracovní smlouvy, zasílání výpovědi či mzdového výměru – ale pouze za přesně stanovených podmínek.

Portál JenPráce.cz upozorňuje, že elektronizace může přinést větší přehlednost a rychlost, ale zároveň může klást vyšší nároky na obezřetnost zaměstnanců i uchazečů.

„Elektronická komunikace může výrazně zjednodušit pracovní procesy, ale zaměstnanci by měli vědět, co podepisují, a hlídat si důležité zprávy. Doporučujeme si po nástupu ověřit, co je uvedeno v souhlasu s elektronickým doručováním  – i přehlédnutý e-mail může znamenat problém,“ říká Anna Kevorkyan, CEO pracovního portálu JenPráce.cz.

Smlouva a výpověď elektronicky? Jen se souhlasem. Ale výměr je výjimkou

Pokud chce zaměstnavatel uzavřít se zaměstnancem pracovní smlouvu, DPP či DPČ, musí ji zaslat na předem sdělenou elektronickou adresu zaměstnance, z níž ji zaměstnanec odsouhlasí a podepsanou (např. s elektronickým či naskenovaným podpisem) zašle zpět. Následně tuto uzavřenou smlouvu či dohodu musí zaměstnavatel ještě jednou odeslat na soukromou adresu zaměstnance. Zaměstnanec poté může od takto uzavřené smlouvy do 7mi dnů odstoupit, pokud ještě nezačal pracovat.

Výpověď, okamžité zrušení a jiné dokumenty týkající se skončení pracovního poměru může zaměstnavatel také zasílat prostřednictvím e-mailu, jen pokud k tomu má předem, písemný souhlas zaměstnance, v němž je uvedena elektronická adresa mimo dosah zaměstnavatele. Tento souhlas může zaměstnanec kdykoli odvolat a bez něj není elektronické doručení platné. Novela zpřesňuje, že v těchto případech se dokument považuje za doručený okamžikem (nikoliv „dnem“, jak zněla dosavadní úprava), kdy zaměstnanec její převzetí potvrdí zaměstnavateli písemně. Písemné potvrzení v tomto kontextu může znamenat i pouhé odkliknutí potvrzení o přečtení. Pokud zaměstnanec do 15 dnů nepotvrdí, že si dokument převzal, bude se za doručený považovat automaticky poslední den této lhůty.

Uvedené pravidlo se však zcela nevztahuje na mzdové a platové výměry. Tyto dokumenty může zaměstnavatel nadále doručit klasicky – osobně, poštou či do datové schránky –  ale nově také elektronicky i bez výslovného souhlasu zaměstnance, například prostřednictvím interního systému, na firemní e-mail nebo na soukromou e-mailovou adresu. Pokud nedojde k již zmiňovanému písemnému potvrzení do 15 dnů, je doručení neúčinné a výměr je nutné doručit jinou cestou.

„U mzdových výměrů novela přináší výrazné rozvolnění pravidel – umožňuje doručování i bez souhlasu zaměstnance, ale zároveň neobsahuje fikci doručení. Potvrzení zaměstnance je tak klíčové,“ vysvětluje změny Blanka Baierová, advokátka z kanceláře Dostupný advokát.

 

O portálu JenPráce.cz

JenPráce.cz je jedním z největších pracovních portálů v Česku. Od roku 2013 propojuje uchazeče a zaměstnavatele napříč obory a zároveň sleduje vývoj pracovního trhu, náborové trendy i legislativní změny. Vedle inzerce pracovních pozic nabízí užitečné informace a poradenství z oblasti HR a pracovního práva.


 

Publikováno: 18. 6. 2025
Autor: Michal Španěl
Michal Španěl je analytik a manažer pracovního portálu JenPráce.cz. Má rozsáhlé zkušenosti v oblasti datové analýzy, které propojuje s akademickým zázemím v psychologii, médiích, lokálním i mezinárodním businessu. Studoval v Brně, Hongkongu a Šanghaji, kde získal cenný vhled do různých kulturních i pracovních prostředí. Zajímá se o AI, pracovní efektivitu a biohacking. Někdy se také prezentuje pod svou profesní přezdívkou OncyrX.
Nová pravidla pro elektronické smlouvy a výpovědi od června 2025
Zpět na výpis tiskových zpráv
Ohodnoťte práci a vyhrajte 4 měsíce předplatného zdarma

NETFLIX ZDARMA

Ohodnoťte práci a vyhrajte 4 měsíce předplatného zdarma

ZJISTIT VÍC