S příchodem nového roku souvisí i legislativní změny. Rádi bychom vám usnadnili orientaci v chystaných novinkách. Proto v daném článku si představíme základní připravované změny roku 2023 spojené s pracovním trhem.

Co přinese rok 2023 za změny v oblasti práce
Ministerstvo práce a sociálních věcí chce podporovat produktivitu a efektivitu práce díky flexibilnějším pracovním úvazkům, zvyšováním odbornosti pracovníků i digitalizací v oblasti pracovněprávních vztahů.
V příštím roce nás tak mohou čekat změny v rámci zákoníku práce, které se dotknou jak zaměstnanců, tak i firem samotných. Ne všechny jsou již schválené a prošly legislativním procesem, proto se očekává, že účinnost některých z nich nabyde pravděpodobně v první polovině roku 2023.
Pojďme si představit, co vše se v novém roce může pracovníků a zaměstnavatelů dotknout.
Od 1.1.2023 budou zaměstnavatelé moci dle novely zákoníku práce využít slevy na sociálním pojištění u vybrané skupiny zaměstnanců, kteří budou pracovat 8 až 30 hodin týdně. Týkat se to bude především:
- pracovníků, kteří jsou mladší 21 let nebo starší 55 let,
- zaměstnanců, kteří studují nebo čerstvě absolvovali rekvalifikaci,
- osob, které pečují o dítě mladší 10 let,
- nebo osob se zdravotním postižením.
Sleva se bude odečítat od sociálního pojištění hrazeného zaměstnavatelem a to ve výši 5 % z vyměřovacího základu zaměstnance. Cena sociálního pojištění se tak sníží.
Podpora zaměstnanců starších 55 let
Tisková zpráva MPSV uvádí, že pro osoby v předdůchodovém věku se stát díky novele zákoníku práce bude snažit vytvořit motivující podmínky pro výkon práce a to posléze i v době, kdy by již měli nárok na čerpání důchodu - pokud tedy zaměstnavatel i zaměstnanec budou chtít nadále vzájemně spolupracovat. Podle návrhu MPSV na změnu zákoníku práce by od července 2023 mohli pracující senioři platit nižší cenu sociálního pojištění, což povede ke zvýšení čistého výdělku.
Pevná pravidla pro home office
Předpokládá se, že se vláda bude v následujících týdnech zabývat podmínkami pro práci na home office - tedy práci z domova, která se stává čím dál více populárnější. Návrh na vytvoření definice práce na home office 2023 bude v rámci novely zákoníku práce cílit zejména na:
- těhotné zaměstnankyně,
- lidi, kteří pečují o dítě do 9 let,
- pracovníků, kteří pečují o osobu závislou na péči jiné fyzické osoby.
Pokud těmto pracovníkům zaměstnavatel nevyhoví jejich žádosti o práci z domácího prostředí, bude povinností zaměstnavatele své rozhodnutí písemně zdůvodnit.
Nově dle zákoníku práce 2023 by se měla také dohoda o home office sjednávat písemn. A pokud by nedošlo k uzavření dohody, vystavuje se zaměstnavatel pokutě až do výše 1 milionu Kč.
Jak uvádí jeden z našich zdrojů, zaměstnanci budou mít nárok na paušál ve výši 2,80 Kč za každou hodinu odpracované práce z domova, který bude sloužit na pokrytí nákladů - zejména energie. Pokud by tedy takový pracovník vykonával celý měsíc práci na home office, náležela by mu finanční náhrada přibližně ve výši 450 Kč (v závislosti na počtu odpracovaných dní v daném měsíci), z které již nebude odvádět daň z příjmu.
Zaměstnavatelé si tento paušál budou moci odečíst z nákladů a firmám přibude možnost ve specifických situacích dokonce home office nařídit bez nutnosti písemné dohody. Může se jednat především o skutečnosti, kdy je ohroženo zdraví a bezpečnost zaměstnanců - jako například v době virové pandemie, nebo v případě živelní pohromy.
Dovolená a ošetřovné pro pracovníky vykonávající práci na DPP a DPČ
Zatím v připomínkovém řízení se nachází novela zákoníku práce 2023, v rámci které zaměstnavatelé budou muset nově poskytovat dovolenou pracovníkům na dohody o provedení práce (DPP) a o pracovní činnosti (DPČ). Dovolená na DPP a DPČ tedy výrazně ovlivní administrativu zaměstnavatele.
Pro dovolenou na DPP a DPČ se bude vycházet z týdenní pracovní doby, které dle novely zákoníku práce 2023 bude vypadat takto:
- u DPP je ve hře návrh, aby pracovní doba byla pro účely dovolené stanovena na 10 hodin týdně,
- u DPČ se pro výpočet dovolené bude vycházet z pracovní doby sjednané ve smlouvě, maximálně však 20 hodin týdně.
Nárok na ošetřovné u DPP nebo DPČ by měli nově získat ti, jejichž smlouva zakládá účast na nemocenském pojištění. Tedy pokud si pracovníci vydělají touto formou nad rámec zákonných limitů (u DDP se jedná o částku od 10 001 Kč a u DPČ o výdělek od 3 500 Kč).
Ostatní podmínky pro dovolenou na DPP a DPČ i ošetřovné u tzv. “dohodářů” by měly zůstat stejné jako u standardního typu pracovního poměru.
Je také možné, že řízením projde návrh novely zákoníku práce na vyplácení příplatků za práci ve svátek a o víkendu, příplatek za noční práci i za práci ve ztížených pracovních podmínkách pro tyto typy pracovních úvazků.
Novela zákoníku práce rovněž zahrnuje povinnost zaměstnavatele hlásit týdenní rozpis práce, který musí být předán zaměstnanci pracujícím na DPP nebo DPČ s týdenním předstihem.
Nové kurzy v rámci projektu iRekvalifikace
Pod záštitou MPSV se v letech 2023 až 2025 rozšíří projekt iRekvalifikace. Ten bude zacílen na digitální dovednosti a poskytne široké spektrum kurzů pro zvýšení kvalifikace na novém e-shopu.
Pracovní smlouva elektronicky
V rámci zjednodušení doručování pracovněprávních dokumentů chce novela zákoníku práce 2023 ustanovit možnost zasílat vybranou dokumentaci přes e-mail či datovou schránku. To by se mělo týkat uzavření pracovní smlouvy elektronicky, dále dodatku k pracovní smlouvě nebo dohody o skončení pracovního poměru poslané elektronickou formou. V těchto případech postačí elektronický podpis.
Přísnější pravidla pro doručování a požadavek vyšší úrovně elektronického podpisu zůstane pouze pro dokumenty na základě jednostranného jednání, odvolání z funkce a vzdání se vedoucího místa, mzdový výměr a záznam o porušení režimu dočasně práce neschopného zaměstnance.
U pracovní smlouvy uzavřené e-mailem nebo přes datovou schránku bude možnost odstoupit do 7 dnů od jejího doručení, avšak jen v případě, že ze strany zaměstnance nedošlo k začátku výkonu práce.
Změna v rodičovské dovolené
Zaměstnanci - tedy konkrétně novopečení tatínci - budou nově dle zákoníku práce muset o rodičovskou dovolenou zaměstnavatele písemně požádat.
Upřesnění podmínek pro nepřetržitý odpočinek
Nově dle zákoníku práce 2023 by se nepřetržitý odpočinek neměl definovat jako období mezi směnami, ale jako celodenní pauza. Rozhodující tedy bude 24 po sobě jdoucích hodin, nikoliv doba mezi koncem jedné směny a začátkem další směny.
Rozšíření povinnosti zaměstnavatele informovat zaměstnance
K povinnosti zaměstnavatele 2023 přibyde nutnost rozšířit okruhu informací, které bude muset poskytnout pracovníkovi písemně zvlášť, pokud tyto informace nebudou zakotvené v pracovní smlouvě.
Jedná se například o:
Zkracuje se také doba pro poskytnutí těchto informací z 1 měsíce na 7 dní.
Pokud bude zaměstnanec vyslán do zahraničí, bude povinností zaměstnavatele písemně informovat pracovníka o:
- státu, v němž má být práce vykonávána,
- době vyslání do zahraničí,
- měně, ve které mu bude vyplácena mzda,
- peněžité nebo věcné náhradě poskytovaném zaměstnavatelem,
- tom, zda a za jakých podmínek je zajištěn návrat zaměstnance,
- právních předpisech členského státu EU s odkazem na oficiální webovou stránku daného státu.
Změna ve zdravotních prohlídkách
S účinností od ledna 2023 se dle vyhlášky Ministerstva zdravotnictví mění povinnost absolvovat pravidelné lékařské prohlídky. Nově budou muset pravidelné pracovně-lékařské prohlídky nezbytně podstupovat pouze zaměstnanci vykonávající práci v rizikových kategoriích a tam, kde dochází k ohrožení zdraví. Tato změna se však nedotkne vstupních prohlídek, které slouží k posouzení, zda je pracovník vůbec schopen výkonu práce na dané pozici
Publikováno 28. prosince 2022
To nejzajímavější vám zašleme
Coweo Technologies s.r.o, jakožto provozovatel portálu JenPráce.cz, bude jako správce
uchovávat vámi uvedený e-mail, na který vám budeme zasílat zajímavosti a tipy ze světa
práce. Přihlášením k odběru souhlasíte se Zpracováním
osobních údajů a Obchodními
podmínkami pro uživatele aplikace JenPráce.cz.
Zaregistrováním se k odběru zajímavosti a tipů ze světa práce na e-mail udělujete správci své osobní
údaje za účelem zasílání informací. V souvislosti se zpracováním vašich osobních údajů máte příslušná
práva: (i) na přístup k osobním údajům, (ii) na opravu či doplnění nepřesných nebo nepravdivých osobních
údajů, (iii) na výmaz osobních údajů, nejsou-li již osobní údaje potřebné pro účely, pro které byly
shromážděny či jinak zpracovány, anebo zjistíte-li, že byly zpracovávány protiprávně, (iv) na omezení
zpracování osobních údajů ve zvláštních případech (v) na přenositelnost údajů a (vi) vznést námitku, po
níž zpracování vašich osobních údajů bude ukončeno, neprokáže-li se, že existují závažné oprávněné
důvody pro zpracování, jež převažují nad vašimi zájmy nebo právy a svobodami zejména, je-li důvodem
případné vymáhání právních nároků a (vii) obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů.
Další informace o zpracování údajů společností Coweo Technologies s.r.o., se sídlem Škrétova 490/12,
Vinohrady, 120 00 Praha 2, IČ 05157552 poskytuje pověřenec pro ochranu osobních údajů
poverenec@everyregard.one, informace jsou k dispozici na
Zásady ochrany osobních údajů.