Jak v práci zacházet s kritikou?

Kritika a zpětná vazba není záležitostí jen předních pracovních pozic, ale i ostatních, kterým se hodí efektivně komunikovat bez zbytečných hádek. Často dochází mezi šéfem a podřízeným k situacím, že si oba nerozumí a mají pocit, že s nimi ten druhý nespolupracuje. Například: Zatímco si šéf myslí, že podřízený na jeho zadané úkoly nestačí, protože mu je běžně zasílá pozdě, je podřízený toho názoru, že mu šéf dává na práci málo času a nikdy úkol dostatečně nevysvětlí, a tím pádem neví, co se po něm chce. Klasická situace.

Jak poskytnout zpětnou vazbu

  1. Než přijdete k druhému s kritikou, zamyslete se i nad něčím pozitivním. Nikdy není příjemné přijímat jen kritiku.
  2. Pokuste se vžít do pocitů druhého. Každý občas chybuje, nejsme přece stoje, ale lidé z masa a kostí. Proto nebude vadit, když odpustíme jednu malou chybičku.
  3. Jestli máte nutkání řešit svou nespokojenost teď hned např. e-mailem, nechte to raději na osobní kontakt. Písemným způsobem byste to neurychlili.
  4. I když vás kolega velmi rozčílil, nedávejte emocím a vašim slovům volný průchod. Mohlo by z vás vypadnout něco, co by vás později mrzelo.
  5. Pokud jste se rozhodli sdělit kolegovi kritiku, zvolte pro ni nějaké klidné místo. Zapomeňte raději na chodbu nebo na rušnou restauraci, ta by vám k uvolněné atmosféře moc nepomohla.
  6. Při kritice buďte konkrétní a uveďte přesný příklad toho, kdy vám co vadilo. Tímto způsobem druhá strana jistě pochopí, co se mu snažíte říct.
  7. Nekritizujte člověka, ale hodnoťte situaci a jaké má jeho práce pro vás následky.

Jak přijímat zpětnou vazbu

  1. Snažte se být otevření. Kolega vás nechce podrazit, ale pomoct vám. Proto se vžijte do jeho situace a pochopíte, co děláte špatně a jak to udělat jinak a lépe.
  2. Jestliže se vám někdo snaží sdělit, co děláte špatně, nepřipravujte si v hlavě svou obranu, ale naslouchejte. Lehko byste přeslechli, co vám chtěl dotyčný sdělit.
  3. Posloucháte od šéfa kritiku, přitom on je ten „pravý“, od kterého byste ji měli přijímat. I když vás svrbí jazyk, nechte si poznámky o jeho kvalitách pro sebe. Pohádat se není cílem kritiky. 
Publikováno: 20. 2. 2015

Komentáře ke článku

Chcete mít aktuální nabídky práce a brigád ve vaši lokalitě jako první? Vložte váš email:

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním
osobních údajů dle obchodních podmínek.

×