Co vy a výdaje? Máte o nich přehled?

Přibližně dvě třetiny lidí v Česku žije takzvaně od výplaty k výplatě. Lidé neumí se svými příjmy správně hospodařit, tudíž s nimi těžko vycházejí. Pokud máte stejný problém, měli byste začít své výdaje kontrolovat, udělat si mezi nimi přehled a přijít na to, na čem se dá více šetřit. Pojďme si ukázat, jak na to.  

Nejprve se rozhodněte, jakým způsobem chcete vést svůj rozpočet, abyste získali přehled o všech vašich výdajích. Můžete to zapisovat na počítači do tabulek v excelu, které jsou velmi přehledné, jednoduché a nebudete potřebovat ani kalkulačku, nebo vám jednoduše postačí nějaký bloček a propiska, kam si budete vše zapisovat. První varianta je sice šikovná a přehledná, ale když si k počítači sednete na chvilku večer, pouze abyste zkontrolovali e-maily, je zcela jasné, že na to občas zapomenete. Tím pádem by vám to bylo k ničemu. Druhá varianta, papír a tužka, je určitě víc po ruce, ale pozor, pište vše na jeden papír. V okamžiku, kdy jich budete mít více, je dost možné, že je poztrácíte.

Je důležité si zapisovat každý výdaj, i když se jedná jen o žvýkačky. Musíte být velmi důslední, nesmí vám nic uniknout, jedině tak získáte kompletní přehled rozpočtu.

Každý typ výdajů budete vést zvlášť do sloupců, abyste se dozvěděli, za jaké položky běžně a nejvíce v měsíci utrácíte, a jak můžete uspořit.

V prvním sloupci si zapište všechny vaše příjmy, nejen mzdu, ale pokud dostáváte výživné na děti nebo máte příjmy z pronájmů a jiné, uveďte je také.

Do druhého sloupce napište pravidelné výdaje, což zahrnuje i splátky a také částky na vaše spoření.

Třetí sloupeček bude obsahovat výdaje, které platíte párkrát do roka. Tím je myšlena například dovolená, dárky k narozeninám či svátky, nákupy na Vánoce a tak dále.

Čtvrtý sloupec by měl zahrnovat výdaje, s nimiž je potřeba dopředu počítat, nikdy nevíte, co se v domácnosti rozbije. Někdy už třeba předpokládáte, když máte pračku 10 let, že se může každou chvíli rozbít a bude potřeba koupit novou, proto je třeba si naplánovat, kolik by vás případná koupě stála peněz a postupně si našetřit rezervu

Rezervy si veďte odděleně v pátém sloupci, tím okamžitě získáte kompletní přehled, jak na tom jste.

 Důležité je zapisování nevzdát a vydržet u toho alespoň 4 měsíce, jedině za takovou dobu už můžete zjistit, za co zbytečně utrácíte a na čem můžete ušetřit. Pokud se vám podaří své výdaje mít pod palcem, žádný nečekaný výdaj vás nezaskočí.

Publikováno: 20. 2. 2015

Komentáře ke článku

Chcete mít aktuální nabídky práce a brigád ve vaši lokalitě jako první? Vložte váš email:

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním
osobních údajů dle obchodních podmínek.

×