Braňte se proti syndromu vyhoření

Burnout neboli syndrom vyhoření je označení pro prožitek naprostého vyčerpání. Nejvíce se vyskytuje u profesí pracujících s lidmi a u profesí, které jsou závislé na hodnocení lidmi. Syndrom vyhoření se neobjeví jako blesk z čistého nebe, ale vychází ze stresu, který trvá už delší dobu.

U jakých profesí je největší riziko burnoutu?

 1. Lékaři

 2. Zdravotní sestry

 3. Psychologové, psychoterapeuti

4. Sociální pracovníci

 5. Učitelé

Všeobecně je známo, že největší riziko syndromu vyhoření je u lékařů, kteří denně nesou zodpovědnost za několik lidských životů. V žebříčku hned za nimi stojí zdravotní sestra, v jejíž rukou jsou také denně lidské životy. Na třetím místě v žebříčku se nachází psychologové a psychoterapeuti, kterým se stává, že nemocné duši nedokáží pomoci a prý zároveň bohužel nevidí za svou prací žádné výsledky (lidé, kteří prošli úspěšnou léčbou se už nevrací do poradny psychologovi sdělit, že jim pomohl a jsou vyléčeni). Za psychology jsou čtvrtí v žebříčku sociální pracovníci, jejichž spolupráce s lidmi je také psychicky velmi náročná. Na učitelé jsme nezapomněli, nacházejí se na páté pozici. Jejich psychickou náročnost povolání bychom ani nemuseli zmiňovat – všichni jsme se s učiteli v životě dlouhý čas setkávali a byli jsme součástí společných vyučovacích hodin, ale přesto vás uvedeme do problému, který spočívá v neustálé obraně a ospravedlňování učitelů, protože je okolí vnímá v negativním obrazu a nesklízí žádné ocenění.

 Jaké jsou projevy?

Symptomy jsou psychické, fyzické i sociální.

Burnout se projevuje pocity, že úsilí trvá nepřiměřeně dlouho a efektivita práce je nepatrná. Pocit celkového vyčerpání, ztráta motivace. Emocionalita je oploštělá. Utlumuje se celková aktivita. Vyskytují se projevy negativismu a ztráty zájmu.

Co se týká fyzické roviny, syndrom vyhoření se projevuje ochablostí organismu, zvýšenou náchylností k nemocem, vegetativními obtížemi (srdce, dýchání, zažívání), bolestmi hlavy a poruchou spánku.

V sociální sféře ubývá kontakt s okolím a přibývají konflikty v soukromé oblasti.

Jak se proti tomu bránit?

Prevencí jsou zajisté krátké rituály či relaxační techniky. Tím je myšlena např. oblíbená ranní káva či posezení u oblíbeného seriálu. Je dobré své zkušenosti mezi kolegy sdílet a reflektovat a zároveň si být vzájemnou podporou.

Další prevencí je návštěva kurzů a další vzdělávání. Určitě se nesmí zapomínat na zájmy mimo práci a přátelé, které navozují jiné myšlenky. Po letech je účinnou prevencí také změna prostředí.

Publikováno: 16. 2. 2015

Komentáře ke článku

Chcete mít aktuální nabídky práce a brigád ve vaši lokalitě jako první? Vložte váš email:

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním
osobních údajů dle obchodních podmínek.

×